ILEM742 Area Research

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code ILEM742
Name Area Research
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

Within the scope of the course, it is aimed that the students practice on qualitative data collection techniques and understand the solutions to the problems encountered during this application.

Course Content

In this course, the basic features of a field research to be conducted with a qualitative research perspective in social sciences will be explained. In this context, different research models including field research, data collection techniques on the right and how to analyze the collected data will be explained in the course.

Course Precondition

There are no prerequisites.

Resources

Michael Quenn Patton, Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, Pegem Akademi. Emerson, Fretz, Shaw, Bütün Yönleriyle Alan Çalışması: Etnografik alan notları yazımı, Birleşik Kitabevi. Belkıs Künbetoğlu, Sosyoloji ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayıncılık

Notes

Bourdieu, Pierre ve Wacquant, Loic . Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar. İletişim Yayınları. / Gulbenikian Komisyonu. Sosyal bilimleri açın. Metis Yayınları.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognizes the historical and philosophical background of qualitative research in social sciences.
LO02 Distinguishes different research designs and data collection techniques in qualitative research.
LO03 Determines the appropriate field and sample for the research design.
LO04 Applies observation and interview techniques in the field in accordance with the research purpose.
LO05 Analyzes qualitative data with methods suitable for research purposes.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have the conceptual and theoretical competence to explain the phenomena in Communication Studies disciplines. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Have sufficient knowledge about the basic conceptual approaches used in the field of social sciences. 5
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He/she has knowledge of basic methodological approaches, methods, research techniques and their application and evaluation in communication and media studies. 3
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Identify local, national and international problems in the field of Communication Studies. 3
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selects data collection and analysis techniques within the appropriate methodologies and applies empirical studies in order to solve these problems, 3
PLO06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği She /he reports a social research she designed in the field of communication studies and turns it into original works in accordance with academic rules.
PLO07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains the ability to analyze and synthesize the phenomena in the field of social sciences in an interdisciplinary context. 5
PLO08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Leads and works effectively individually and/or in a team by taking responsibility. .
PLO09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği She/he carryes her/his education to the next level of education. 5
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik He/she transfers his/her knowledge of the field in an effective and systematic way, both verbally and in writing. 4
PLO11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Recognizes and applies social, scientific and professional ethical values.
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Develops critical thinking skills. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction Reading Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Historical and philosophical origins of qualitative methodology Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Qualitative reseatch models I Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Qualitative reseatch models II Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Qualitative reseatch models III Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Qualitative data collection techniques I Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Qualitative data collection techniques II Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Qualitative Data Analysis Methods I Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Qualitative Data Analysis Methods II Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Qualitative Data Analysis Methods III Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Student Presentations I Reading, Researching Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap
13 Student Presentations II Reading, Researching Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap
14 Student Presentations III Reading, Researching Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap
15 Student Presentations IV Reading, Researching Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap
16 Term Exams Reading, Researching Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Term Exams Reading, Researching Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS