Information
Code | FDB808 |
Name | Scales of Religiosity and Statistics in Religious Sciences |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To provide an understanding of the difficulties encountered in defining religion and religiosity, and the dimensions and typologies of religiosity that are put forward in order to overcome these difficulties and better understand religiosity; To make students comprehend the religiosity scale development processes.
Course Content
Definition of religion and religiosity, dimensions of religiosity, types of religiosity, measurement of religiosity, religiosity scales, phenomenon-scale relationship, stages of religiosity scale development.
Course Precondition
There are no prerequisites for the course.
Resources
Beit-Hallahmi, B. (2015). Psychological perspectives on religion and religiosity. New York: Routledge. (p. 1-22) Brown, L. B. (1987). The psychology of religious belief. London: Academic Press. (p. 16-22) Clark, W. H. (1961). The psychology of religion: An introduction to religious experience and behavior. New York: The Macmillan Company. (p. 17-28) Glock, C. Y., & Stark, R. (1965). Religion and society in tension. Chicago: Rand McNally. (p. 19-37) Kayıklık, H. (2006). Değişen dünyada birey, din ve dindarlık. Ü. Günay & C. Çelik (Ed.), Dindarlığın sosyo-psikolojisi içinde (ss. 157-174). Adana: Karahan Kitabevi. Mehmedoğlu, A. U. (2004). Kişilik ve din. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. (s. 13-42) Mehmedoğlu, A. U. (2006). Dindarlığın peşinde: Din psikolojisinde araştırma, ölçme ve yorumlama üzerine. İslami Araştırmalar Dergisi, 19(3), 465-478. Spilka, B., Hood, R. W., Hunsberger, B., & Gorsuch, R. L. (2003). The psychology of religion: An empirical approach (2nd ed.). New York: Guilford. (p. 5-12) Taş, K. (2006). Dindarlığın kriterleri üzerine tipolojik bir araştırma. Ü. Günay & C. Çelik (Ed.), Dindarlığın sosyo-psikolojisi içinde (ss. 175-206). Adana: Karahan Kitabevi. Yaparel, R. (1987). Dinin tarifi mümkün mü? Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4, 403-417. Yapıcı, A. (2002). Dinî yaşayışın farklı görüntüleri ve dogmatik dindarlık. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 66-115. Yapıcı, A. (2004). Din bilimleri alanında yapılan empirik çalışmalarda karşılaşılan metodolojik bir problem: Ölçek mi olguyu, olgu mu ölçeği oluşturmakta?. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(1), 85-118. Yapıcı, A. (2006). Yeni bir dindarlık ölçeği ve üniversiteli gençlerin dinin etkisini hissetme düzeyi: Çukurova Üniversitesi örneği. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 66-116. Yapıcı, A. (2007). Ruh sağlığı ve din: Psiko-sosyal uyum ve dindarlık. Adana: Karahan Kitabevi. (s. 7-40) Yavuz, K. (1982). Din psikolojisinin araştırma alanları. Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Dergisi, 5, 87-108. Yıldız, M. (2001). Dindarlığın tanımı ve boyutları üzerine psikolojik bir çalışma. Tabula Rasa, 1(1), 19-42.
Notes
Allport, G. W., & Ross, J. M. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5(4), 432-443. Batson, C. D., & Ventis, W. L. (1982). The religious exprerience: A social-psychological perspective. New York: Oxford University Press. Beit-Hallahmi, B., & Argyle, M. (1997). The psychology of religious behaviour: Belief and experience. London: Routledge. Bilgin, V. (2003). Popüler kültür ve din: Dindarlığın değişen yüzü. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 12(1), 193-214. Günay, Ü. (1999). Erzurum ve çevre köylerinde dinî hayat. İstanbul: Erzurum Kitaplığı. (s. 260-264) James, W. (2003). The varieties of religious experience: A study in human natüre (Centenary ed.). London: Routledge. (p. 66-131) Kurt, A. (2008). Sosyolojik din tanımları ve dine teolojik bakış sorunu. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 73-93. Ok, Ü. (2011). Dini Tutum Ölçeği: Ölçek geliştirme ve geçerlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 528-549. Ok, Ü. (2016). The Ok-Religious Attitude Scale (Islam): Introducing an instrument originated in Turkish for international use. Journal of Beliefs & Values, 37(1), 55-67. Taplamacıoğlu, M. (1962). Yaşlara göre dinî yaşayışın şiddet ve kesafeti üzerine bir anket denemesi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10, 141-151.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes the difficulties and problems that arise in the definition of religion and religiosity. |
LO02 | Comprehends the definitions of substantive, functional, and substantive-functional religiosity. |
LO03 | Gains knowledge about different dimensions of religiosity. Knows the five-dimensional model of religiosity of Glock and Stark. |
LO04 | Knows the types of religiosity revealed in the literature. |
LO05 | Understands that the difficulties and problems in defining religiosity play an important role in the development of religiosity dimensions and typologies. |
LO06 | Recognize the religiosity scales developed in the literature. |
LO07 | Discusses whether the phenomenon constitutes the scale or whether the scale constitutes the phenomenon in religiosity scales. |
LO08 | Knows the stages of development of a religiosity scale. |
LO09 | Analyzes the items, validity and reliability of the scale statistically. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deepen the ability to use the basic concepts of the field in a specific area. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates the literature in national and international level. | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Makes research in literature. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the equipments used in the studies in the field. | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops research proposals based on the literature. | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyze, synthesize and evaluate new and complex ideas related to the field. | 4 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can do original research in the field. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Determines a topic from the proposals and develops a report on this topic. | |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Discuss and present the research report. | |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Using individual and team work skills in national and international projects | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doctorate proficiency exam can produce results from the sources obtained during the preparatory work. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Interpret the acquired knowledge in written and oral form. | 3 |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Effective use of a foreign language to follow international literature in the field | |
PLO14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | He / She knows the basic sources of his / her forehead to use in scientific studies. | 3 |
PLO15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Can work independently and as a member of a team. | |
PLO16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Follow ethical rules | 5 |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | To be able to follow the international literature related to his / her field in written and oral communication and to have foreign language knowledge. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Definition of Religion and Religiosity | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dimensions of Religiosity | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Types of Religiosity | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Can Religiosity Be Measured? | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Religiosity Scales and Adapted Religiosity Scales Developed in Religious Sciences | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Statistical Evaluation of Existing Religiosity Scales | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Does the scale form the phenomenon or does the phenomenon form the scale? | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Exam Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Stages of Religiosity Scale Development | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Deciding for What Purpose to Develop a Scale and What to Measure | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Scaling Techniques and Item Writing | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Considerations While Writing the Explanation and Proposal of the Scale; Pre-application and application on the Participants with the Scale | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Item Analyzes | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Validity and Reliability Analysis | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Stages of Religiosity Scale Adaptation | Fulfilling Assigned Reading Tasks | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Exam Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Exam Preparation | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 8 | 112 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 2 | 2 |
Final Exam | 1 | 2 | 2 |
Total Workload (Hour) | 158 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,32 | ||
ECTS | 6 ECTS |