TDE1856 Poetry in Ottoman Literature II

5 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TDE1856
Name Poetry in Ottoman Literature II
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 5 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

The aim of this course is to introduce the change and development of the qasida verse in the old Turkish literature in the historical process by using sample texts selected from different centuries and to examine and evaluate the academic articles on the eulogy.

Course Content

In this course, qasida verse and text examples are studied.

Course Precondition

None

Resources

Bilkan, Ali Fuat, Osmanlı Şiirine Modern Yaklaşımlar, LM Yay. İst. 2006; Mengi, Mine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010; Kaplan, Mahmut, Divandan Seslenen Bilge Şair, Öncü Kitap Yay. Ank. 2009; Şentürk, A. Atilla, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay.2004; Saraç, M.A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul, 2007; Şener Demirel, Tâhirül-Mevlevi (Olgun)den Metin Şerhi Örnekleri, Araştırma Yayınları, Ank. 2005.

Notes

Aydemir, Yaşar, Türk Edebiyatında Kaside, Bilig Yaz, S. 22, 2002, s. 133-168; Batislam, H.Dilek (1998), Bağdatlı Ruhînin Mektup Tarzında Yazılmış Bir Kasidesi, Dergâh, C. IX, S. 102-103, s. 14-16; Batislam, H.Dilek, (2011), Divan Şiirinde Arpa, Arpalık ve Necatinin Arpa Kasidesi Ölümünün 500. Yılında Necati Beye Armağan, TDK. Yay. Ankara, s. 9-26; Beyzadeoğlu, Süreyya (1990), Sühan Kasidesi, Dergah, C. I, S. 9, s. 9-11; Beyzadeoğlu, Süreyya (1991), Tannane Kasidesi, Dergah, C. II, S. 14, s. 10-12; Beyzadeoğlu, Süreyya (1991), Tayyare Kasidesi, Dergah, C. II, S. 18, s. 8-10; Bilkan, Ali Fuat (1994), Devleti Yiyen Kurtlar (Nabinin bir kasidesine göre 17.Yüzyılda Sadâret makamı), Dergah, C. V, S. 52, s. 10-12; Ceylan, Ömür (2003), Şahkulu Bektaşi Tekkesi şeyhi Mustafa Azbi Baba ve Murgname kasidesi,TUBA, v/c. 27/I, s.229-249; Çavuşoğlu, Mehmed, (1986), Kaside, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), S.415-416-417, TDK. Yay. Ankara, s.17-77; Çınar, Bekir, (2007), Geleneğe Direnen Bir Şair ve Şiiri: Cem Sultanın Frengistan Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 2/4, s. 274-282; Derdiyok, İ.Çetin(1994), Hoca Dehhaninin Kasidesine Tematik Bir Bakış, Yedi İklim, C.8, S.55, s.59-63; Dilçin, Cem (2000), Fuzulinin Kasidelerinin Dua Bölümleri Üzerine, Türkoloji, C. XIII, S.1,s.193-203; Dilçin, Cem (2000). Su Kasidesinin Bir Beytindeki Yaygın Yanlış Üzerine, Türkoloji, C. XIII, S.1, s. 145-167; Güler, Kadir-Yaşar, Kerim; Divan Şiirinde Caize (Şair-Patron-Hami) İlişkisi Üzerine Değerlendirmeler I-II, (http:// www.akademimakale.com, 16.09.2008); Haksever, H. İbrahim, (2010), Kasidelerde Devlet ve Padişaha Dua, Ulusal Eski Türk Edebiyatı Sempozyumu (15-16 Mayıs 2009), Adıyaman, Adıyaman Ü. Yayınları, Ankara, s. 349-355; Hakverdioğlu, Metin, (2009), Orijinal Bir Durub-ı Emsal-i Osmani Örneği Mealinin Atasözleri Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/5, s. 198-208; Karadağ, Özay (2000), Gubarinin Kabe Redifli Kasidesi Üzerine Bir İnceleme, Türklük Bilimi Araştırmaları-IX-, s. 249-266; Karavelioğlu, Murat A., (2007), Klasik Türk Edebiyatında Kaside, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S.9, İstanbul, s.253-270. Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi, Dergah, C. I, S. 2, s. 16-18; Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi-II, Dergah, C. I, S. 3, s. 14-16; Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi-III, Dergah, C. I, S. 4, s. 14-16; Köksal, M. Fatih (1997), Bir Kaside İki Şair: Nefi- Cevri, Türklük Bilimi Araştırmaları –IV, s. 191-202; Kut, Günay (1989), Veysinin Divanında Bulunmayan Bir Kasidesi Üzerine, TDAY-Belleten 1970, s. 169-178; Mengi, Mine (2010), 18. yüzyıl Kasideciliğine ve Gazelciliğine Değişim Penceresinden Bakış, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.148-162; Mengi, Mine (2010), Kaside Nesiplerindeki Hasbıhaller Üzerine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.130-147.Mermer, Ahmet (1997), Necati Beyin Kasidesi, İlmi Araştırmalar 5, s. 199-218; Pala, İskender, (2001), Kaside mad., DİA, C.24, Diyanet Vakfı Yayınevi, İstanbul; Şengün, Necdet, (2008), Klasik Türk Şiirinde Kalem Kasideleri (Kalemiyyeler), Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 3/4, s. 730-758; Tietze, A., XVI. Asır Türk Şiirinde Gemici Dili Agehi Kasidesi ve Tahmisleri , Türkiyat Mecmuası, c. IX, 1951, s: 113 – 138; Tökel, Dursun Ali, (2005), Türk Cihan Hakimiyeti İdealinin Ve Sosyal Hayatın Önemli Bir vesikası Olarak Kasideler, Milli Eğitim Dergisi, S.166, Yıl: 33, Ankara, s.1-18; Üzgör, Tahir (1998), Klasik Edebiyatımızın Metodolojisi ve Su Kasidesinin İlk Beyti Hakkında Spekülatif Bazı Görüşler, TDED, C. XXVIII, s. 531-545; Üzgör, Tahir (2000), Su Redifli Şiirler ve Fuzulinin Su Kasidesinin Kompozisyonuna Dair, İlmî Araştırmalar 9, s. 239-248; Yavuz, Kemal (1998), Nihaninin Sultan I. Selim Adına Yazdığı Muammalı Kasidesi ve Çözümü, TDED, C. XXVIII, s. 547-583; Yazar, Sadık, (2007), XVII. Asır Şairlerinden Allâme Şeyhi, Divanı Ve Bir Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 2/3, s. 586-605.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Comprehends the definition and history of eulogy.
LO02 Recognizes the format properties of the qasida.
LO03 Comprehends the types of qasida.
LO04 Distinguish the artistic value of the eulogy.
LO05 Evaluates the qasidas.
LO06 Comprehends the social life in odes.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Comprehends the historical and contemporary materials of Turkish Language and Literature with the help of scientific methods and theoretical knowledge.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the importance of the basic concepts of Turcology. 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes language and literature materials with comparative methods. 4
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Study on literary texts with independent or group. 4
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Reaches reference sources related to the field. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the historical development process of Turkish Language and Literature. 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal List the theoretical foundations of the relationship between literature, language and culture.
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Evaluates old and new texts. 4
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains intellectual accumulation related to the field. 4
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Supports the development of Turkology.
PLO11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the place of Turkish Language and Literature among the world languages and literatures.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gains a philological and linguistic view.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses scientific methods and philological information effectively in literary text analysis.
PLO14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Evaluates the problems related to Turcology.
PLO15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gains communication skills on issues related to Turkology. 3
PLO16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analyzes the relationship between language, culture and literature.
PLO17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gains the ability to transfer the acquired knowledge and knowledge. 4
PLO18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makes scientific analyzes related to the field. 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Definition and history of qasida. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Form features of the qasida. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Types of qasida. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
4 The artistic value of the eulogy. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
5 Presentation of the qasida. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Evaluation of the qasida. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
7 Social life in qasidas. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Mid-Term Exam Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Pen Odes. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Cem Sultan's Frangistan Ode. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
11 Barley Odes and Necati's Barley Ode. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
12 Baki's Sünbül Kasidesi. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
13 The Letter Ode to Ruhi from Baghdad. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Baghdad Ode by Fuzuli. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Nef'î's Ode to Hotin. Source Reading Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams Repeating the topics described in lecture notes and sources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 12 12
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 114
Total Workload / 25 (h) 4,56
ECTS 5 ECTS