Information
Code | FAR684 |
Name | Experimental Depression and Convulsions Models |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 4 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. FAZİLET AKSU |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To provide students with information about convulsion and depression models and to gain experimental skills.
Course Content
Experimental behavioral models, introduction, overview of convulsion models, tonic, atonic, myoclonic and clonic convulsions, abdominal contraction test, Experimental depression studies and overview of depression models, Learned Helplessness Model, Chronic Mild Stress Model, Early Life Stress Model, Social Stress Model , Olfactory Bulbectomy Model, Pharmacological models, Genetic models, Behavioral tests used in depression research: forced swim test, open field test, genetic models, reward-related and anhedonic behavior tests, active avoidance test, passive avoidance test
Course Precondition
No prerequisites
Resources
Nelson NC. Model Behavior: Animal Experiments, Complexity, and the Genetics of Psychiatric Disorders, University of Chicago Press, 2018.
Notes
Scientific database
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | |
LO02 | |
LO03 |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the mechanisms of action, side effects, toxic effects of drugs. | 4 |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Explain drug effects, drug interactions and effects on organ systems with a systematic approach. | 4 |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Plans, implements and finalizes a scientific project | 4 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows research areas and research techniques of pharmacology | 4 |
PLO05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Comparatively analysis and review scientific articles in the field of pharmacology | 5 |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Prepares experimental setup and solves problems for an in vitro or in vivo pharmacological research. | 5 |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Writes a scientific article by using data obtained from the research project. | 4 |
PLO08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evaluates the use and effects of drugs in society. | 4 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains clinical phases of drug development | 4 |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates and interprets the project data statistically. | 4 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Contributes to public health with its awareness of rational drug use. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Overview of Behavioral Pharmacology Models | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Overview of Convulsion Patterns | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tonic, atonic, myoclonic and clonic convulsions | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Abdominal contraction test | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Experimental depression studies and an overview of depression models | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Learned Helplessness Model | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
7 | Chronic Mild Stress Model | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
|
9 | Early Life Stress Model | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Social Stress Model | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Olfactory Bulbectomy Model | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Pharmacological models | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Genetic models | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Behavioral tests used in depression research: forced swimming test, open field test, reward-related and anhedonic behavior tests | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
15 | Behavioral tests used in depression research: active avoidance test, passive avoidance test | Scientific database | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
16 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Term Exams |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 8 | 8 |
Final Exam | 1 | 24 | 24 |
Total Workload (Hour) | 88 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,52 | ||
ECTS | 4 ECTS |