ILEM742 Alan Araştırmaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM742
Ad Alan Araştırmaları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN


Dersin Amacı

Ders kapsamında öğrencilerin nitel veri toplama tekniklerine ilişkin uygulama yapması ve bu uygulama esnasında karşılaşılan sorunların çözümlerini anlamaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste sosyal bilimlerde nitel araştırma perspektifiyle yapılacak bir alan araştırmasının temel özellikleri anlatılacaktır. Bu bağlamda derste alan araştırmasını içeren farklı araştırma modelleri, sağda veri toplama teknikleri ve toplanan verilerin nasıl analiz edileceği anlatılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Michael Quenn Patton, Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, Pegem Akademi. Emerson, Fretz, Shaw, Bütün Yönleriyle Alan Çalışması: Etnografik alan notları yazımı, Birleşik Kitabevi. Belkıs Künbetoğlu, Sosyoloji ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayıncılık

Notlar

Bourdieu, Pierre ve Wacquant, Loic . Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar. İletişim Yayınları. / Gulbenikian Komisyonu. Sosyal bilimleri açın. Metis Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal bilimlerde nitel araştırmaların tarihsel ve felsefi arkaplanını tanır.
ÖÇ02 Nitel araştırmalar içinde farklı araştırma desenleri ve veri toplama tekniklerini ayırt eder.
ÖÇ03 Araştırma desenine uygun saha ve örneklem belirler.
ÖÇ04 Sahada gözlem ve görüşme tekniklerini araştırma amacına uygun şekilde uygular.
ÖÇ05 Nitel verileri araştırma amacına uygun yöntemlerle analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Tanıtımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Nitel metodolojinin tarihsel ve felsefi kökenleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Nitel araştırma modelleri I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Nitel araştırma modelleri II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Nitel araştırma modelleri III Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Nitel veri toplama teknikleri I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Nitel veri toplama teknikleri II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Nitel Veri Analiz Yöntemleri I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Nitel Veri Analiz Yöntemleri II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Nitel Veri Analiz Yöntemleri III Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Öğrenci Sunumları I Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap
13 Öğrenci Sunumları II Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap
14 Öğrenci Sunumları III Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap
15 Öğrenci Sunumları IV Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS