TDE1882 Divan Edebiyatında Manzum Türler II

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE1882
Ad Divan Edebiyatında Manzum Türler II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HALUK GÖKALP


Dersin Amacı

Bu dersin amacı divan şiirindeki tür ve tarz farklarının kavranmasını sağlamak, farklı türleri ayırt etmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste divan şiirindeki tür ve tarz farkları işlenir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

ABİK, Ayşehan Deniz (2005) Meyveler Münazarası, Seçkin Yay., Ankara; KÖKSAL, Fatih, Münazara, Türk Edebiyatı, TDV İslam Ans., C. 31, İst. 2006; ABDÜLKADİROĞLU, Abdülkerim, Şehrengizler Üzerine Düşünceler ve Beliğin Bursa Şehrengizi, Kültürümüzden Esintiler, Ank., 1997, s. 238-284; AÇIKGÖZ, Namık, Tahkiyevi Bir Metin Olarak Riyazinin Sakinamesi, Türk Dünyası Araştırmaları, S. 55, Ağustos 1997, s.73-83; ARSLAN, Mehmet, Türk Edebiyatında Manzum Surnameler, AKM Yay., Ank., 1999; BİLKAN, Ali Fuat, Türk Edebiyatında Muamma, Akçağ Yay., İst., 2000; RIDVAN, Canım, Türk Edebiyatında Sakinameler ve İşretname, Akçağ Yay., Ank., 1998; GÖKALP, Haluk, Eski Türk Edebiyatında Manzum Sergüzeştnameler, Kitabevi Yay., İstanbul, 2009; HENGİRMEN, Mehmet, Pend-name, KTB Yay., Ank., 1983; İSEN, Mustafa, Acıyı Bal Eylemek, Akçağ Yay., İst., 1994.

Notlar

Muhtelif divan ve mesneviler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tür ve tarz arasındaki farkı kavrar.
ÖÇ02 Konu hakkındaki metinleri tanır.
ÖÇ03 Farklı tarz ve türleri metin merkezli inceler.
ÖÇ04 Manzum türleri birbirinden ayırt eder.
ÖÇ05 Türleri birbiriyle karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Divan şiirinde tür ve tarz ayrımı Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Divan Şiirinde Tarzlar, Medhiye Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Hicviye ve Fahriye Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
4 Hasb-i Hâl Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Elif-nâme, Muamma ve Lugaz Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Münazara ve Tarih Manzumeleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Nasihat-nâme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sergüzeşt-nâmeler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Bahariye (Nevruziyye), Şitaiye Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Sâkî-nâme (İşret-nâme) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Şehr-engiz Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Sur-nâme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Hamâmiye ve Sıhhat-nâme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Metin İnceleme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS