TDE1882 Poetry classes in Divan literature II

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TDE1882
Name Poetry classes in Divan literature II
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

The aim of this course is to comprehend the differences of genre and style in divan poetry and to distinguish different genres.

Course Content

In this course, the differences in genre and style in divan poetry are studied.

Course Precondition

None

Resources

ABİK, Ayşehan Deniz (2005) Meyveler Münazarası, Seçkin Yay., Ankara; KÖKSAL, Fatih, Münazara, Türk Edebiyatı, TDV İslam Ans., C. 31, İst. 2006; ABDÜLKADİROĞLU, Abdülkerim, Şehrengizler Üzerine Düşünceler ve Beliğin Bursa Şehrengizi, Kültürümüzden Esintiler, Ank., 1997, s. 238-284; AÇIKGÖZ, Namık, Tahkiyevi Bir Metin Olarak Riyazinin Sakinamesi, Türk Dünyası Araştırmaları, S. 55, Ağustos 1997, s.73-83; ARSLAN, Mehmet, Türk Edebiyatında Manzum Surnameler, AKM Yay., Ank., 1999; BİLKAN, Ali Fuat, Türk Edebiyatında Muamma, Akçağ Yay., İst., 2000; RIDVAN, Canım, Türk Edebiyatında Sakinameler ve İşretname, Akçağ Yay., Ank., 1998; GÖKALP, Haluk, Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeştnameler, Kitabevi Yay., İstanbul, 2009; HENGİRMEN, Mehmet, Pend-name, KTB Yay., Ank., 1983; İSEN, Mustafa, Acıyı Bal Eylemek, Akçağ Yay., İst., 1994.

Notes

Various divans and masnavis


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Understands the difference between genre and style.
LO02 Recognizes the texts on the subject.
LO03 Examines different styles and genres based on text.
LO04 Distinguish between types of verse.
LO05 Compare types with each other.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 2
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 2
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 5
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology. 2
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. 3
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. 4
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology.
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 3
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature. 4
PLO17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 3
PLO18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makes scientific analyzes related to the field. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Divan poetry distinction in the type and style Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Style in Divan Poetry, Medhiye Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Hicviye and Fahriye Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
4 Hasb-i Hâl Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Elif-nâme, Muamma and Lugaz Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Münazara and Tarih poems Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Nasihat-nâme Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sergüzeşt-nâmes Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Bahariye (Nevruziyye), Şitaiye Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Sâkî-nâme (İşret-nâme) Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Şehr-engiz Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Sur-nâme Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Hamâmiye and Sıhhat-nâme Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Text analysis. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
16 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS