Information
Code | ABL572 |
Name | Toxic Effects of Drugs and Basic Concepts of Toxicology |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ |
Course Instructor |
Doç. Dr. FATMA PEYMAN ERTUĞ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To teach the effects, side effects and toxic effects of drugs and the basic concepts of toxicology
Course Content
Drugs, toxicology, basic concepts in toxicology, drugs and their toxicity
Course Precondition
There is no prerequisite for the course.
Resources
Medical pharmacology in terms of rational treatment, Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notes
library, internet
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the concepts of pharmacology, pharmacokinetics and pharmacodynamics |
LO02 | establishes a relationship between the effects of drugs, their mechanisms of action, and drug interactions |
LO03 | learns that toxic effects of drugs may vary depending on individuals and doses |
LO04 | Explains the side effects and toxic effects of drugs |
LO05 | Learns the basic concepts of toxicology |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows current concepts in the field of Forensic Sciences. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the relations between the areas of Forensic Sciences. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows the concept of expertise and forensic procedural approach. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Recognize the statistical methods that are frequently used in studies in the field of Forensic Sciences. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows crime scene investigation and evidence collection procedures | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the knowledge gained in the field by integrating it with the knowledge from different disciplines. | 3 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses statistical software that is frequently used in the field of Forensic Sciences. | |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the knowledge and research methods obtained in the field in solving forensic cases. | 4 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Takes responsibility by participating in teamwork | 1 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Develops solutions for solving complex problems that may be encountered in the field of Forensic Sciences. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Can lead in certain challenging Forensic circumstances include interdisciplinary ones. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Follow the scientific meetings and researches in forensic area. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Discusses current developments and studies with different groups in written, oral and visual formats. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uses current developments, information and practices in Forensic Sciences for the benefit of society. | 2 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Simple Toxic Effects | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Special Toxic Effects | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | mutagenic effect | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Carcinogenic effect | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | teratogenic effect | reading reference book | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Drug Allergy | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Type I Anaphylactic Reaction | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | repeating the course | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Type II Cytotoxic Reaction | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Type III Toxic Reaction | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Type IV Delayed type reaction | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Intolerance reaction | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Idiosyncrasy | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Experimental measurement of drug toxicity | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | therapeutic index | Reading reference books | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | repeating the course | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Term Exams | repeating the course | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |