Information
Code | TDE1881 |
Name | Poetry classes in Divan literature I |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
The aim of this course is to examine the characteristics of poetic genres in divan literature.
Course Content
In this course, the features of poetic genres in divan literature are examined in a text-centered manner.
Course Precondition
None
Resources
Mine Mengi, (1985), Divan Şiirinde Rindlik, Ankara.Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Hüseyin Yorulmaz, Divan Şiirinde Nabi Ekolü (eski şiirde hikemiyat),Kitabevi Yay.,İstanbul, 1996, Atatürk Kültür Merkezi Yayını-Sayı:18, Türk Fikir ve Sanat Adamları Dizisi-Sayı:5, Ankara;
Notes
Mengi, Mine (1991), Divan Şiirinde Hikemi Tarzın Büyük Temsilcisi Nabi, Atatük Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognizes species and species classifications. |
LO02 | Comprehends the differences of genre and style in Divan poetry. |
LO03 | Distinguish between different types. |
LO04 | Gains knowledge of verse genre. |
LO05 | Compares verse types. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the importance of the basic concepts of Turcology. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analyzes language and literature materials with comparative methods. | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Study on literary texts with independent or group. | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reaches reference sources related to the field. | 4 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. | 4 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. | 2 |
PLO08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Evaluates old and new texts. | 5 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains intellectual accumulation related to the field. | 4 |
PLO10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Supports the development of Turkology. | 2 |
PLO11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. | 2 |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains a philological and linguistic view. | |
PLO13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. | 4 |
PLO14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates the problems related to Turcology. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains communication skills on issues related to Turkology. | 3 |
PLO16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analyzes the relationship between language, culture and literature. | |
PLO17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. | 3 |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makes scientific analyzes related to the field. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Type designation, the development of types and relationships between the types. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Type classification in Divan poetry: religious content types, Individual and Social Theme Species | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Texts describing the unity of God (tevhit) | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Supplication (Münacat) | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Poems to the prophet (Naat) | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
6 | ascension | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Texts describing the birth of the Prophet and the names of Allah (Mevlid and Esmaü’l-Hüsnâ) | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hilye and Şemail | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Ramazaniye and Iydiyye | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Gazavat-names (Fetih-nâme, Fethiye, Gaza-nâme, Zafer-nâme) | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Maktel | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Medh-i Çâr-Yâr and methiye written for the great religions | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Menakıbname | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Text analysis. | Source Reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Repeating the topics described in lecture notes and sources | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 3 | 42 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 18 | 18 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |