GZS420 MEDYA VE AYRIMCILIK

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GZS420
Ad MEDYA VE AYRIMCILIK
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FİLİZ YILDIZ


Dersin Amacı

Dersin amacı katılımcılara ayrımcılığın kavramsal çerçevesini öğretmek ve medyada yeniden üretilen ayrımcılık türleri konusunda eleştirel bakış açısına sahip olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Ders ayrımcılıkla ilişkili temel kavramlar çerçevesinde medyada ayrımcılık türlerine dair teorik ve pratik çalışmaları içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları. 1. Almagor, R.C. İfade Medya ve Etik , 2. Göregenli, M. (2009). Ayrımcılığın şiddeti: Nefret suçları. Uluslararası homofobi karşıtı buluşma, Anti-homofobi kitabı (ss. 49-55). Ankara: Kaos GL Yayınları. 3. Karan, U. (2012). Nefret içerikli ifadeler, ifade özgürlüğü ve uluslararası hukuk. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları (ss.81-102). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 4. Edward W. Said, Şarkiyatçılık, Postmodernizm ve İslam Küreselleşme ve Oryantalizm 5. Richard Kearney, Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar: Ötekiliği Yorumlamak, Çev. Barış Özkul, Metis Yay., 2012 6. Aksu Bora, Kadınların Sınıfı: Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası, İletişim Yay., 2005 7. Andreas Huyssen, Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis, 1999 8. İnceoğlu, Yasemin, (2013) “Tartışmalı Bir Kavram: Nefret Söylemi”, içinde Mahmut Çınar, Medya ve Nefret Söylemi, Hrant Dink Vakfı: İstanbul, s. 75-94 9. Yıldıran Önk, Ürün; Sönmez Selçuk, Senem, 2014, “Ekrandaki “Öteki”: 2000 Sonrası Yerli Dizilerde Azınlıkların Temsili,” Kültür ve İletişim 34, s. 174-201. 10. Çomu, Tuğrul, (2010) , Yeni medyada nefret söylemi, İstanbul: Kalkedon Yayınları.

Notlar

Raporlar ve rehber kitaplar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Katılımcılar ayrımcılıkla ilgili temel kavramları ve kuramsal yaklaşımları öğrenir.
ÖÇ02 Medyanın ayrımcı diline dair eleştirel bakış açısı edinir.
ÖÇ03 Ayrımcılık biçimlerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.
ÖÇ04 Medyanın cinsiyetçi söylemlerini geniş bir eleştirel perspektifle analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ayrımcılığa ilişkin kavramsal tartışmalar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Ayrımcılık ve Ötekileştirme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Ayrımcılığa sosyolojik yaklaşımlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Önyargı ve kalıpyargı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Irkçılık Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Önyargı ve eşitsizlikleri meşrulaştırma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Nefret Söylemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Nefret Söylemi ve Nefret Suçları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Medyada Ayrımcılık ve Nefret Söyleminin İnşası Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Hak odaklı habercilik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Feminist yaklaşımlar ve gazetecilik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Nefret Söylemine Karşı Alternatif Habercilik Dili ve Pratikler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Haber Çözümlemesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS