Information
Code | IAS210 |
Name | Professional Ethics |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Course Instructor |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The purpose of the course is define the concepts of medical ethics and professional ethics, to explain the principles of medical ethics, to analyze possible ethic problems that might occur in the prehospital field.
Course Content
1-The Concept of Ethics, Ethics and Moral 2-Professional Ethics and Medical Ethics, Deontology 3-Ethics and Law, Ethics Codes 4-Principles of Medical Ethics 5-Paternalizm,Informed Patient Consent 6-Privacy, Patient Secret and Secrecy 7-To Say the Medical Truth 8-Patient's Rights 9-Organ Transplantation and Ethics 10-The Concept of Death and Ethics 11-Ethical Dimension of Prehospital Field 12-Ethical Issues That May Occur in the Prehospital Field
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
1-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 2-Demir Karabulut S, Gülpınar G, Halidi G, Keleş Ş, Yalım NY. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 1: Sağlık Programları Meslek Etiği. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Keleş Ş. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2019. 3-Akın E, Göçmen Baykara Z, Kırşan Büyüktarakçı M, Doğan N, Eyüboğlu G, Gül Ş, Gün M, Halidi G, Demir Karabulut S, Nesipoğlu G, Yılmaz Ş. Türkiye Biyoetik Derneği Sağlık Profesyonelleri için Meslek Etiği Dizisi 2: Hemşirelik ve Etik. Dizi Editörü Yalım NY, Kitap Editörü Göçmen Baykara Z. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2022. 4-Halidi G. İlk ve Acil Yardım Programı Meslek Etiği Dersi Notları, 2017.
Notes
1-Kadıoğlu S. Etik Hakkında Kısa Bir Yazı. Güney Mimarlık Dergisi, 2014; (17): 40-42. 2-Yıldırım G, Kadıoğlu S. Etik ve Tıp Etiği Kavramları. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 2007; 29 (2): 7-12. 3-Kadıoğlu S. Çukurova Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Ders Deontoloji ve Tıbbi Etik Notları, 2012. 4-Ersoy N, Aydın E. Tıbbi Etikte "Yararlılık İlkesi". Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi, 1994; 2(2):57-60. 5-Aydın E. Tıp Etiği. 1.Baskı, Ankara: Güneş Kitabevi, 2006. 6-Yıldırım G. Sağlık Profesyonellerinin Etik Kavramından Anladıkları ve Kuramsal Etik Çalışması Yapanlardan Bekledikleri. Danışman Kadıoğlu S. Doktora Tezi, Çukurova Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2008. 7-Arda B, Şahinoğlu Pelin S. Tıbbi Etik: Tanımı, İçeriği, Yöntemi ve Başlıca Konuları. Ankara Tıp Mecmuası, 1995; 48: 323-336. 8-Demirhan Erdemir A. Tıpta Etik ve Deontoloji; Yirmbirinci Yüzyılda. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2011. 9-Erbay H. Hastane öncesi acil tıpta hastanın müdahaleyi reddetmesi: kuramsal değerlendirme ve bir alan çalışması. Danışman Alan S. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2012. 10- Erbay H. Some ethical issues in prehospital emergency medicine. Turkish journal of emergency medicine, 2014; 14(4):193-198.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Identifies the concepts of ethics, professional ethics, medical ethics and deontology. |
LO02 | Distinguishes between the concepts of ethics-moral-law. |
LO03 | Explains the principles of medical ethics. |
LO04 | Lists the ethical problems and dilemmas that might occur in the prehospital field within the framework of the principles of medical ethics. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Having information about structurel and functional human body, proper for medical terminology | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Having information about scene, sick/ victim and personal safety measure and sick/ victim transport equipments and proper transport technics. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Having information about medicine within their competence of mission, authority and responsibility and medicine administration technics | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Having information about indications of oxygen theraphy and equipments | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can insert endotrakeal intubation when indicated | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can perform bleeding control with proper equipment | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can perform advanced life support steps when indicated | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can drive ambulance and care it. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To prevent from occupational accidents, can perform proper body mechanic technics | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can explain the sick/ victims condition by physical examination and other diagnositc methods | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can use automated and manual externally defibrillator | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can use proper equipments when immobilization of sick/ victim is needed | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can run triage and triage technics in multiple injuries or disasters | |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can perform basic life support steps and methods | |
PLO15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can take responsibility as individually and as a member of team about solving problems of sick/ victims | |
PLO16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Can analyse datas by critical approach when reached to domain spesific knowledge taken into consideration | 5 |
PLO17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Can communicate to command control center, other foundations and sick/ sicks´´ relatives by using proper technics and methods | |
PLO18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Can cooperate with team members and other foundations | |
PLO19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Can use information and communication technology and at least one foreign language as needed for communication and data transfer | |
PLO20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Can monitor results of changing environment and technologic advancement and analise these conditions´´ domain spesific dynamics | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Presentation of Course and Explanation of Course Flow | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Philosophy, Ethics and General Moral Concepts | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Ethics and Related Concepts | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Relationship between Ethics, General Ethics and Law | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Professional and Professional Ethics, Medical-Medical Ethics Concepts | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Concepts Related to Medical Ethics | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Principles of Medical Ethics | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Paternalism, Information and Consent | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Privacy, Confidentiality | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Telling the Medical Truth | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Patient Rights | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Prehospital Field and Ethics | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Ethical Dimension of the Prehospital Field 1 | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Ethical Dimension of the Prehospital Field 2 | Reading Lecturer Notes | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 1 | 14 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 4 | 4 |
Final Exam | 1 | 8 | 8 |
Total Workload (Hour) | 54 | ||
Total Workload / 25 (h) | 2,16 | ||
ECTS | 2 ECTS |