FDB795 Application Areas of Religious Education

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code FDB795
Name Application Areas of Religious Education
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. TUGRUL YÜRÜK


Course Goal

The course aims to examine application areas of religious education in formal and non-formal areas.

Course Content

The course covers theoretical and practical knowledge about the religious education in the formal and non-formal learning environments.

Course Precondition

There are no prerequisites.

Resources

Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012.

Notes

Orhan Demir, Yetiştirme Yurdu Gençliği ve Din Eğitimi, Düşünce Kitabevi Yay., İstanbul 2004. Abdurrahman Dodurgalı, Ailede Çocuğun Din Eğitimi, İFAV Yay., İstanbul 1998. Hüseyin Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. Zeynep N. Özeri, Okul Öncesi Din ve Ahlak Eğitimi, DEM Yay., İstanbul 2004. Mustafa Köylü, Yetişkin Din Eğitiminin Teorik Temelleri, Etüt Yay., Samsun 2000. Şuayip Özdemir, Cezaevlerinde Din Eğitimi, Arı Sanat Yay., İstanbul 2006.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Defines the concepts of formal and non-formal religious education.
LO02 Knows about the formal and non-formal learning environments.
LO03 Knows about the aims of religious education in formal and non-formal institutions.
LO04 Distinguishes the common and different aspects in the purposes of religious education in formal and non-formal educational institutions.
LO05 Evaluates the purposes, reasons and qualities of the formal and non-formal religious education.
LO06 Knows about the educational approaches on the formal and non-formal religious education.
LO07 Evaluates the general principles of religious education that should be considered .
LO08 Describes the methods and techniques that can be used in the formal and non-formal religious education.
LO09 Develops the educational materials about the formal and non-formal religious education.
LO10 Knows about the curriculum on the formal and non-formal religious education.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students learn essential knowledge and approaches in the field. 2
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students have extensive knowledge about national and international studies in the field. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Students perform original researches on the field. 3
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gain sufficient knowledge about national and international studies in the field. 1
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Can do original research in the field. 3
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Determines a topic from the proposals and develops a report on this issue. 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Discusses and presents the research report. 3
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Use individual and team work skills in national and international projects
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Recognize the basic sources of the field to use in scientific studies. 3
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Effective use of a foreign language to follow international literature in the field
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Using higher order thinking skills (critical thinking, problem solving, creative thinking, decision making, reflection) 3
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal They can conduct their work independently and as a member of a team. 1
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Using scientific research skills in their work 3
PLO14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Follow ethical rules 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 School and religious education: Objective, program and evaluation Din Eğitimi El Kitabı, ss. 80-104. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Religious education in schools : Methods and materials Din Eğitimi El Kitabı, ss. 80-104. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
3 Religious education in mosque: Khutbas Hüseyin Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Religious education in mosque: Vaazs Hüseyin Yılmaz, Camilerin Eğitim Fonksiyonu, DEM Yay., İstanbul 2005. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Quran teaching and religious education Din Eğitimi El Kitabı, ss. 339-368. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Quran courses: Legal foundations, developments , types Din Eğitimi El Kitabı, ss. 339-368. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Quran courses: Program, textbooks, qualifications of tutors Din Eğitimi El Kitabı, ss. 339-368. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 The possibility of religious education in hospitals Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Religious education in prisons Şuayip Özdemir, Cezaevlerinde Din Eğitimi, Arı Sanat Yay., İstanbul 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
11 Religious education in Family Guidance Offices Saadettin Özdemir, 'Dini Sosyal Hizmet Alanları', Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 394-420. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
12 Religious education in nursing homes. Saadettin Özdemir, 'Dini Sosyal Hizmet Alanları', Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 394-420. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Religious education in orphanages I Saadettin Özdemir, 'Dini Sosyal Hizmet Alanları', Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 394-420. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Religious education in orphanages II Saadettin Özdemir, 'Dini Sosyal Hizmet Alanları', Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012, ss. 394-420. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
15 Religious education in family Abdurrahman Dodurgalı, Ailede Çocuğun Din Eğitimi, İFAV Yay., İstanbul 1998. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Term Exams Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Din Eğitimi El Kitabı, Ed.: R. Doğan-R. Ege, Grafiker Yay., Ankara 2012. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS