Information
Code | RTS318 |
Name | Film Theories |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | 6. Semester |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. AYDIN ÇAM |
Course Instructor |
Doç. Dr. AYDIN ÇAM
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
Within the scope of the course, the basic approaches of cinema theories from the beginning to the present day will be discussed around the basic texts of each theory, the theories to be explained will be reinforced with sample films and the student will be provided to do theoretical research with the assignments given.
Course Content
The content of the course include classification of film theory; relationship between film and the real; formalism-realism debates; the space-time in cinema; auteur theory; genre criticism; film semiotics; psychoanalytical, feminist and Marxist approaches and perception studies.
Course Precondition
none
Resources
Bordwell, D. (2016). Hollywood’un Film Dili. Z. Atam vd. (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Bordwell, D. ve K. Thompson. (2012). Film Sanatı. E. Yılmaz & E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım. Büker, S. & Topçu, Y. G. (Ed.) (2010). Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş. B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi – Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. Ö. Çelik (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm – Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Ryan, M. ve D. Kellner. (1997). Politik Kamera. E. Özsayar (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. S. Salman & Ç. Asatekin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Thomson, D. (2015). Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler? A. Ay (çev.), İstanbul: Alfa. Wayne, M. (2009). Politik Film: Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği. E. Yılmaz. (çev.), İstanbul: Yordam Kitap. Wayne, M. (Ed.) (2011). Sinemayı Anlamak – Marksist Perspektifler. E. Yılmaz (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.
Notes
Andrew, D. (2013). Sinema Araştırmalarının Özü ve Gelişimi. sinecine, 4(1), 141–173. Benjamin, W. (1993). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. Pasajlar içinde (50–86). A. Cemal (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bonitzer, P. (1974). Yakın Çekim: Sahne’nin Eki. Çağdaş Sinema, 4, 36–49. Bordwell, D. (2010). Yoğunlaştırılmış Devamlılık Kurgusu: Çağdaş Amerikan Sinemasında Görsel Üslup. Y. G. Topçu (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (137–168). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Botz-Bornstein, T. (2011). Freud’dan Sonra Rüya ve Ingmar Bergman. Filmler ve Rüyalar - Tarkovski, Bergman, Sokurov, Kubrick ve Wong Kar-wai içinde (65–89). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Branson, G. (2010). Neden Kuram? A. Gürata (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (67–97). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Casetti, F. (2011). Sinemasal Deneyim. D. Kırmızı (çev.), sinecine, 2(2), 81–93. Comolli, J. L. (1974). Teknik ve İdeoloji. Y. Barokas (çev.), Çağdaş Sinema, 1, 9–29. Elsaesser, T. (2011). Akıl Oyunu Filmleri. sinecine kolektif (çev.), sinecine, 2(1), 81–104. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Pencere ve Çerçeve Olarak Sinema. Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş içinde (29–67). B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Giriş. Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto içinde (11–28). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kleinhans, C. (2010). Marksizm ve Film. Ö Yaren (çev.), sinecine, 1(2), 109–118. Kuhn, A. (2010). Filmde ve Medyada Feminizmin Durumu. E. Atakav (çev.), sinecine, 1(1), 123–130. Mulvey, L. (2010). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. N. Abisel (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (211–243). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Willemen, P. (2015). Üçüncü Sinema Meselesi: Notlar ve Düşünceler. sinecine, 6(1), 133–162. Zizek, S. (2004). Hitchcock Hakkında Asla Çok Şey Bilinmez. Yamuk Bakmak – Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş içinde (98–166). T. Birkan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explain the main research areas of film theories. |
LO02 | Students know the main film theories. |
LO03 | Evaluate the conceptualisation of the relationship between film and reality in film theories. |
LO04 | Discuss the changes in film theories posed by technological developments. |
LO05 | Contrast differences between classical and modern styles of narrative. |
LO06 | Analyze the dynamics affecting film interpretation of the audience. |
LO07 | Describe the psychoanalytic, structuralist, semiotic, feminist and Marxist approaches used in the film analysis. |
LO08 | Comment on a film in terms of main approaches in film theories. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have advanced theoretical and practical knowledge supported by research methods and techniques applied in the field of radio, television and cinema and other sources. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have knowledge about different areas of communication. | 5 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Graduates have knowledge about program production and directing related to audio and visual broadcasting. | |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates gain skills in writing various forms of scripts and producing programs for cinema, television and radio. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates gain critical thinking and interpretation skills in the field of radio, television and cinema. | 3 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates have the knowledge of thinking in different disciplines of social sciences and adapting them to their own specialisation through research. | 3 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates gain the ability to plan and organize all kinds of content for audio-visual activities from design to editing and broadcasting. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates establish a connection between art, aesthetics, law and general culture knowledge related to the field. | 5 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Graduates have know-how and skills about production and broadcasting technologies. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Graduates work both individually and as a team in the field. | |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Graduates are able to follow social problems at national and international level and adapt them to professional studies. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Graduates gain the competence of using communication technologies, monitoring changes and continuous self-improvement. | |
PLO13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates participate in various social, cultural and artistic activities in the field. | |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates are able to carry out the tasks expected from him/her as a team member in the applications in his/her field with an interdisciplinary perspective. | |
PLO15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Graduates are able to use information and communication technologies together with the computer software required by the field. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates produce visual and audio content with the scientific formation acquired. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates can analyze a film, a script or a television program from a technical, aesthetic and ideological perspective. | 5 |
PLO18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates are committed to ethical principles in their professional practice, free from prejudice and against discrimination. | 3 |
PLO19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates support the universality of social and cultural rights, gains awareness of social justice, protects cultural heritage. | 3 |
PLO20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Graduates prepare working environments such as studio and set in accordance with quality management processes and occupational health/safety. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | What is a Theory: defining the concept and functions of theory in the area of film studies. General information on major film theories | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Introduction to formalism-realism debates in film theories; explanation of discussions on reproduction of reality and the power of artistic formation in cinema | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Formalist Theory 1: 'Cinema is a language' Hugo Munsterberg, Rudolph Arnheim | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Formalist Theories 2: Balazs, Pudovkin and Kuleshov. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Formalist theory of Eisenstein and conflict (dramatic policy) based editing. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Realistic Theories 1: Andre Bazin, 'Cinema is the optical and mechanical reproduction of reality', the mise-en-scene and depth of field. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Realistic Theories 2: Kracauer: Physical Reality and Narrative. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Mid-Term Exam | Written exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Traditional and Modern Narrative: Godard. Deleuze and Time-Image | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Auteur Theory and Criticism: 'The creative writer, director and Andrew Sarris' | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Film semiotics: From Saussure and Pierce to C. Metz | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Cinema and Psychoanalysis: Freud, Lacan and Zizek | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Feminist Film Theory and Criticism: Mulvey, Kaplan, Gledhill. | Reading | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
14 | Genre Theory and Criticism: 'Genre and melodrama as a mode of a view of cinema' | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Spectatorship in cinema and reception analysis | Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Written exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Make-up Exams | Written exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |