Information
Code | FAR503 |
Name | Basic Concepts and Terminology of Pharmacology |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. NURAN ÖĞÜLENER |
Course Goal / Objective
To teach the students general pharmacology including pharmacokinetics and pharmacodynamics.
Course Content
Introduction to pharmacology, transition of drugs from biological membranes and absorption of drugs, routes of drug administration, distribution of drugs, biotransformation of drugs, elimination of drugs, action mechanism of drugs, interactions between drugs, pharmacogenetics
Course Precondition
None
Resources
1-Kayaalp S. Oğuz Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1ve2 cilt. Pelikan Yayınları 2019. 2-Katzung Bertram G. Basic and Clinical Pharmacology McGraw-Hill Medical Books 2018. 3-Brunton Knollmann Dandan Laurence, Bjorn, Randa Hilal Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics-13 th Edition McGraw-Hill Medical Books 2018.
Notes
Ritter, Flower, Henderson, Rang James, Rod, Graeme, Humphrey Rang Dale's Pharmacology 8th Edition Churchill Livingstone 2016.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explain the basic concepts of pharmacology. |
LO02 | Discusses the basic pharmacokinetic and pharmacodynamic concepts. |
LO03 | List the mechanisms of action of drugs. |
LO04 | Interpret drug-receptor relationship. |
LO05 | List the interactions between drugs. |
LO06 | Explain the toxic effects of drugs. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ability to use the concepts of pharmacology, pharmacokinetics and pharmacodynamics | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Establishes relationships between drug effects, mechanisms of action, and drug interactions | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the side effects and toxic effects of drugs | 4 |
PLO04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses an experimental setup for an in vitro or in vivo pharmacological study | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follows scientific literature related to his/her field | |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes part in the design, maintenance and analysis of data of a research related to his/her field. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Is aware of the importance of scientific research ethics. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Expresses scientific thought analytically and establishes hypotheses. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes part in the statistical evaluation of data. | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Aware of the importance of rational drug use | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction to pharmacology | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Transition of Drugs from Biological Membranes and Absorption of Drugs | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Routes of drug administration | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Distribution of drugs | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Biotransformation of drugs | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Elimination of drugs | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Dose-concentration relationship | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Subject repetition | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Action mechanism of drugs | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Receptors and drug-receptor relationship | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Factors that alter the effects of drugs | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Interactions between drugs | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Toxic Effects of Drugs and Basic Concepts of Toxicology | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Pharmacogenetics | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Basic Principles in the Treatment of Acute Drug Intoxication- Final exam | Reading Textbooks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Term Exams | General Review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | General Review | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 9 | 9 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 113 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,52 | ||
ECTS | 5 ECTS |