Genel Bilgi
Kod | TDE1882 |
Ad | Divan Edebiyatında Manzum Türler II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALUK GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı divan şiirindeki tür ve tarz farklarının kavranmasını sağlamak, farklı türleri ayırt etmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste divan şiirindeki tür ve tarz farkları işlenir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ABİK, Ayşehan Deniz (2005) Meyveler Münazarası, Seçkin Yay., Ankara; KÖKSAL, Fatih, Münazara, Türk Edebiyatı, TDV İslam Ans., C. 31, İst. 2006; ABDÜLKADİROĞLU, Abdülkerim, Şehrengizler Üzerine Düşünceler ve Beliğin Bursa Şehrengizi, Kültürümüzden Esintiler, Ank., 1997, s. 238-284; AÇIKGÖZ, Namık, Tahkiyevi Bir Metin Olarak Riyazinin Sakinamesi, Türk Dünyası Araştırmaları, S. 55, Ağustos 1997, s.73-83; ARSLAN, Mehmet, Türk Edebiyatında Manzum Surnameler, AKM Yay., Ank., 1999; BİLKAN, Ali Fuat, Türk Edebiyatında Muamma, Akçağ Yay., İst., 2000; RIDVAN, Canım, Türk Edebiyatında Sakinameler ve İşretname, Akçağ Yay., Ank., 1998; GÖKALP, Haluk, Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeştnameler, Kitabevi Yay., İstanbul, 2009; HENGİRMEN, Mehmet, Pend-name, KTB Yay., Ank., 1983; İSEN, Mustafa, Acıyı Bal Eylemek, Akçağ Yay., İst., 1994.
Notlar
Muhtelif divan ve mesneviler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tür ve tarz arasındaki farkı kavrar. |
ÖÇ02 | Konu hakkındaki metinleri tanır. |
ÖÇ03 | Farklı tarz ve türleri metin merkezli inceler. |
ÖÇ04 | Manzum türleri birbirinden ayırt eder. |
ÖÇ05 | Türleri birbiriyle karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Divan şiirinde tür ve tarz ayrımı | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Divan Şiirinde Tarzlar, Medhiye | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Hicviye ve Fahriye | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
4 | Hasb-i Hâl | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Elif-nâme, Muamma ve Lugaz | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Münazara ve Tarih Manzumeleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Nasihat-nâme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sergüzeşt-nâmeler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bahariye (Nevruziyye), Şitaiye | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Sâkî-nâme (İşret-nâme) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Şehr-engiz | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sur-nâme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hamâmiye ve Sıhhat-nâme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Metin İnceleme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |