TDE1881 Divan Edebiyatında Manzum Türler I

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE1881
Ad Divan Edebiyatında Manzum Türler I
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HALUK GÖKALP


Dersin Amacı

Bu dersin amacı divan edebiyatındaki manzum türlerin özelliklerin incelenmesidir.

Dersin İçeriği

Bu derste divan edebiyatındaki manzum türlerin özellikleri metin merkezli olarak incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Mine Mengi, (1985), Divan Şiirinde Rindlik, Ankara.Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Hüseyin Yorulmaz, Divan Şiirinde Nabi Ekolü (eski şiirde hikemiyat),Kitabevi Yay.,İstanbul, 1996, Atatürk Kültür Merkezi Yayını-Sayı:18, Türk Fikir ve Sanat Adamları Dizisi-Sayı:5, Ankara;

Notlar

Mengi, Mine (1991), Divan Şiirinde Hikemi Tarzın Büyük Temsilcisi Nabi, Atatük Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tür ve tür tasniflerini tanır.
ÖÇ02 Divan şiirinde tür ve tarz farklarını kavrar.
ÖÇ03 Farklı türleri ayırt eder.
ÖÇ04 Manzum tür bilgisi kazanır.
ÖÇ05 Manzum türleri karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tür tanımı, türlerin gelişimi ve türler arası ilişkiler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Divan şiirinde tür tasnifleri: Dinî içerikli türler, Bireysel ve Sosyal Konulu Türler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Tevhit Metinleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Münâcât Metinleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
5 Naat Metinleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
6 Miraciye Metinleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Mevlid ve Esmaü’l-Hüsnâ Metinleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hilye ve Şemail Metinleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Ramazaniyye/ Iydiyye Metinleri Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Gazavat-nâmeler (Fetih-nâme, Fethiye, Gaza-nâme, Zafer-nâme) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Maktel Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Medh-i Çâr-Yâr ve din büyüklerine yönelik yazılan methiyeler Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Menâkıb-nâme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Metin İnceleme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS