TDE827 Prose Genres in Divan Literature I

5 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- . Semester- 2 National Credit

Information

Code TDE827
Name Prose Genres in Divan Literature I
Term 2022-2023 Academic Year
Semester . Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Course Goal / Objective

The aim of this course is to introduce with texts that the prose's characteristics, historical developments, style; and the characteristics of biographical works, memorials, letter journals in Old Turkish Literature.

Course Content

In this course prose in Divan literature is treating.

Course Precondition

None

Resources

Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şair Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Süleyman Mollaibrahimoğlu, Yazma Eserler Terminolojisi, Ensar Neşriyat, İst. 2007; Günay Kut, Yazmalar Arasında, Simurg Yayınları, İst. 2005; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Abdülkerim Abdülkadiroğlu, Edebiyatta Metodoloji Açısından Elyazmaları ve Nadir Eserler Üzerine Notlar Kültürümüzden Esintiler, Ank. 1997, s.527-556.

Notes

Cemal Bayak, Divan Şiiri Üzerindeki Akademik Çalışmalar ve Bir Divan İnceleme Metodu Önerisi, Journal of Turkısh Studies, Günay Kut Armağanı, C.27/I, Harvard 2003, s.179-202; Günay Kut, Metin Tesbitinde Birinci Aşama: Vezin ve Anlam, İlmi Araştırmalar, S.8, İstanbul 1999, s.189-198; İsmail E. Erünsal, Osmanlı Vakıf Kütüphanelerinde Yapılan Kataloglama Çalışmaları ve Kataloglar, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002. s.238-250; İsmail Güleş, Devr-i Hamidi Katalogları, Müteferrika Güz 1995, S.7, s.173-180; İsmail Ünver, Arap Harfli Türkçe Metinlerin Çevirisinde Karşılaşılan Yanlışlar, Türk Dili Dergisi, S.483, Mart 1992, s.789-798; İsmail Ünver, Eski Türk Edebiyatıyla İlgili Sorunlarımız, Türk Dili Dergisi, S.500, Ağustos 1993, s.118-126; İsmail Ünver, Çeviriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler, Türkoloji Dergisi, C.XI, S.1, Ank. 1993, s.51-89; Jacques Barzun, Henry F. Graff, Modern Araştırmacı, Çev. Fatoş Dilber, TÜBİTAK Yay. Ank. 1997; Kebikeç Dergisi Sözlük Özel Sayısı, 1998, S.6; Namık Açıkgöz, Cumhuriyet Döneminde Klasik Türk Edebiyatı Çalışmaları, Cumhuriyetin 75. Yılı Münasebetiyle Cumhuriyet Döneminde Dil ve Edebiyat Paneli, (26 Ekim 1998) Van 100. Yıl Üniversitesi, Kubbealtı Neşriyat, İst. 2001, s.17-34; Ömer Faruk Akün, Divan Edebiyatı mad. TDV İA., C.9, İst. 1995, s. 389-427; Robert A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, Çev. Gülay Aşkar Altay, TÜBİTAK Yay. Ank.1997; Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, C.I-II-III, AKM. Başkanlığı Yay. Ank. 2001.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knowing the example of prose's form, theme, language and style characteristics in Divan Literature.
LO02 Knows the example of prose's form, theme, language and style characteristics in Divan Literature.
LO03 Recognizes the types of prose works that are written in the era of Divan Literature.
LO04 Knows about biographical prose works that are written in the era of Divan Literature.
LO05 Distinguish the features of language and style.
LO06 Comprehends the structural features of the tezkire.
LO07 Munşeat recognizes the metrics.
LO08 Knows divans understanding part and the characteristics.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology.
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology.
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 4
PLO18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makes scientific analyzes related to the field.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Proses general characteristics in Divan Literature. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Historical developments of prose in Divan Literature. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Example of proses form, theme, language and style characteristics Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 To introduce the types of prose works that are written in the era of Divan Literature. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Biographical prose works that are written in the era of Divan Literature. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması
6 Memorials form characteristics. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Language and style in memorials. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Mid-Term Exam Repeating the subjects described in the course notes and sources. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 To examine the examples of memorial texts. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
10 Similar and different characteristics of memorial text examples that are written in different centuries. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Letter in Divan Literature. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
12 Letter journals and their importance. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
13 To examine the examples of letter texts. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 To appraise the articles about tradition of writing letter and letter works. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
15 Divan 'dibaces' and their characteristics. Reading articles about the subject. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
16 Term Exams Repeating the subjects described in the course notes and sources. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the subjects described in the course notes and sources. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 10 10
Final Exam 1 20 20
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS

Update Time: 14.11.2022 10:33