Genel Bilgi
Kod | MM0038 |
Ad | Mekansal Araştırmalarda Sözlü Tarih |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ |
Dersin Amacı / Hedefi
Sözlü tarih yönteminin, tarih felsefesi ve kuramı içindeki yerinin, tarih, tarihçi ve toplum arasındaki ilişki çerçevesinde kavranması, yöntemin farklı araştırma alanlarındaki kullanım biçimlerinin farkına varılması, sağlayacağı olanak ve kısıtların değerlendirilmesi ve sözlü tarih yönteminin, mimarlık, şehircilik, kentsel tasarım vb. mekanı esas alan disiplinler tarafından kullanımının öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Sözlü tarih ve mekansal araştırmalarda sözlü tarih yönteminin, kendine özgü içeriği, taşıdığı potansiyel ve kısıtlar. Yerel tarih araştırmalarının ve sözlü tarih yönteminin kent ve kentsel mekana ilişkin çalışmalarda kullanımı.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Caunce, S. (2008) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Danacıoğlu, E. (2001) Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Hobsbawm, E. (1999) Tarih Üzerine, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Iggers, G. (2000) Yirminci yüzyılda tarih yazımı. G. Çağalı Güven (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Neyzi, L. (2004) “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İstanbul: İletişim Yayınları. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
Notlar
Tekeli, İ. (1998) Tarih yazımı üzerine düşünmek, Ankara: Dost Kitabevi. Tekeli, İ. (2007) Birlikte Yazılan ve Öğrenilen Bir Tarihe Doğru, İlhan Tekeli Toplu Eserleri-, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Tekeli, İ. (2000). Tarih yazımında gündelik yaşam tarihçiliğinin kavramsal çerçevesi nasıl genişletilebilir? Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 42-60.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sözlü tarih ile ilgili temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Sözlü tarih yöntemi ile mekana dair bilgi üretir. |
ÖÇ03 | Kentsel bellek ve yapılı çevre ilişkisini kurar. |
ÖÇ04 | Mekanın biçimlendirilmesinde tarihsel bilgiyi kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında sahip olduğu bilgiyi kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade eder. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip ederek yorumlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Tarih Nedir? Tarih, Tarihçi ve Toplum İlişkisi Üzerine Temel Yaklaşımlar | Carr, E. H. (1993) Tarih Nedir? İletişim Yayınları, İstanbul. Hegel, G. W. F. (2006) Tarih felsefesi. A. Yardımlı (Çev.) İstanbul: İdea Yayınevi. Boratav, A. (Der.) (2007) Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde, İstanbul: Kırmızı Yayınları. Tosh, J. (2008). Tarihin peşinde modern tarih çalışmasında hedefler, yöntemler ve yeni doğrultular. Ö. Arıkan (Çev.) İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Sözlü Tarih Nedir? Tarihçiler ve Sözlü Tarih | Thompson, P. (1999) Geçmişin Sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Caunce, S. (2008) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Bilgin, N. (2013) Tarih ve Kollektif Bellek, İstanbul: Bağlam Yayıncılık. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dünyada ve Türkiye’de Sözlü Tarih | Danacıoğlu, E. (2001) Geçmişin izleri. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt. İlyasoğlu A; Kayacan, G. (2006) Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar, Türkiye’de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı (26-27 Eylül 2003), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Keyder, Ç. (2009) Toplumsal Tarih Çalışmaları, İstanbul: İletişim Yayınları. Neyzi, L. (2004) “Ben Kimim?” Türkiye’de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İstanbul: İletişim Yayınları. Neyzi, L. (2011) Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye’de Bellek Çalışmaları, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Tekeli, İ. (2007) Birlikte Yazılan ve Öğrenilen Bir Tarihe Doğru, İlhan Tekeli Toplu Eserleri-, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sözlü Tarih Yönetimi ile Elde Edilen Bilgilerin Kullanımı, Sınıflandırılması ve Arşivlenmesi | Tekeli, İ. (2000). Tarih yazımında gündelik yaşam tarihçiliğinin kavramsal çerçevesi nasıl genişletilebilir? Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme, Üçüncü Uluslararası Tarih Kongresi, İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 42-60. Acun, F. (2004) Görsellik ve yakın dönem tarihi araştırmalarında kullanımı. Kebikeç, (18), 95-118. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Mekansal Araştırmalar ve Sözlü Tarih İlişkisi | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sözlü Tarih Uygulamalarına Dair Örnekler | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Önceki okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Sözlü Tarih Görüşmesi Öncesi Konu ile İlgili Teorik Okuma, Ön Araştırma ve Soruların Hazırlanması | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sözlü Tarih Görüşmesi - I | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sözlü Tarih Görüşmesi - II | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Sözlü Tarih Görüşmesi - III | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sözlü Tarih Görüşmesi - IV | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması - I | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması - II | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Öğrenci çalışmalarının incelenmesi ve tartışılması - III | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Final sınavı | önceki okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |