RTS318 Sinema Kuramları

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTS318
Ad Sinema Kuramları
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYDIN ÇAM


Dersin Amacı

Ders kapsamında, sinema kuramlarının başlangıcından günümüze kadar olan temel yaklaşımlarını her kuramın temel metinleri etrafında ele alınacak, anlatılacak olan kuramlar örnek filmlerle pekiştirilecek ve verilen ödevlerle öğrencinin kuramsal araştırma yapması da sağlanacaktır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği sinema kuramlarının sınıflanması; film ve gerçek ilişkisi; sinemada biçimcilik-gerçekçilik tartışmaları; sinemada zaman-mekan; auteur kuramı; tür eleştirisi; sinema göstergebilimi; psikanalitik, feminist ve Marksist yaklaşımlar ile alımlama çalışmaları konularını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Bordwell, D. (2016). Hollywood’un Film Dili. Z. Atam vd. (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Bordwell, D. ve K. Thompson. (2012). Film Sanatı. E. Yılmaz & E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım. Büker, S. & Topçu, Y. G. (Ed.) (2010). Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş. B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi – Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. Ö. Çelik (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm – Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Ryan, M. ve D. Kellner. (1997). Politik Kamera. E. Özsayar (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. S. Salman & Ç. Asatekin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Thomson, D. (2015). Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler? A. Ay (çev.), İstanbul: Alfa. Wayne, M. (2009). Politik Film: Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği. E. Yılmaz. (çev.), İstanbul: Yordam Kitap. Wayne, M. (Ed.) (2011). Sinemayı Anlamak – Marksist Perspektifler. E. Yılmaz (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.

Notlar

Andrew, D. (2013). Sinema Araştırmalarının Özü ve Gelişimi. sinecine, 4(1), 141–173. Benjamin, W. (1993). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. Pasajlar içinde (50–86). A. Cemal (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bonitzer, P. (1974). Yakın Çekim: Sahne’nin Eki. Çağdaş Sinema, 4, 36–49. Bordwell, D. (2010). Yoğunlaştırılmış Devamlılık Kurgusu: Çağdaş Amerikan Sinemasında Görsel Üslup. Y. G. Topçu (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (137–168). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Botz-Bornstein, T. (2011). Freud’dan Sonra Rüya ve Ingmar Bergman. Filmler ve Rüyalar - Tarkovski, Bergman, Sokurov, Kubrick ve Wong Kar-wai içinde (65–89). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Branson, G. (2010). Neden Kuram? A. Gürata (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (67–97). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Casetti, F. (2011). Sinemasal Deneyim. D. Kırmızı (çev.), sinecine, 2(2), 81–93. Comolli, J. L. (1974). Teknik ve İdeoloji. Y. Barokas (çev.), Çağdaş Sinema, 1, 9–29. Elsaesser, T. (2011). Akıl Oyunu Filmleri. sinecine kolektif (çev.), sinecine, 2(1), 81–104. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Pencere ve Çerçeve Olarak Sinema. Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş içinde (29–67). B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Giriş. Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto içinde (11–28). C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kleinhans, C. (2010). Marksizm ve Film. Ö Yaren (çev.), sinecine, 1(2), 109–118. Kuhn, A. (2010). Filmde ve Medyada Feminizmin Durumu. E. Atakav (çev.), sinecine, 1(1), 123–130. Mulvey, L. (2010). Görsel Haz ve Anlatı Sineması. N. Abisel (çev.), Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri içinde (211–243). S. Büker & Y. G. Topçu, (Ed.), İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Willemen, P. (2015). Üçüncü Sinema Meselesi: Notlar ve Düşünceler. sinecine, 6(1), 133–162. Zizek, S. (2004). Hitchcock Hakkında Asla Çok Şey Bilinmez. Yamuk Bakmak – Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş içinde (98–166). T. Birkan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Film kuramlarının inceleme alanlarını açıklar.
ÖÇ02 Temel film kuramlarını bilir.
ÖÇ03 Film kuramlarında sinema ve gerçek ilişkisinin nasıl kavramsallaştırıldığını değerlendirir.
ÖÇ04 Teknolojik gelişmelerin film kuramlarında ortaya çıkardığı değişimleri tartışır.
ÖÇ05 Klasik anlatı ile çağdaş anlatı arasındaki farkları karşılaştırır.
ÖÇ06 Seyircinin filmi anlamlandırmasını etkileyen dinamikleri analiz eder.
ÖÇ07 Film çözümlemesinde kullanılan psikanalitik, yapısalcı, göstergebilimsel, feminist ve marksist yaklaşımları tanımlar.
ÖÇ08 Bir filmi, film kuramlarındaki temel yaklaşımlardan en az biri doğrultusunda yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve teknikleriyle diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim alanına dair bilgiye sahiptir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel ve işitsel yayıncılığa ilişkin program yapım ve yönetim ile ilgili bilgiye sahiptir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sinema, televizyon ve radyo sektöründe kullanılabilecek çeşitli türlerde senaryo yazma, program hazırlama konusunda beceri kazanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal bilimlerin farklı alanlarını kendi uzmanlık alanına uyarlayarak araştırma yapar. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel ve işitsel alana ilişkin her tür içeriği tasarımdan, kurgu yapım ve yayın aşamasına kadar sonuçlandırma becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgileri arasında bağlantı kurar. 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yayın ve yapım teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanında hem bireysel hem de takım halinde çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal sorunları takip ederek mesleki çalışmalarına uyarlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İletişim teknolojilerini kullanma, değişimleri izleme ve kendini sürekli geliştirme yetkinliği kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası bakış açısıyla alanındaki uygulamalarda kendisinden beklenen çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütebilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kazandığı bilimsel formasyonla görsel ve işitsel içerikler üretir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir filmi, bir senaryoyu ya da bir televizyon programını teknik, estetik ve ideolojik açıdan çözümleyebilir. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki uygulamalarında etik ilkelere bağlı, önyargılardan uzak, ayrımcılığa karşıdır. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, kültürel mirasa sahip çıkar. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kalite yönetim süreçleri ve iş sağlığı/güvenliğine uygun olarak stüdyo, set gibi çalışma ortamlarını hazırlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kuram, Film Kuramlarına giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Film kuramlarında biçimcilik-gerçekçilik tartışmalarına giriş; sinemada gerçekliğin yeniden üretilmesi fikri ve sanatçının yaratıcı biçimlendirme gücü tartışmalarının açıklanması. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Biçimci Kuramlar 1: 'Sinema bir dildir' Hugo Munsterberg, Rudolph Arnheim Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
4 Biçimci Kuramlar 2: Balazs, Pudovkin ve Kuleshov. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
5 Eisenstein'ın biçimcilik yaklaşımı ve çatışmaya (dramatik ilke) dayalı kurgu anlayışı. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
6 Gerçekçi Kuramlar 1: Andre Bazin: 'Sinema gerçeğin optik ve mekanik yeniden üretimidir': Mise en scene ve alan derinliği. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
7 Gerçekçi Kuramlar 2: Kracauer: Fiziksel Gerçekliğin Kurtarılması ve Hafif Anlatı. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Geleneksel ve Çağdaş Anlatı: Godard. Deleuze ve Zaman-İmge Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
10 Auteur Kuram ve Eleştiri: 'Yaratıcı yazar olarak yönetmen ve Andrew Sarris' Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 Sinema Göstergebilimi: Saussure ve Pierce'dan C. Metz'e Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Sinema ve Psikanaliz: Freud, Lacan ve Zizek Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Feminist Film Kuramı ve Eleştirisi: Mulvey, Kaplan, Gledhill. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması
14 Tür Kuramları ve Eleştirisi: 'Tür, türsellik ve kip olarak melodram sinemasına bir bakış' Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sinema İzleyiciliği: Alımlama Araştırmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Bütünleme Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS