GZS420 MEDIA AND DISCRIMINATION

4 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- 8. Semester- 3 National Credit

Information

Code GZS420
Name MEDIA AND DISCRIMINATION
Semester 8. Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ


Course Goal

The aim of the course is to teach participants about the conceptual framework of discrimination and to provide them with critical perspective on new types of discrimination in media.

Course Content

The scope of this course is theoretical and practical studies on various discrimination types in frame of fundamental concepts regarding discrimination.

Course Precondition

None

Resources

Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Notes

Reports and guide books


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 The participants learn fundamental concepts and theories
LO02 The participants have critical perspectives regarding discriminative content of media
LO03 The participants evaluate discrimination types with critical perspectives
LO04 The participants analyse discriminative discourse of media with extensive critical perspective


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Knows the theoretical approaches in the field of media and communication. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands developing news production models and new approaches. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Learns the concepts of communication and mass communication systems, especially journalism. 3
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal By gaining the ability to communicate effectively, knows the basic dynamics of communication processes.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Learns communication models together with sociological, psychological and economic conditions.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Produces, edits and manages news for all kinds of media (newspaper, magazine, website, radio, television, etc.) organizations
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı It deals with events with a professional approach, and tries to solve problems or situations scientifically, taking into account rational reason and knowledge in critical situations. 3
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Shoots photographs in many photography fields, especially in press photography.(e
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı It evaluates the contents of media organizations, identifies existing problems and deficiencies, and takes an active role in eliminating such problems.
PLO10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Undertakes duties such as press consultant, communication coordinator, communication manager in various institutions and organizations.(eril)
PLO11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Works in all kinds of national and international media (newspaper, magazine, website, radio, television, etc.) organizations.
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Easily grasps new jobs and tasks; easily adapts to new formations and trends in the developing and changing world and professional life.
PLO13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Acquires the ability to produce content suitable for developing new communication technologies.
PLO14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability of empathy to comprehend both individual and social processes. 5
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Decision-making becomes self-confident in participating in decision-making processes and assumes responsibility for situations that may arise in such situations.
PLO16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Along with acquiring the ability to work independently / individually, she can also take part in collective work and is successful in adapting to new environments and groups.(dişil)
PLO17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik It supports social reconciliation and peace; By acting as an intermediary mechanism in all kinds of conflict situations, it prioritizes the right of communication and tries to resolve the problems in peaceful and humane ways. 5
PLO18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Reaches the consciousness to synthesize the concepts of society, culture and communication with each other. 5
PLO19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik The awareness of society and collectivism will be high, as well as being successful in individual life, they will also fulfill their duties in the social system. 5
PLO20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gains competence in various branches of science, especially in social and human sciences, and conducts interdisciplinary studies and analyzes such studies. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Conceptual discussions on discrimination Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Discrimination and otherizing Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Sociological approaches to the discrimination on discrimination Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Prejudice and stereotypes Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Racism Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Legitimizing prejudice and inequalities Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hate Speech Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Hate Speech and Hate Crimes Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Constructing Discrimination and Hate Speech in the Media Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Justice-focused journalism Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Feminist approaches and journalism Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Alternative Journalism Language and Practices Against Hate Speech Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 News Analysis Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 7 7
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 109
Total Workload / 25 (h) 4,36
ECTS 4 ECTS