Information
Code | TDE827 |
Name | Prose Genres in Divan Literature I |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to introduce with texts that the prose's characteristics, historical developments, style; and the characteristics of biographical works, memorials, letter journals in Old Turkish Literature.
Course Content
In this course prose in Divan literature is treating.
Course Precondition
None
Resources
Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şair Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Süleyman Mollaibrahimoğlu, Yazma Eserler Terminolojisi, Ensar Neşriyat, İst. 2007; Günay Kut, Yazmalar Arasında, Simurg Yayınları, İst. 2005; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Abdülkerim Abdülkadiroğlu, Edebiyatta Metodoloji Açısından Elyazmaları ve Nadir Eserler Üzerine Notlar Kültürümüzden Esintiler, Ank. 1997, s.527-556.
Notes
Cemal Bayak, Divan Şiiri Üzerindeki Akademik Çalışmalar ve Bir Divan İnceleme Metodu Önerisi, Journal of Turkısh Studies, Günay Kut Armağanı, C.27/I, Harvard 2003, s.179-202; Günay Kut, Metin Tesbitinde Birinci Aşama: Vezin ve Anlam, İlmi Araştırmalar, S.8, İstanbul 1999, s.189-198; İsmail E. Erünsal, Osmanlı Vakıf Kütüphanelerinde Yapılan Kataloglama Çalışmaları ve Kataloglar, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002. s.238-250; İsmail Güleş, Devr-i Hamidi Katalogları, Müteferrika Güz 1995, S.7, s.173-180; İsmail Ünver, Arap Harfli Türkçe Metinlerin Çevirisinde Karşılaşılan Yanlışlar, Türk Dili Dergisi, S.483, Mart 1992, s.789-798; İsmail Ünver, Eski Türk Edebiyatıyla İlgili Sorunlarımız, Türk Dili Dergisi, S.500, Ağustos 1993, s.118-126; İsmail Ünver, Çeviriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler, Türkoloji Dergisi, C.XI, S.1, Ank. 1993, s.51-89; Jacques Barzun, Henry F. Graff, Modern Araştırmacı, Çev. Fatoş Dilber, TÜBİTAK Yay. Ank. 1997; Kebikeç Dergisi Sözlük Özel Sayısı, 1998, S.6; Namık Açıkgöz, Cumhuriyet Döneminde Klasik Türk Edebiyatı Çalışmaları, Cumhuriyetin 75. Yılı Münasebetiyle Cumhuriyet Döneminde Dil ve Edebiyat Paneli, (26 Ekim 1998) Van 100. Yıl Üniversitesi, Kubbealtı Neşriyat, İst. 2001, s.17-34; Ömer Faruk Akün, Divan Edebiyatı mad. TDV İA., C.9, İst. 1995, s. 389-427; Robert A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, Çev. Gülay Aşkar Altay, TÜBİTAK Yay. Ank.1997; Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, C.I-II-III, AKM. Başkanlığı Yay. Ank. 2001.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Knowing the example of prose's form, theme, language and style characteristics in Divan Literature. |
LO02 | Knows the example of prose's form, theme, language and style characteristics in Divan Literature. |
LO03 | Recognizes the types of prose works that are written in the era of Divan Literature. |
LO04 | Knows about biographical prose works that are written in the era of Divan Literature. |
LO05 | Distinguish the features of language and style. |
LO06 | Comprehends the structural features of the tezkire. |
LO07 | Munşeat recognizes the metrics. |
LO08 | Knows divans understanding part and the characteristics. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 3 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 4 |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makes scientific analyzes related to the field. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Proses general characteristics in Divan Literature. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Historical developments of prose in Divan Literature. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Example of proses form, theme, language and style characteristics | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | To introduce the types of prose works that are written in the era of Divan Literature. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Biographical prose works that are written in the era of Divan Literature. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
6 | Memorials form characteristics. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Language and style in memorials. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | To examine the examples of memorial texts. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
10 | Similar and different characteristics of memorial text examples that are written in different centuries. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Letter in Divan Literature. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
12 | Letter journals and their importance. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 | To examine the examples of letter texts. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | To appraise the articles about tradition of writing letter and letter works. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
15 | Divan 'dibaces' and their characteristics. | Reading articles about the subject. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
16 | Term Exams | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the subjects described in the course notes and sources. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |