TDE1881 Poetry classes in Divan literature I

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TDE1881
Name Poetry classes in Divan literature I
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

The aim of this course is to examine the characteristics of poetic genres in divan literature.

Course Content

In this course, the features of poetic genres in divan literature are examined in a text-centered manner.

Course Precondition

None

Resources

Mine Mengi, (1985), Divan Şiirinde Rindlik, Ankara.Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Hüseyin Yorulmaz, Divan Şiirinde Nabi Ekolü (eski şiirde hikemiyat),Kitabevi Yay.,İstanbul, 1996, Atatürk Kültür Merkezi Yayını-Sayı:18, Türk Fikir ve Sanat Adamları Dizisi-Sayı:5, Ankara;

Notes

Mengi, Mine (1991), Divan Şiirinde Hikemi Tarzın Büyük Temsilcisi Nabi, Atatük Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognizes species and species classifications.
LO02 Comprehends the differences of genre and style in Divan poetry.
LO03 Distinguish between different types.
LO04 Gains knowledge of verse genre.
LO05 Compares verse types.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 2
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 4
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture. 2
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 5
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology. 2
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures. 2
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis. 4
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology.
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 3
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 3
PLO18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makes scientific analyzes related to the field. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Type designation, the development of types and relationships between the types. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Type classification in Divan poetry: religious content types, Individual and Social Theme Species Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Texts describing the unity of God (tevhit) Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Supplication (Münacat) Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
5 Poems to the prophet (Naat) Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 ascension Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Texts describing the birth of the Prophet and the names of Allah (Mevlid and Esmaü’l-Hüsnâ) Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hilye and Şemail Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Ramazaniye and Iydiyye Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Gazavat-names (Fetih-nâme, Fethiye, Gaza-nâme, Zafer-nâme) Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Maktel Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Medh-i Çâr-Yâr and methiye written for the great religions Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Menakıbname Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Text analysis. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS