Genel Bilgi
Kod | TDE1856 |
Ad | Eski Türk Edebiyatında Nazım II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı eski Türk Edebiyatında kaside nazım şeklinin tarihsel süreç içindeki değişim ve gelişimini değişik yüzyıllardan seçilmiş örnek metinlerden yararlanarak tanıtmak ve kaside konulu akademik makaleleri inceleyip değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste kaside nazım şekli ve metin örnekleri işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bilkan, Ali Fuat, Osmanlı Şiirine Modern Yaklaşımlar, LM Yay. İst. 2006; Mengi, Mine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010; Kaplan, Mahmut, Divandan Seslenen Bilge Şair, Öncü Kitap Yay. Ank. 2009; Şentürk, A. Atilla, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay.2004; Saraç, M.A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul, 2007; Şener Demirel, Tâhirül-Mevlevi (Olgun)den Metin Şerhi Örnekleri, Araştırma Yayınları, Ank. 2005.
Notlar
Aydemir, Yaşar, Türk Edebiyatında Kaside, Bilig Yaz, S. 22, 2002, s. 133-168; Batislam, H.Dilek (1998), Bağdatlı Ruhînin Mektup Tarzında Yazılmış Bir Kasidesi, Dergâh, C. IX, S. 102-103, s. 14-16; Batislam, H.Dilek, (2011), Divan Şiirinde Arpa, Arpalık ve Necatinin Arpa Kasidesi Ölümünün 500. Yılında Necati Beye Armağan, TDK. Yay. Ankara, s. 9-26; Beyzadeoğlu, Süreyya (1990), Sühan Kasidesi, Dergah, C. I, S. 9, s. 9-11; Beyzadeoğlu, Süreyya (1991), Tannane Kasidesi, Dergah, C. II, S. 14, s. 10-12; Beyzadeoğlu, Süreyya (1991), Tayyare Kasidesi, Dergah, C. II, S. 18, s. 8-10; Bilkan, Ali Fuat (1994), Devleti Yiyen Kurtlar (Nabinin bir kasidesine göre 17.Yüzyılda Sadâret makamı), Dergah, C. V, S. 52, s. 10-12; Ceylan, Ömür (2003), Şahkulu Bektaşi Tekkesi şeyhi Mustafa Azbi Baba ve Murgname kasidesi,TUBA, v/c. 27/I, s.229-249; Çavuşoğlu, Mehmed, (1986), Kaside, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), S.415-416-417, TDK. Yay. Ankara, s.17-77; Çınar, Bekir, (2007), Geleneğe Direnen Bir Şair ve Şiiri: Cem Sultanın Frengistan Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 2/4, s. 274-282; Derdiyok, İ.Çetin(1994), Hoca Dehhaninin Kasidesine Tematik Bir Bakış, Yedi İklim, C.8, S.55, s.59-63; Dilçin, Cem (2000), Fuzulinin Kasidelerinin Dua Bölümleri Üzerine, Türkoloji, C. XIII, S.1,s.193-203; Dilçin, Cem (2000). Su Kasidesinin Bir Beytindeki Yaygın Yanlış Üzerine, Türkoloji, C. XIII, S.1, s. 145-167; Güler, Kadir-Yaşar, Kerim; Divan Şiirinde Caize (Şair-Patron-Hami) İlişkisi Üzerine Değerlendirmeler I-II, (http:// www.akademimakale.com, 16.09.2008); Haksever, H. İbrahim, (2010), Kasidelerde Devlet ve Padişaha Dua, Ulusal Eski Türk Edebiyatı Sempozyumu (15-16 Mayıs 2009), Adıyaman, Adıyaman Ü. Yayınları, Ankara, s. 349-355; Hakverdioğlu, Metin, (2009), Orijinal Bir Durub-ı Emsal-i Osmani Örneği Mealinin Atasözleri Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 4/5, s. 198-208; Karadağ, Özay (2000), Gubarinin Kabe Redifli Kasidesi Üzerine Bir İnceleme, Türklük Bilimi Araştırmaları-IX-, s. 249-266; Karavelioğlu, Murat A., (2007), Klasik Türk Edebiyatında Kaside, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S.9, İstanbul, s.253-270. Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi, Dergah, C. I, S. 2, s. 16-18; Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi-II, Dergah, C. I, S. 3, s. 14-16; Kortantamer, Tunca (1990), Gül Kasidesi-III, Dergah, C. I, S. 4, s. 14-16; Köksal, M. Fatih (1997), Bir Kaside İki Şair: Nefi- Cevri, Türklük Bilimi Araştırmaları –IV, s. 191-202; Kut, Günay (1989), Veysinin Divanında Bulunmayan Bir Kasidesi Üzerine, TDAY-Belleten 1970, s. 169-178; Mengi, Mine (2010), 18. yüzyıl Kasideciliğine ve Gazelciliğine Değişim Penceresinden Bakış, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.148-162; Mengi, Mine (2010), Kaside Nesiplerindeki Hasbıhaller Üzerine, Divan Şiiri Yazıları, 2. Baskı, Akçağ Yay. Ank. 2010. s.130-147.Mermer, Ahmet (1997), Necati Beyin Kasidesi, İlmi Araştırmalar 5, s. 199-218; Pala, İskender, (2001), Kaside mad., DİA, C.24, Diyanet Vakfı Yayınevi, İstanbul; Şengün, Necdet, (2008), Klasik Türk Şiirinde Kalem Kasideleri (Kalemiyyeler), Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 3/4, s. 730-758; Tietze, A., XVI. Asır Türk Şiirinde Gemici Dili Agehi Kasidesi ve Tahmisleri , Türkiyat Mecmuası, c. IX, 1951, s: 113 – 138; Tökel, Dursun Ali, (2005), Türk Cihan Hakimiyeti İdealinin Ve Sosyal Hayatın Önemli Bir vesikası Olarak Kasideler, Milli Eğitim Dergisi, S.166, Yıl: 33, Ankara, s.1-18; Üzgör, Tahir (1998), Klasik Edebiyatımızın Metodolojisi ve Su Kasidesinin İlk Beyti Hakkında Spekülatif Bazı Görüşler, TDED, C. XXVIII, s. 531-545; Üzgör, Tahir (2000), Su Redifli Şiirler ve Fuzulinin Su Kasidesinin Kompozisyonuna Dair, İlmî Araştırmalar 9, s. 239-248; Yavuz, Kemal (1998), Nihaninin Sultan I. Selim Adına Yazdığı Muammalı Kasidesi ve Çözümü, TDED, C. XXVIII, s. 547-583; Yazar, Sadık, (2007), XVII. Asır Şairlerinden Allâme Şeyhi, Divanı Ve Bir Kasidesi, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 2/3, s. 586-605.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kasidenin tanımını ve tarihçesini kavrar. |
ÖÇ02 | Kasidenin biçim özelliklerini tanır. |
ÖÇ03 | Kaside türlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Kasidenin sanat değerini ayırt eder. |
ÖÇ05 | Kasideleri değerlendirir. |
ÖÇ06 | Kasidelerdeki sosyal hayatı kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kasidenin tanımı ve tarihçesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kasidenin biçim özellikleri. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Kaside türleri. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
4 | Kasidenin sanat değeri. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Kasidenin sunuluşu. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kasidenin değerlendirilişi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
7 | Kasidelerde sosyal hayat. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kalem Kasideleri. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Cem Sultan’ın Frengistan Kasidesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
11 | Arpa Kasideleri ve Necâtî’nin Arpa Kasidesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Bâkî’nin Sünbül Kasidesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
13 | Bağdatlı Rûhî’nin Mektup Kasidesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Fuzûlî’nin Bağdat Kasidesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Nef‘î’nin Hotin Kasidesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |