FDB808 Scales of Religiosity and Statistics in Religious Sciences

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code FDB808
Name Scales of Religiosity and Statistics in Religious Sciences
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

To provide an understanding of the difficulties encountered in defining religion and religiosity, and the dimensions and typologies of religiosity that are put forward in order to overcome these difficulties and better understand religiosity; To make students comprehend the religiosity scale development processes.

Course Content

Definition of religion and religiosity, dimensions of religiosity, types of religiosity, measurement of religiosity, religiosity scales, phenomenon-scale relationship, stages of religiosity scale development.

Course Precondition

There are no prerequisites for the course.

Resources

Beit-Hallahmi, B. (2015). Psychological perspectives on religion and religiosity. New York: Routledge. (p. 1-22) Brown, L. B. (1987). The psychology of religious belief. London: Academic Press. (p. 16-22) Clark, W. H. (1961). The psychology of religion: An introduction to religious experience and behavior. New York: The Macmillan Company. (p. 17-28) Glock, C. Y., & Stark, R. (1965). Religion and society in tension. Chicago: Rand McNally. (p. 19-37) Kayıklık, H. (2006). Değişen dünyada birey, din ve dindarlık. Ü. Günay & C. Çelik (Ed.), Dindarlığın sosyo-psikolojisi içinde (ss. 157-174). Adana: Karahan Kitabevi. Mehmedoğlu, A. U. (2004). Kişilik ve din. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları. (s. 13-42) Mehmedoğlu, A. U. (2006). Dindarlığın peşinde: Din psikolojisinde araştırma, ölçme ve yorumlama üzerine. İslami Araştırmalar Dergisi, 19(3), 465-478. Spilka, B., Hood, R. W., Hunsberger, B., & Gorsuch, R. L. (2003). The psychology of religion: An empirical approach (2nd ed.). New York: Guilford. (p. 5-12) Taş, K. (2006). Dindarlığın kriterleri üzerine tipolojik bir araştırma. Ü. Günay & C. Çelik (Ed.), Dindarlığın sosyo-psikolojisi içinde (ss. 175-206). Adana: Karahan Kitabevi. Yaparel, R. (1987). Dinin tarifi mümkün mü? Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4, 403-417. Yapıcı, A. (2002). Dinî yaşayışın farklı görüntüleri ve dogmatik dindarlık. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 66-115. Yapıcı, A. (2004). Din bilimleri alanında yapılan empirik çalışmalarda karşılaşılan metodolojik bir problem: Ölçek mi olguyu, olgu mu ölçeği oluşturmakta?. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(1), 85-118. Yapıcı, A. (2006). Yeni bir dindarlık ölçeği ve üniversiteli gençlerin dinin etkisini hissetme düzeyi: Çukurova Üniversitesi örneği. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 66-116. Yapıcı, A. (2007). Ruh sağlığı ve din: Psiko-sosyal uyum ve dindarlık. Adana: Karahan Kitabevi. (s. 7-40) Yavuz, K. (1982). Din psikolojisinin araştırma alanları. Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Dergisi, 5, 87-108. Yıldız, M. (2001). Dindarlığın tanımı ve boyutları üzerine psikolojik bir çalışma. Tabula Rasa, 1(1), 19-42.

Notes

Allport, G. W., & Ross, J. M. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5(4), 432-443. Batson, C. D., & Ventis, W. L. (1982). The religious exprerience: A social-psychological perspective. New York: Oxford University Press. Beit-Hallahmi, B., & Argyle, M. (1997). The psychology of religious behaviour: Belief and experience. London: Routledge. Bilgin, V. (2003). Popüler kültür ve din: Dindarlığın değişen yüzü. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 12(1), 193-214. Günay, Ü. (1999). Erzurum ve çevre köylerinde dinî hayat. İstanbul: Erzurum Kitaplığı. (s. 260-264) James, W. (2003). The varieties of religious experience: A study in human natüre (Centenary ed.). London: Routledge. (p. 66-131) Kurt, A. (2008). Sosyolojik din tanımları ve dine teolojik bakış sorunu. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 17(2), 73-93. Ok, Ü. (2011). Dini Tutum Ölçeği: Ölçek geliştirme ve geçerlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 528-549. Ok, Ü. (2016). The Ok-Religious Attitude Scale (Islam): Introducing an instrument originated in Turkish for international use. Journal of Beliefs & Values, 37(1), 55-67. Taplamacıoğlu, M. (1962). Yaşlara göre dinî yaşayışın şiddet ve kesafeti üzerine bir anket denemesi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10, 141-151.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognizes the difficulties and problems that arise in the definition of religion and religiosity.
LO02 Comprehends the definitions of substantive, functional, and substantive-functional religiosity.
LO03 Gains knowledge about different dimensions of religiosity. Knows the five-dimensional model of religiosity of Glock and Stark.
LO04 Knows the types of religiosity revealed in the literature.
LO05 Understands that the difficulties and problems in defining religiosity play an important role in the development of religiosity dimensions and typologies.
LO06 Recognize the religiosity scales developed in the literature.
LO07 Discusses whether the phenomenon constitutes the scale or whether the scale constitutes the phenomenon in religiosity scales.
LO08 Knows the stages of development of a religiosity scale.
LO09 Analyzes the items, validity and reliability of the scale statistically.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deepen the ability to use the basic concepts of the field in a specific area. 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates the literature in national and international level. 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Makes research in literature.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the equipments used in the studies in the field.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Develops research proposals based on the literature.
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyze, synthesize and evaluate new and complex ideas related to the field. 4
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Can do original research in the field.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Determines a topic from the proposals and develops a report on this topic.
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Discuss and present the research report.
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Using individual and team work skills in national and international projects
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doctorate proficiency exam can produce results from the sources obtained during the preparatory work.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Interpret the acquired knowledge in written and oral form. 3
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Effective use of a foreign language to follow international literature in the field
PLO14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He / She knows the basic sources of his / her forehead to use in scientific studies. 3
PLO15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Can work independently and as a member of a team.
PLO16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Follow ethical rules 5
PLO17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To be able to follow the international literature related to his / her field in written and oral communication and to have foreign language knowledge.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Definition of Religion and Religiosity Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dimensions of Religiosity Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Types of Religiosity Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Can Religiosity Be Measured? Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Religiosity Scales and Adapted Religiosity Scales Developed in Religious Sciences Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Statistical Evaluation of Existing Religiosity Scales Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Does the scale form the phenomenon or does the phenomenon form the scale? Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Exam Preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Stages of Religiosity Scale Development Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Deciding for What Purpose to Develop a Scale and What to Measure Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Scaling Techniques and Item Writing Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
12 Considerations While Writing the Explanation and Proposal of the Scale; Pre-application and application on the Participants with the Scale Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Item Analyzes Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Validity and Reliability Analysis Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Stages of Religiosity Scale Adaptation Fulfilling Assigned Reading Tasks Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Exam Preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Exam Preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 8 112
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 2 2
Final Exam 1 2 2
Total Workload (Hour) 158
Total Workload / 25 (h) 6,32
ECTS 6 ECTS