Information
Code | PM590 |
Name | Environmental Legislation |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. MUZAFFER YÜCEL |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To have more information about the legislation related to planning/design, environment and nature protection that a landscape architect should know within the discipline of Landscape Architecture.
Course Content
In our country, from the proclamation of the Republic to the present, the laws, regulations, statutes, decree-laws, cabinet decisions, international agreements and the content and applicability of these legal regulations and the problems encountered in practice are examined.
Course Precondition
None
Resources
There are many resources in Turkish and foreign languages.
Notes
There are many resources in Turkish and foreign languages.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Çevre hakkının varlığını kavrar ve savunabilir. |
LO02 | Çevre hukukunun temel ilkelerini öğrenir |
LO03 | Çevrenin korunması ve geliştirilmesi amaçlarıyla çıkarılan yasal düzenlemeleri bilir. |
LO04 | Yasal düzenlemelerin işleyişi ile ilgili bilgi sahibi olur |
LO05 | Çevre mevzuatıyla ilgili sorunları bilir ve tartışır |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Based on Master's level qualifications, they develop their knowledge in the same or a different field at the level of expertise. | 5 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the knowledge of the principles, processes and tools of Landscape Architecture together with solutions in the professional field. | |
PLO03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | The ability to work effectively individually or in multi-disciplinary teams gains the self-confidence to take responsibility. | |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability to collect data, create methods, analyze and interpret results related to the field. | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | It follows the developments in science and technology and gains the ability to constantly renew itself. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | He/she conveys his/her studies produced in the graduate program in written, oral and/or visual formats in national and international platforms. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | He/she independently carries out a study that requires expertise in his/her field. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Supervises the information obtained during the collection, interpretation, implementation and announcement of the data related to the field by considering social, scientific, cultural and ethical values. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | It uses the knowledge and competence to reflect the philosophy, elements, principles and tools of landscape planning and design into the detailed landscape planning and design process. | 5 |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | It adopts lifelong learning as a principle in the field of Landscape Architecture. | |
PLO11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uses advanced computer software, information and communication technologies at the level required by the field. | |
PLO12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gains the competence to develop plans and design proposals sensitive to society, area and nature for different landscape types. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | To be able to develop strategy, policy and implementation plans on issues related to his/her field and evaluate the results obtained within the framework of quality processes. | 5 |
PLO14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gains and applies the ability to identify, define, formulate and solve problems with related to the field. | |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | It adopts the principle of complying with scientific and ethical values in all its works. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | İnsan haklarının evrimi ve çevre hakkının doğuşunun irdelenmesi. | Reviewing the information package | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hukuk-mevzuat ve çevre yönetimi kavramlarının tanımlanması ve ilişkileri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Türkiye Cumhuriyeti ve değişik ülkelerin anayasalarında çevre ile ilgili hükümler | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çevre mevzuatını oluşturan temel yasaların irdelenmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çevre Kanununun maddeler bazında irdelenmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çevre Kanununa göre çıkarılan hava, su, toprak, gürültü kirlilikleri ile ilgili çıkarılan yönetmeliklerin amaç, kapsam, sınır değerleri gibi hüküm ve yükümlülüklerinin irdelenmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Çevre Kanununa göre çıkarılan hava, su, toprak, gürültü kirlilikleri ile ilgili çıkarılan yönetmeliklerin amaç, kapsam, sınır değerleri gibi hüküm ve yükümlülüklerinin irdelenmesinin devamı | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | All lecture notes | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çevre ile ilgili bakanlar kurulu kararları, kanun hükmünde kararnameler, tüzük ve genelgeler | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çevre ile ilgili bakanlar kurulu kararları, kanun hükmünde kararnameler, tüzük ve genelgelere devam | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ramsar, CITES, APS, Bern, İDÇS, Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi gibi uluslararası sözleşmelerin irdelenmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | AB Çevre mevzuatının genel hatları ile irdelenmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çevre mevzuatı ile ilgili sorunlar | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çevre mevzuatı ile ilgili sorunlara devam | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çevre mevzuatı ile ilgili sorunlara devam (II) | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | All lecture notes | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | All lecture notes | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |