Genel Bilgi
Kod | FAR686 |
Ad | Deneysel Nefrotoksisiste ve Diabet Modelleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Hayvan deney modelleri üzerinde anlayış geliştirmiş, nefrotoksisite ve diyabet deneylerinde modeller hakkında bilgi sahibi ve bunların kullanım yerleri hakkında fikir yürütebilecek kavrayışa erişmiş öğrenciler yetiştirmek.
Dersin İçeriği
Deney hayvanları ve hayvanlarda hastalık modelleri oluşturmak, oluşturulan modellerin doğrulanması, nefrotoksisite, nefrotoksisite oluşumu ve buna neden olan etkenler, diyabet patofizyoljisi, Tip 1 ve tip 2 diyabet, neden olan etkenler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notlar
İnternet ve kütüphane veritabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deneylerde kullanılan çeşitli hastalık modelleri hakkında bilgi sahibi olma |
ÖÇ02 | Deneysel hayvan modelleri ve bunların artı ve eksileri üzerine fikir yürütebilmek. |
ÖÇ03 | Nefrotoksisite modeli oluşturmak, doğrulamak ve bunun sebep olduğu patolojiler hakkında bilgi sahibi olmak. |
ÖÇ04 | Diyabet modeli oluşturmak, doğrulamak ve buna neden olan durumlar hakkında bilgi sahibi olmak. |
ÖÇ05 | Farklı hayvanlar üzerinde kurulan deney modelleri hakkında bilgi sahibi olmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Deneylerde kullanılan modeller | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Deneysel hayvan modelleri | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Neftotoksisite ve buna sebep olan durumlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Nefrotoksisitenin neden olduğu patolojiler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Nefrotoksisite hayvan modelinin doğrulanması | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Nefrotoksisite modellerinin kullanıldığı yerler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
7 | Literatür taramaları makale sunumları ve tartışmalar | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Farmakoloji Ders Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Diyabet patofizyolojisi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
10 | Diyabet modelinin oluşturulması | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Tartışma |
11 | Diyabet modellerinin doğrulanması | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Diyabet modellerinin kullanım yerleri | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür taramaları makale sunumları ve tartışmalar - I | internet ve kütüphane veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür taramaları makale sunumları ve tartışmalar - II | internet ve kütüphane veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür taramaları makale sunumları ve tartışmalar - III | internet ve kütüphane veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Ders Kitapları, internet ve kütüphane veritabanları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Ders Kitapları, internet ve kütüphane veritabanları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |