Genel Bilgi
Kod | EBS218 |
Ad | Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kalite Yönetim Sistemleri' nin sağlık alanındaki uygulamalarına ait teorik bilgilerin ve uygulama yeterliliklerinin kazandırılmasıdır. Hasta ve çalışan güvenliği için güvenli hizmet sunumu ve güvenli bir ortam sağlanması Hizmet sunumunda kalitenin arttırılması Hasta ve çalışanlar için muhtemel risklerin belirlenmesi Bu risklerin giderilmesi için uygun yöntem ve tekniklerin belirlenmesi
Dersin İçeriği
Kalite kavramı, Toplam Kalite Yönetimi, Uluslararası Kalite Standartları, Sağlıkta Kalite Standartları ve Yönetimi, Doküman Yönetimi, Güvenlik Raporlama Sistemi, Hasta güvenliği, Sağlıklı çalışma yaşamı, Tesis güvenliği, Eğitim Yönetimi, Gösterge Yönetimi, Bilgi Yönetimi, Risk Yönetimi
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Ders akışına uygun ppt notları
Notlar
ağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon, Editörler: Doç.Dr.Umut Beylik, Dr.Öğr. Üyesi Keziban Avcı. Gazi Kitabevi, Ankara, 2019. Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Prof. Dr. Dilaver Temgilimoğlu, Doç. Dr. Oğuz Işık, Doç. Dr. Mahmut Akbolat. Nobel Yayıncılık, 2017 Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, Nilgün Sarp, Siyasal Kitabevi, 2014. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları (Hastane, diyaliz, evde, ADSH, 112), Versiyon 6, 2020. Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS), 2017. Yurtseven F.M (2019) T.C. Sağlık Bakanlığı Tarafından Uygulanan Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Versiyon 5’in EFQM Mükemmellik Modeli (EFQM MM) ile Karşılaştırılmasına Yönelik Durum Çalışması, Doktora Tezi, Beykent Üniversitesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kalite kavramını, kalite yönetim sistemlerini bilir. |
ÖÇ02 | Sağlık alanında kalite standartlarını bilir. |
ÖÇ03 | Üretimde ve hizmet alanında kalite ve standartları uygulayabilir. |
ÖÇ04 | Yönetimde kalite ve standartlarını uygulayabilir |
ÖÇ05 | Standardizasyon ile ilgili işlemleri uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki yasa ve yönetmelikler çerçevesinde ebenin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası sağlık göstergelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anne sağlığının önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kadın ve erkek üreme organları anatomisi ve fizyolojisini açıklar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İntrauterin dönemden başlayarak, anne, yenidoğan ve ailesinin fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirmesine yönelik bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsional dönem, gebelik ve doğum öncesi süreçte gebeye/çifte genetik danışmanlık yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğum sonu dönemde normal loğusa, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık göstergelerini iyileştirmeyi hedefleyip, anne-bebek sağlığını korumaya ve yükseltmeye yönelik hizmet verir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kadında görülen jinekolojik sorunlara yönelik, gerekli bakım ve girişimlerini planlar, uygular ve bu konuda sağlık eğitimi yapar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm yaşam evrelerinde kadının bakım gereksinimlerini karşılar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki rol ve sorumluluklarının bilincinde ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonu için yönetim aktivitelerini kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık uygulamalarını kendi yaşamına aktarır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgisayar ve bilişim teknolojisini kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıklı/hasta birey ve ekip üyeleri ile etkin iletişim becerilerini kullanarak iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim sağlayabilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık hizmetleri doğrultusunda gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası süreçlerde kadın, gebe, anne ve yenidoğanı etik değerlerle, ailesi ve yaşadığı toplum içinde bütüncül ve insancıl bir anlayışla ele alır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kalite kavramı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Toplam Kalite Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Uluslararası Kalite Standartları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sağlıkta Kalite Standartları ve Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Doküman Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Güvenlik Raporlama Sistemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Hasta güvenliği | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sağlıklı çalışma yaşamı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Tesis Güvenliği Eğitim Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Gösterge Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Bilgi Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Risk Yönetimi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Tartışma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel tekrar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |