TDE1856 Eski Türk Edebiyatında Nazım II

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE1856
Ad Eski Türk Edebiyatında Nazım II
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı eski Türk Edebiyatında kaside nazım şeklinin tarihsel süreç içindeki değişim ve gelişimini değişik yüzyıllardan seçilmiş örnek metinlerden yararlanarak tanıtmak ve kaside konulu akademik makaleleri inceleyip değerlendirmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste kaside nazım şekli ve metin örnekleri işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bilkan, Ali Fuat, Osmanlı Şiirine Modern Yaklaşımlar, LM Yay. İst. 2006; Mengi, Mine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010; Kaplan, Mahmut, Divandan Seslenen Bilge Şair, Öncü Kitap Yay. Ank. 2009; Şentürk, A. Atilla, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay.2004; Saraç, M.A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul, 2007; Şener Demirel, Tâhirül-Mevlevi (Olgun)den Metin Şerhi Örnekleri, Araştırma Yayınları, Ank. 2005.

Notlar

Aydemir, Yaşar, Türk Edebiyatında Kaside, Bilig Yaz, S. 22, 2002, s. 133-168; Batislam, H.Dilek (1998), Bağdatlı Ruhînin Mektup Tarzında Yazılmış Bir Kasidesi, Dergâh, C. IX, S. 102-103, s. 14-16; Batislam, H.Dilek, (2011), Divan Şiirinde Arpa, Arpalık ve Necatinin Arpa Kasidesi Ölümünün 500. Yılında Necati Beye Armağan, TDK. Yay. Ankara, s. 9-26; Beyzadeoğlu, Süreyya (1990), Sühan Kasidesi, Dergah, C. I, S. 9, s. 9-11; Beyzadeoğlu, Süreyya (1991), Tannane Kasidesi, Dergah, C. II, S. 14, s. 10-12; Beyzadeoğlu, Süreyya (1991), Tayyare Kasidesi, Dergah, C. II, S. 18, s. 8-10; Bilkan, Ali Fuat (1994), Devleti Yiyen Kurtlar (Nabinin bir kasidesine göre 17.Yüzyılda Sadâret makamı), Dergah, C. V, S. 52, s. 10-12; Ceylan, Ömür (2003), Şahkulu Bektaşi Tekkesi şeyhi Mustafa Azbi Baba ve Murgname kasidesi,TUBA, v/c. 27/I, s.229-249; Çavuşoğlu, Mehmed, (1986), Kaside, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), S.415-416-417, TDK. Yay. Ankara, s.17-77; Çınar, Bekir, (2007), Geleneğe Direnen Bir Şair ve Şiiri: Cem Sultanın Frengistan Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 2/4, s. 274-282; Derdiyok, İ.Çetin(1994), Hoca Dehhaninin Kasidesine Tematik Bir Bakış, Yedi İklim, C.8, S.55, s.59-63; Dilçin, Cem (2000), Fuzulinin Kasidelerinin Dua Bölümleri Üzerine, Türkoloji, C. XIII, S.1,s.193-203; Dilçin, Cem (2000). Su Kasidesinin Bir Beytindeki Yaygın Yanlış Üzerine, Türkoloji, C. XIII, S.1, s. 145-167; Güler, Kadir-Yaşar, Kerim; Divan Şiirinde Caize (Şair-Patron-Hami) İlişkisi Üzerine Değerlendirmeler I-II, (http:// www.akademimakale.com, 16.09.2008); Haksever, H. İbrahim, (2010), Kasidelerde Devlet ve Padişaha Dua, Ulusal Eski Türk Edebiyatı Sempozyumu (15-16 Mayıs 2009), Adıyaman, Adıyaman Ü. Yayınları, Ankara, s. 349-355; Hakverdioğlu, Metin, (2009), Orijinal Bir Durub-ı Emsal-i Osmani Örneği Mealinin Atasözleri Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/5, s. 198-208; Karadağ, Özay (2000), Gubarinin Kabe Redifli Kasidesi Üzerine Bir İnceleme, Türklük Bilimi Araştırmaları-IX-, s. 249-266; Karavelioğlu, Murat A., (2007), Klasik Türk Edebiyatında Kaside, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S.9, İstanbul, s.253-270. Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi, Dergah, C. I, S. 2, s. 16-18; Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi-II, Dergah, C. I, S. 3, s. 14-16; Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi-III, Dergah, C. I, S. 4, s. 14-16; Köksal, M. Fatih (1997), Bir Kaside İki Şair: Nefi- Cevri, Türklük Bilimi Araştırmaları –IV, s. 191-202; Kut, Günay (1989), Veysinin Divanında Bulunmayan Bir Kasidesi Üzerine, TDAY-Belleten 1970, s. 169-178; Mengi, Mine (2010), 18. yüzyıl Kasideciliğine ve Gazelciliğine Değişim Penceresinden Bakış, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.148-162; Mengi, Mine (2010), Kaside Nesiplerindeki Hasbıhaller Üzerine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.130-147.Mermer, Ahmet (1997), Necati Beyin Kasidesi, İlmi Araştırmalar 5, s. 199-218; Pala, İskender, (2001), Kaside mad., DİA, C.24, Diyanet Vakfı Yayınevi, İstanbul; Şengün, Necdet, (2008), Klasik Türk Şiirinde Kalem Kasideleri (Kalemiyyeler), Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 3/4, s. 730-758; Tietze, A., XVI. Asır Türk Şiirinde Gemici Dili Agehi Kasidesi ve Tahmisleri , Türkiyat Mecmuası, c. IX, 1951, s: 113 – 138; Tökel, Dursun Ali, (2005), Türk Cihan Hakimiyeti İdealinin Ve Sosyal Hayatın Önemli Bir vesikası Olarak Kasideler, Milli Eğitim Dergisi, S.166, Yıl: 33, Ankara, s.1-18; Üzgör, Tahir (1998), Klasik Edebiyatımızın Metodolojisi ve Su Kasidesinin İlk Beyti Hakkında Spekülatif Bazı Görüşler, TDED, C. XXVIII, s. 531-545; Üzgör, Tahir (2000), Su Redifli Şiirler ve Fuzulinin Su Kasidesinin Kompozisyonuna Dair, İlmî Araştırmalar 9, s. 239-248; Yavuz, Kemal (1998), Nihaninin Sultan I. Selim Adına Yazdığı Muammalı Kasidesi ve Çözümü, TDED, C. XXVIII, s. 547-583; Yazar, Sadık, (2007), XVII. Asır Şairlerinden Allâme Şeyhi, Divanı Ve Bir Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 2/3, s. 586-605.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kasidenin tanımını ve tarihçesini kavrar.
ÖÇ02 Kasidenin biçim özelliklerini tanır.
ÖÇ03 Kaside türlerini kavrar.
ÖÇ04 Kasidenin sanat değerini ayırt eder.
ÖÇ05 Kasideleri değerlendirir.
ÖÇ06 Kasidelerdeki sosyal hayatı kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kasidenin tanımı ve tarihçesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Kasidenin biçim özellikleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Kaside türleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
4 Kasidenin sanat değeri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
5 Kasidenin sunuluşu. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Kasidenin değerlendirilişi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
7 Kasidelerde sosyal hayat. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kalem Kasideleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Cem Sultan’ın Frengistan Kasidesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
11 Arpa Kasideleri ve Necâtî’nin Arpa Kasidesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
12 Bâkî’nin Sünbül Kasidesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
13 Bağdatlı Rûhî’nin Mektup Kasidesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Fuzûlî’nin Bağdat Kasidesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Nef‘î’nin Hotin Kasidesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 03:06