Genel Bilgi
Kod | FAR644 |
Ad | Biyoeşdeğerlilik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EDA KUMCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı temel farmakolojik bilgi bütünlüğü aracılığıyla biyoyararlanımda, biyoeşdeğerliliğin önemini kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Farmakoloji, farmakokinetik, farmakodinamik, biyoyararlanım, eşdeğerlilik kavramı ve çeşitleri, kimyasal eşdeğerlilik, farmasötik eşdeğerlilik, biyoeşdeğerlilik, teröpatik eşdeğerlilik, biyoeşdeğerlilikte önemli parametreler, plazma konsantrasyonu-zaman eğrisi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Prof. Dr. Oğuz Kayaalp, Goodman & Gilmans The Pharmacological Basis of Therapeutics, B.G. Katzung Basic and Clinical Pharmacology.
Notlar
Güncel ve temel literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel farmakolojik bilgileri kavrar |
ÖÇ02 | Temel farmakolojik bilgileri tartışır |
ÖÇ03 | Temel farmakokinetik parametreleri açıklar |
ÖÇ04 | Farmakokinetik ile biyoeşdeğerliliği ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Farmakokinetik ile biyoyararlanım kavramını ilişkilendirir. |
ÖÇ06 | İlaca ait plazma konsantrasyonu - zaman eğrisini göz önünde bulundurarak ilaçların biyoyararlanımını yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Farmakoloji | Ders kitabından ilgili bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel Farmakoloji | Ders kitabından ilgili bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Farmakokinetik | Ders kitabından ilgili bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Farmakokinetik | Ders kitabından ilgili bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Farmakokinetik | Ders kitabından ilgili bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Farmakokinetik | Ders kitabından ilgili bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Farmakokinetik | Ders kitabından ilgili bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Doz-konsantrasyon ilişkisi | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Plasma konsantrasyonu-zaman ilişkisi | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Eşdeğerlilik kavramı ve sınıflandırılması | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kimyasal ve farmasötik eşdeğerlilik | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Biyoeşdeğerlilik | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Biyoeşdeğerlilikte önemli parametreler, | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Biyoeşdeğerlillikte önemli parametreler, | Ders kitabı ve ilgili literatürler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |