TDE827 Divan Edebiyatında Mensur Türler I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE827
Ad Divan Edebiyatında Mensur Türler I
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı

Bu dersin amacı Eski Türk Edebiyatı dönemi nesrinin özellikleri, tarihi gelişimi, nesir üslupları ve mensur eser türlerinden biyografik eserlerin, tezkirelerin, münşeat mecmualarının özelliklerinin örneklerden yola çıkılarak tanıtılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste Divan Edebiyatı dönemi nesri işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Haluk İpekten, Mustafa İsen, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Aysun Eyduran, Şair Tezkireleri, Grafiker Yay. Ank.2002; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Süleyman Mollaibrahimoğlu, Yazma Eserler Terminolojisi, Ensar Neşriyat, İst. 2007; Günay Kut, Yazmalar Arasında, Simurg Yayınları, İst. 2005; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Abdülkerim Abdülkadiroğlu, Edebiyatta Metodoloji Açısından Elyazmaları ve Nadir Eserler Üzerine Notlar Kültürümüzden Esintiler, Ank. 1997, s.527-556.

Notlar

Cemal Bayak, Divan Şiiri Üzerindeki Akademik Çalışmalar ve Bir Divan İnceleme Metodu Önerisi, Journal of Turkısh Studies, Günay Kut Armağanı, C.27/I, Harvard 2003, s.179-202; Günay Kut, Metin Tesbitinde Birinci Aşama: Vezin ve Anlam, İlmi Araştırmalar, S.8, İstanbul 1999, s.189-198; İsmail E. Erünsal, Osmanlı Vakıf Kütüphanelerinde Yapılan Kataloglama Çalışmaları ve Kataloglar, Türkler Ansiklopedisi, C.XI, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002. s.238-250; İsmail Güleş, Devr-i Hamidi Katalogları, Müteferrika Güz 1995, S.7, s.173-180; İsmail Ünver, Arap Harfli Türkçe Metinlerin Çevirisinde Karşılaşılan Yanlışlar, Türk Dili Dergisi, S.483, Mart 1992, s.789-798; İsmail Ünver, Eski Türk Edebiyatıyla İlgili Sorunlarımız, Türk Dili Dergisi, S.500, Ağustos 1993, s.118-126; İsmail Ünver, Çeviriyazıda Yazım Birliği Üzerine Öneriler, Türkoloji Dergisi, C.XI, S.1, Ank. 1993, s.51-89; Jacques Barzun, Henry F. Graff, Modern Araştırmacı, Çev. Fatoş Dilber, TÜBİTAK Yay. Ank. 1997; Kebikeç Dergisi Sözlük Özel Sayısı, 1998, S.6; Namık Açıkgöz, Cumhuriyet Döneminde Klasik Türk Edebiyatı Çalışmaları, Cumhuriyetin 75. Yılı Münasebetiyle Cumhuriyet Döneminde Dil ve Edebiyat Paneli, (26 Ekim 1998) Van 100. Yıl Üniversitesi, Kubbealtı Neşriyat, İst. 2001, s.17-34; Ömer Faruk Akün, Divan Edebiyatı mad. TDV İA., C.9, İst. 1995, s. 389-427; Robert A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, Çev. Gülay Aşkar Altay, TÜBİTAK Yay. Ank.1997; Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, C.I-II-III, AKM. Başkanlığı Yay. Ank. 2001.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Divan edebiyatı dönemi nesrinin genel özelliklerini kavrar.
ÖÇ02 Divan edebiyatı dönemi nesir örneklerinin biçim, içerik, dil ve üslup özelliklerini kavrar.
ÖÇ03 Divan edebiyatı döneminde yazılmış mensur eser türlerini tanır.
ÖÇ04 Divan edebiyatı döneminde yazılmış mensur biyografik eserleri kavrar.
ÖÇ05 Tezkirelerin yapısal özelliklerini kavrar.
ÖÇ06 Tezkirelerde dil ve üslup özelliklerini ayırt eder.
ÖÇ07 Münşeat mecmualarını tanır.
ÖÇ08 Divan dibaceleri ve özelliklerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Divan edebiyatı dönemi nesrinin genel özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Divan edebiyatı nesrinin tarihi gelişimini anlatan makaleler Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Divan edebiyatı dönemi nesir örneklerinin biçim, içerik, dil ve üslup özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Divan edebiyatı döneminde yazılmış mensur eser türlerinin tanıtımı. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Divan edebiyatı döneminde yazılmış mensur biyografik eserler. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması
6 Tezkirelerin yapısal özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Tezkirelerde dil ve üslup. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Örnek tezkire metinlerinin incelenmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
10 Değişik yüzyıllarda yazılmış tezkire metni örneklerinin benzer ve farklı yönleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Divan edebiyatı döneminde mektup. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
12 Münşeat mecmuaları ve önemi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
13 Örnek mektup metinlerinin incelenmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Mektup yazma geleneği ve münşeatlarla ilgili makalelerin değerlendirilmesi. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
15 Divan dibaceleri ve özellikleri. Konuyla ilgili makaleleri okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS