MM0038 Oral History in Spatial Studies

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code MM0038
Name Oral History in Spatial Studies
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

Comprehension of the oral history method within the philosophy of history, realizing the different uses of the oral history method in different disciplines, and distinguishing its potential and threats of on spatial studies, and learning the oral history method on spatial studies

Course Content

Oral history, its method and potential and threats on spatial studies. Using oral history on spatial studies

Course Precondition

No lecture prerequairities

Resources

Caunce, S. (2008) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Danacıoğlu, E. (2001) Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Hobsbawm, E. (1999) Tarih Üzerine, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Iggers, G. (2000) Yirminci yüzyılda tarih yazımı. G. Çağalı Güven (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Neyzi, L. (2004) “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İstanbul: İletişim Yayınları. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.

Notes

Tekeli, İ. (1998) Tarih yazımı üzerine düşünmek, Ankara: Dost Kitabevi. Tekeli, İ. (2007) Birlikte Yazılan ve Öğrenilen Bir Tarihe Doğru, İlhan Tekeli Toplu Eserleri-, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Tekeli, İ. (2000). Tarih yazımında gündelik yaşam tarihçiliğinin kavramsal çerçevesi nasıl genişletilebilir? Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 42-60.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the basic concepts of oral history
LO02 Brings out knowledge, related to the space through oral history.
LO03 Constructs the relationship between urban memory and the built environment.
LO04 Uses the historical knowledge in shaping of the built environment.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Developing and deepening knowledge of architectural theory, history and practice, and related arts, technologies, and humanities at an expert level.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the knowledge acquired in architecture, urban design, and planning in an original way in design practice or theoretical studies.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the methods related to research and evaluation in a research process by choosing the one that is suitable for its purpose.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Develops critical thinking about the nature of knowledge, sources, knowledge production and testing of knowledge within the subject area of architecture.
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To have sufficient knowledge about sustainable design, environmental protection and improvement. 4
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Competent in the field of theory and practice, aesthetic, technical, ecological, etc. Using information with creative, analytical and innovative thinking in order to create environments that meet the needs,
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Interpreting the relationship between man and the environment in which he lives, from a structural, functional, technical, or aesthetic point of view, by considering interdisciplinary knowledge. 5
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Selecting and using appropriate analysis methods, computer technologies and presentation techniques to organize, present and interpret data, information and findings obtained in the subject area.
PLO09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Taking responsibility, independently or cohesively in a group, to carry out the theoretical and practical aspects of a study.
PLO10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik To make in-depth research on a subject area or a problem determined by considering the benefit of society, within the framework of research ethics and scientific ethics, or to announce the results in various environments by using appropriate methods, by using appropriate methods.
PLO11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Selecting, evaluating, recording and producing information experimentally by obtaining the relevant information individually in architectural processes. 5
PLO12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Knowing the concepts and terminology specific to the field, participating in meetings and congresses, making presentations, using appropriate communication tools, and expressing their thoughts and opinions for the benefit of society and within ethical rules. 5
PLO13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik It evaluates the results of its work within the framework of quality processes by developing strategies, policies and implementation plans by considering innovative ethical, environmental and social values in matters related to the field of architecture.
PLO14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Interprets the current developments specific to the field by using domestic and foreign language knowledge and following international publications.
PLO15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Interpreting knowledge through interdisciplinary interaction, using the knowledge associated with architectural discipline, problem-solving, and/or application skills, in interdisciplinary studies. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 What is history? Carr, E. H. (1993) Tarih Nedir? İletişim Yayınları, İstanbul. Hegel, G. W. F. (2006) Tarih felsefesi. A. Yardımlı (Çev.) İstanbul: İdea Yayınevi. Boratav, A. (Der.) (2007) Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde, İstanbul: Kırmızı Yayınları. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
3 What is oral history? Historians and oral history Thompson, P. (1999) Geçmişin Sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Caunce, S. (2008) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Bilgin, N. (2013) Tarih ve Kollektif Bellek, İstanbul: Bağlam Yayıncılık. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Oral history in Turkey and other countries Danacıoğlu, E. (2001) Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. İlyasoğlu A; Kayacan, G. (2006) Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar, Türkiye’de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı (26-27 Eylül 2003), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Keyder, Ç. (2009) Toplumsal Tarih Çalışmaları, İstanbul: İletişim Yayınları. Neyzi, L. (2004) “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İstanbul: İletişim Yayınları. Neyzi, L. (2011) Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye’de Bellek Çalışmaları, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Tekeli, İ. (2007) Birlikte Yazılan ve Öğrenilen Bir Tarihe Doğru, İlhan Tekeli Toplu Eserleri-, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Using the information, acquired through oral history Tekeli, İ. (2000). Tarih yazımında gündelik yaşam tarihçiliğinin kavramsal çerçevesi nasıl genişletilebilir? Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 42-60. Acun, F. (2004) Görsellik ve yakın dönem tarihi araştırmalarında kullanımı. Kebikeç, (18), 95-118. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Spatial studies and oral history No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Examples of oral history studies No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-term exam Previous readings Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Preparation for oral history interviews No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Oral history interview - I No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Oral history interview - II No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Oral history interview - III No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Oral history interview - IV No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Discussions on interviews - I No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Discussions on interviews - II No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Discussions on interviews - III No need to preparation Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
17 Final exam previous readings Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS