Information
Code | FAR644 |
Name | Bioequivalence |
Term | 2022-2023 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. EDA KUMCU |
Course Goal / Objective
The aim of the course is to comprehend the importance of bioequivalence in bioavailability through basic pharmacological knowledge integrity.
Course Content
Pharmacology, pharmacokinetics, pharmacodynamics, equivalence and types of it, chemical equivalence, pharmaceutical equivalence, bioequivalence, therapeutic equivalence, important parameters in bioequivalence, plasma concentration-time curve.
Course Precondition
None
Resources
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Prof. Dr. Oğuz Kayaalp, Goodman & Gilmans The Pharmacological Basis of Therapeutics, B.G. Katzung Basic and Clinical Pharmacology.
Notes
Ralated and basic literatures
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Comprehends basic pharmacological information |
LO02 | Discusses basic pharmacological knowledge |
LO03 | Explains basic pharmacokinetic parameters |
LO04 | Relates pharmacokinetics to bioequivalence. |
LO05 | Relates pharmacokinetics to the concept of bioavailability. |
LO06 | Interprets the bioavailability of drugs considering the plasma concentration-time curve of the related drug. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interprets the mechanisms of action, side effects, toxic effects of drugs. | 3 |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Explain drug effects, drug interactions and effects on organ systems with a systematic approach. | 3 |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Plans, implements and finalizes a scientific project | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Knows research areas and research techniques of pharmacology | |
PLO05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Comparatively analysis and review scientific articles in the field of pharmacology | |
PLO06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Prepares experimental setup and solves problems for an in vitro or in vivo pharmacological research. | |
PLO07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Writes a scientific article by using data obtained from the research project. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evaluates the use and effects of drugs in society. | 3 |
PLO09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains clinical phases of drug development | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evaluates and interprets the project data statistically. | 3 |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Contributes to public health with its awareness of rational drug use. | 3 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Basic Pharmacology | Reading the related section of the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Basic Pharmacology | Reading the related section of the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Pharmacokinetics | Reading the related section of the textbook | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Pharmacokinetics | Reading the related section of the textbook | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Pharmacokinetics | Reading the related section of the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Pharmacokinetics | Reading the related section of the textbook | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Pharmacokinetics | Reading the related section of the textbook | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | Overview the related chapters | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Dose-concentration relationship | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Plasma concentration- time course | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | The term of equivalence and classification | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | chemical equivalence, pharmaceutical equivalence | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bioequivalance | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Important parameters in bioequivalence | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Important parameters in bioequivalence | Reading the textbook and related literature | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Term Exams | Overview the related chapters | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
17 | Term Exams | Overview the related chapters |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 114 | ||
Total Workload / 25 (h) | 4,56 | ||
ECTS | 5 ECTS |