Information
Code | FAR686 |
Name | |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Belirsiz |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Course Goal / Objective
to have students develop an understanding of experimental animal models, have knowledge about experimental models on nephrotoxicity and diabetes and their appropriate usage in experiments.
Course Content
Animals used for experiments and experimental models, confirming experimental models, nephrotoxicity, causes of nephrotoxicity, pathophysiology and etiology of diabetes, type 1 and type 2 diabetes,
Course Precondition
None
Resources
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notes
Internet and library databases
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Having knowledge about various experimental disease models |
LO02 | Being able to think critcally about experimental animal models and its pros and cons |
LO03 | Having knowledge about creating, confirming nephrotoxicity models and pathologies caused by it |
LO04 | Having knowledge about creating, confirming diabetes models |
LO05 | Having knowledge about various animals used in experiments |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the mechanisms of action, side effects, toxic effects of drugs. | 2 |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Explain drug effects, drug interactions and effects on organ systems with a systematic approach. | 2 |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Plans, implements and finalizes a scientific project | 2 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows research areas and research techniques of pharmacology | 4 |
PLO05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Comparatively analysis and review scientific articles in the field of pharmacology | 1 |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Prepares experimental setup and solves problems for an in vitro or in vivo pharmacological research. | 5 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Writes a scientific article by using data obtained from the research project. | 2 |
PLO08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evaluates the use and effects of drugs in society. | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains clinical phases of drug development | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates and interprets the project data statistically. | |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Contributes to public health with its awareness of rational drug use. | 1 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Models used in experiments | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Experimental animal models | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Nephrotoxicity and its causes. | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Pathologies caused by nephrotoxicity | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Confirming nephtotoxicity animal models | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Uses of neprotoxicity models | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
7 | Literature scanning article presentation and discussions | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Mid-Term Exam | Textbooks of Pharmacology | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Diabetes pathophysiology | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Creating diabetes models | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Tartışma |
11 | Confirming diabetes models | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Usecases of diabetes models | Textbooks of Pharmacology | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literature scanning article presentation and discussions - I | internet and library databases | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literature scanning article presentation and discussions - II | internet and library databases | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literature scanning article presentation and discussions - III | internet and library databases | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Textbooks of Pharmacology, internet and library databases | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Textbooks of Pharmacology, internet and library databases | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 24 | 24 |
Total Workload (Hour) | 88 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,52 | ||
ECTS | 4 ECTS |