ARY713 Eski Anadolu'da Yazı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARY713
Ad Eski Anadolu'da Yazı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN


Dersin Amacı

Anadolu'da tarih öncesi devirlerde kullanılan yazılar hakkında bilgi verir.

Dersin İçeriği

Yazı, Sümer resim yazısı, Çivi yazısının uygulandığı diller, Yazı malzemesi olarak kil ve kullanım şekilleri, Hitit çivi yazısında işaretler ve değerleri, Bazı Maşat-Höyük tabletlerinin transkripsiyonları, Maşathöyük tabletlerinin tercümeleri anlatılır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. Alparslan, M., 2009, Hititolojiye Giriş,Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Alp, S., 1964, Eski Anadolu Yazısının Menşeleri, Atatürk Konferansları, TTKBasımevi, Ankara.

Notlar

ÜNAL 2016: A.Ünal, Hititçe-Türkçe, Türkçe-Hititçe Büyük Sözlük, Hattice, Hurrice, Hiyeroglif Luvicesi, Çivi Yazısı Luvicesi ve Palaca Sözcük Listeleriyle Birlikte; Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anadolunun eski dillerini tanıtır.
ÖÇ02 Çivi yazısının tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ03 Hiyeroglif yazısını tanıtır.
ÖÇ04 Çivi yazılı tabletleri açıklar.
ÖÇ05 Boğazköy'ün planını ele alır.
ÖÇ06 Eski Anadolu şehirlerini tanıtır.
ÖÇ07 Hititçe sözcükleri açıklar.
ÖÇ08 İran-Bisutun kayalığındaki üç çeşit yazı dilini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yazı nedir, Sümer resim yazısı, Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü,Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Mezopotamya'da yazı, Sümer resim yazısı Hırçın, S. 1995, Çivi Yazısı, Ortaya Çıkışı, Gelişmesi, Çözümü,Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 2, İstanbul. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Resim yazsısından çivi yazısına dönüşüm Alparslan, M., 2009, Hititolojiye Giriş,Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Çivi yazısının uygulandığı diller, Alp, S., 1964, “Eski Anadolu Yazısının Menşeleri”, Atatürk Konferansları, TTKBasımevi, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Yazı malzemesi olarak kil ve kullanım şekilleri, Demiriş, B., Eskiçağda Yazı Araç ve Gereçleri, Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları 4, İstanbul, 2002 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Çivi yazısının çözümü, Bisutun kitabesi, Streck, M.P. 2005, Sprachen des alten Orients, Darmstadt, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Hitit çivi yazısında işaretler ve değerleri, Hecker, K., 1996, “Zur Herkunft der hethhitischen Keilschrift”, Studies on the Civilization and Culture of Nuzi and Hurrians, Richard F.S. Starr Memorial Volume, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara sınav Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hitit grameri, Hoffner, A.-Melchert, C., 2008, A Grammar of the Hittite Language, Eisenbrauns, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 Hititçede kullanılan sözlükler, Ünal, A. 2007, Tischer, J. 1983, Güterbock. H.G.- Hoffner, H. 1986 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Boğazköy’den elde edilen tabletlerin yayın serilerinin tanıtılması (KBo, KUB, ABoT, ABoT 2 vb.) ve www.hethiter.net adresli internet ortamında “Hethit www.hethiter.net Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 Hititlerin başkenti Boğazköy Boğazköy Rehber Kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 Akadca'dan Çeşitli Yollarla Türkçeye geçen kelimeler Özcan Şimşek, Anadolu Medeniyetleri Müzesi 2006 Yıllığı, Ankara, 2007 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Hititlerden günümüze kadar gelen coğrafi adlar Ünal, Ahmet. Hititler Devrinde Anadolu II, İstanbul 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
15 Determinatifler Ünal, Ahmet. Multilinguales Handwörterbuch des Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary Hititçe / Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg 2007. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
16 Yarıyıl sonu sınavları Ünal, Ahmet. Multilinguales Handwörterbuch des Hethitischen / A Concise Multilingual Hittite Dictionary Hititçe / Çok Dilli El Sözlüğü, Hamburg 2007. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl sonu sınavları D. Hawkins, Corpus of Hieroglyphic Luwian Inscriptions, Vol.I: Inscriptions of the Iron Age, Parts 1-3. Berlin- New York: Walter de Gruyter Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS