Information
Code | EBS218 |
Name | Quality and Accreditation in Health |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
It is the acquisition of theoretical knowledge and application competencies related to the applications of Quality Management Systems in the field of health Providing a safe service and a safe environment for patient and employee safety Increasing the quality in service delivery Identifying possible risks for patients and employees Determination of appropriate methods and techniques to eliminate these risks
Course Content
Quality concept, Total Quality Management, International Quality Standards, Health Quality Standards and Management, Document Management, Safety Reporting System, Patient safety, Healthy work life, Facility security, Education Management, Indicator Management, Information Management, Risk Management
Course Precondition
None
Resources
ppt notes suitable for the course
Notes
ağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Editörler: Doç.Dr.Umut Beylik, Dr.Öğr. Üyesi Keziban Avcı. Gazi Kitabevi, Ankara, 2019. Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Prof. Dr. Dilaver Temgilimoğlu, Doç. Dr. Oğuz Işık, Doç. Dr. Mahmut Akbolat. Nobel Yayıncılık, 2017 Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, Nilgün Sarp, Siyasal Kitabevi, 2014. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları (Hastane, diyaliz, evde, ADSH, 112), Versiyon 6, 2020. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS), 2017. Yurtseven F.M (2019) T.C. Sağlık Bakanlığı Tarafından Uygulanan Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Versiyon 5’in EFQM Mükemmellik Modeli (EFQM MM) ile Karşılaştırılmasına Yönelik Durum Çalışması, Doktora Tezi, Beykent Üniversitesi.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | She knows the concept of quality and quality management systems. |
LO02 | She knows the quality standards in the field of health. |
LO03 | She can apply quality and standards in production and service. |
LO04 | She can apply quality and standards in management |
LO05 | She can apply the procedures related to standardization. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the midwives´ roles and responsibilities within framework of professional laws and regulations. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the basic concepts of women and their reproductive health,national and international health indicators. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the importance of maternal health care. | 5 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains the anatomy and physiology of male and female reproductive organs. | |
PLO05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cares to protect, maintain and develop physical, psychological and social health of the mother, the newborn and family starting from intrauterine period. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Does genetic counseling for the pregnant and the couple in preconceptionale, prenatal, and innatal period. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fulfills the pregnant´s and her family´s care requirement in labour. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Fulfills the normal puerpera´s, newborn´s and family´s care requirement during postpartum period. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Aims to improve basic health indicators, cares to protect and promote the health of mother and infant. | 5 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Plans, implements and gives training about necessary care and attempt for women who have gynecological problems. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cares for woman in all life stages. | 3 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the management activities for planning, organization, implementation and evaluation of midwifery services, aware of the roles and responsibilities of the profession. | 4 |
PLO13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Implements optimal health practices to her own life. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uses computer and information technology. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses effective communication skills with healthy/sick person and health team member. | 5 |
PLO16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Knows foreign language enough to communicate. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In addition to developing professionally, constantly improves herself by identifying her own learning needs in accordance with her interests and capabilities in scientific, social, cultural and artistic fields. | 3 |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Evaluates the woman, pregnant, mother and newborn in pre-pregnancy, pregnancy, childbirth and postpartum period with ethical values, holistic and humanistic approach in accordance with primary health care services. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | The concept of quality | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Total quality Management | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | International Quality Standards | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Quality Standards and Management in Health | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Document Management | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Security Reporting System | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Patient safety | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Mid-Term Exam | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Healthy working life | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Facility Security Education Management | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Indicator Management | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Knowledge Management | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Risk management | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Discussion | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | An overview | Reading, research | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 78 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,12 | ||
ECTS | 3 ECTS |