Information
| Unit | INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
| COMMUNICATION STUDIES (MASTER) (WITH THESIS) (INTERDISCIPLINARY) | |
| Code | ILEM749 |
| Name | Communication Studies amd Researches |
| Term | 2025-2026 Academic Year |
| Term | Fall and Spring |
| Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
| ECTS | 6 ECTS |
| National Credit | 3 National Credit |
| Teaching Language | Türkçe |
| Level | Yüksek Lisans Dersi |
| Type | Normal |
| Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
| Catalog Information Coordinator | |
| Course Instructor |
Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR
(Güz)
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Discussions about communication theories and current developments
Course Content
Current discussions about communication studies and researches
Course Precondition
None
Resources
Gulbenkian Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın, Metis Yayınları./ Erol Mutlu (der.). Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yayınevi./ Graeme Turner. İngiliz Kültürel Çalışmaları, Heretik Yayıncılık./ Mehmet Küçük (der.). Medya, İktidar, İdeoloji, Bilim ve Sanat Yayınları./ D. Beybin Kejanlıoğlu. Frankfurt Okulunun Eleştirel Bir Uğrağı Olarak İletişim ve Medya, Bilim ve Sanat Yayınları./ Tom Bottomore. Frankfurt Okulu ve Eleştirisi, Say Yayınları./ Max Horkheimer ve Theodor W. Adorno. Aydınlanmanın Diyalektiği, Kabalcı Yayınları./ Max Horkheimer. Akıl Tutulması, Metis Yayınları./ Max Horkheimer. Geleneksel ve Eleştirel Kuram, Yapı Kredi Yayınları./ Richard Hoggart, Okuryazarlığın Kullanımları, Heretik Yayınları./ Theodor W. Adorno, Otoriteryen Kişilik Üzerine, Sel Yayıncılık./ Manuel Castells. Ağ Toplumunun Yükselişi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları./ Stuart Hall. Temsil & Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları, Pinhan Yayıncılık./ Raymond Williams. Kültür, İmge Kitabevi Yayınları./ Jean Boudrillard. Simülakrlar ve Simülasyon. Doğu Batı Yayınları./ Shoshana Zuboff, Gözetleme Kapitalizmi Çağı. Okyan us Yayınları.
Notes
Eric Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi, İletişim Yayınları.
Course Learning Outcomes
| Order | Course Learning Outcomes |
|---|---|
| LO01 | Comprehends the establishment of the communication discipline in social sciences and its relations with different disciplines. |
| LO02 | Recognizes and applies the basic features and research traditions of the mainstream paradigm in the communication discipline. |
| LO03 | Recognizes and applies the basic features and research traditions of the critical paradigm in the communication discipline. |
| LO04 | Recognizes technology-based studies in the communication discipline and can conduct research on the subject. |
| LO05 | It categorically classifies the theoretical approaches and research traditions in the communication discipline and analyzes the issues related to the field within this framework. |
Relation with Program Learning Outcome
| Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
|---|---|---|---|
| PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. | |
| PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. | 4 |
| PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. | 2 |
| PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. | |
| PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, | 5 |
| PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules. | 4 |
| PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. | 5 |
| PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. . | |
| PLO09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | She/he carryes her/his education to the next level of education. | |
| PLO10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. | |
| PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values. | |
| PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Develops critical thinking skills. |
Week Plan
| Week | Topic | Preparation | Methods |
|---|---|---|---|
| 1 | Introduction the course | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Historical structuring of social sciences | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Origins and development of the communication discipline | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | Traditional mass media studies I | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | Traditional mass media studies II | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | Examples of research based on mainstream theories I | Reading, researching, preparing presentations | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Examples of research based on mainstream theories II | Reading, researching, preparing presentations | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Mid-Term Exam | Reading, researhing, writing | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 9 | Critical communication studies I | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | Critical communication studies II | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | Critical communication studies III | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | Examples of research based on critical theories I | Reading, researhing, preparing presentations | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Examples of research based on critical theories II | Reading, researching, preparing presentations | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Technological theories and research examples | Reading, researhing, preparing presentations | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | General evaluation | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Term Exams | Reading, researching, writing | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 17 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Assessment (Exam) Methods and Criteria
Current term shares have not yet been determined. Shares of the previous term are shown.
| Assessment Type | Midterm / Year Impact | End of Term / End of Year Impact |
|---|---|---|
| 1. Midterm Exam | 100 | 40 |
| General Assessment | ||
| Midterm / Year Total | 100 | 40 |
| 1. Final Exam | - | 60 |
| Grand Total | - | 100 |
Student Workload - ECTS
| Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
|---|---|---|---|
| Course Related Works | |||
| Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
| Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
| Assesment Related Works | |||
| Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
| Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
| Final Exam | 1 | 30 | 30 |
| Total Workload (Hour) | 157 | ||
| Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
| ECTS | 6 ECTS | ||