ARY713 Writing in Ancient Anatolia

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ARY713
Name Writing in Ancient Anatolia
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

It gives information about the writings used in prehistoric times in Anatolia.

Course Content

What is writing, Sumerian pictogram, Languages in which cuneiform is applied, Clay as writing material and its usage, Signs and their values in Hittite cuneiform, Transcriptions of some Maşat-Höyük tablets, translations of Maşathöyük tablets.

Course Precondition

None

Resources

Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. Alparslan, M., 2009, Hititolojiye Giriş,Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Alp, S., 1964, Eski Anadolu Yazısının Menşeleri, Atatürk Konferansları, TTKBasımevi, Ankara.

Notes

ÜNAL 2016: A.Ünal, Hititçe-Türkçe, Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte; Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Introduces the ancient languages of Anatolia.
LO02 Explains the historical development of cuneiform writing.
LO03 Introduces hieroglyphic writing.
LO04 Explains cuneiform tablets.
LO05 The plan of Boğazköy is discussed.
LO06 Introduces the old Anatolian cities.
LO07 Explains Hittite words.
LO08 Explain the three types of written language in the Iran-Bisutun rock.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Develops the knowledge gained in the undergraduate education in the field of archeology at the level of expertise. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have current information about the field. 5
PLO03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Explains the basic concepts related to archaeology.
PLO04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Conducts interdisciplinary research and analysis in the field of archaeology. 3
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses the practical methods and techniques acquired in the field of archaeology.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Handles the information acquired in the field within the framework of ethical rules. 4
PLO07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Recognizes the cultures of Çukurova region. 3
PLO08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Defines the relations between Çukurova and the surrounding cultural regions. 2
PLO09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Explains the cultural development of Çukurova region.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Collects data related to the field of archaeology. 2
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Defines movable and immovable cultural assets. 3
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Interprets the knowledge acquired in the field at a critical level. 3
PLO13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Develops appropriate solutions to research problems. 3
PLO14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uses the knowledge and experience gained in the field at the expert level in field and laboratory studies.
PLO15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Carries out national and international studies and projects related to the field of archaeology.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 What is writing, Sumerian caption, Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü,Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Mesopotamian writing, Sumerian caption Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü,Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Conversion from caption to cuneiform Alparslan, M., 2009, Hititolojiye Giriş,Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 The languages in which cuneiform is applied, Alp, S., 1964, “Eski Anadolu Yazısının Menşeleri”, Atatürk Konferansları, TTKBasımevi, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Clay as a writing material and its uses, Demiriş, B., Eskiçağda Yazı Araç ve Gereçleri, Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 4, İstanbul, 2002 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Solution of cuneiform script, Bisutun inscription, Streck, M.P. 2005, Sprachen des alten Orients, Darmstadt, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Signs and their values in Hittite cuneiform, Hecker, K., 1996, “Zur Herkunft der hethhitischen Keilschrift”, Studies on the Civilization and Culture of Nuzi and Hurrians, Richard F.S. Starr Memorial Volume, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Midterm Midterm Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hittite grammar, Hoffner, A.-Melchert, C., 2008, A Grammar of the Hittite Language, Eisenbrauns, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 dictionaries used in Hittite, Ünal, A. 2007, Tischer, J. 1983, Güterbock. H.G.- Hoffner, H. 1986 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Introducing the publication series of tablets obtained from Boğazköy (KBo, KUB, ABoT, ABoT 2 etc.) and "Hethit" on the internet at www.hethiter.net www.hethiter.net Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 Bogazkoy, the capital of the Hittites Bogazkoy Guide Book Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 Words from Akkadian to Turkish in Various Ways Özcan Şimşek, Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2006 Yıllığı, Ankara, 2007 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Geographical names from the Hittites to the present Ünal, Ahmet. Hititler Devrinde Anadolu II, İstanbul 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
15 Determinatives Ünal, Ahmet. Multilinguales Handwörterbuch des Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary Hititçe / Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg 2007. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
16 Tearm Exams Ünal, Ahmet. Multilinguales Handwörterbuch des Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary Hititçe / Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg 2007. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Tearm Exams D. Hawkins, Corpus of Hieroglyphic Luwian Inscriptions, Vol.I: Inscriptions of the Iron Age, Parts 1-3. Berlin- New York: Walter de Gruyter Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS