TİB845 Ottoman Turkish

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TİB845
Name Ottoman Turkish
Semester . Semester
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator


Course Goal

To teach reading, understanding and evaluation of Turkish texts written in Arabic letters.

Course Content

Reading, comprehension and analysis studies on Turkish sample texts written in Arabic letters

Course Precondition

no prerequisites

Resources

Tunca Kortantamer, Eski Türk Edebiyatı Makaleler, Akçağ Yayınları, Ankara 1993. Ahmet Ateş-Tahsin Yazıcı, Farsça Dilbilgisi, MEB İstanbul 1973. F. Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, XV. Yüzyıl, Gramer-Metin-Sözlük, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul 1977. F. Kadri Timurtaş, II Osmanlı Türkçesi Metinleri, 7. baskı, İÜ Edebiyat Fak. Yay. İst. 1998. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın Matbaası, İstanbul 1967,

Notes

İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara Recep Toparlı, M. Sadi Çöğenli, Osmanlıcada Kullanılan Arapça ve Farsça, Edat, Zarf, Deyim ve Terkipler, Atatürk Üniversitesi, FEF Yayını, Erzurum 1990. Ş. Sami - Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Reads Turkish texts written in Arabic letters.
LO02 Classifies Ottoman Turkish texts in terms of language and literature features.
LO03 Distinguish the grammar and spelling features of Persian in Ottoman Turkish.
LO04 Knows Persian words and verbs in Ottoman Turkish texts.
LO05 Farsça fillerin geçmiş zaman ve emir kökleriyle sözcükler türetebilir.
LO06 Knows Persian nouns, adjectives, references and stereotypes (maklûp).
LO07 Understands Arabic phrases and phrases.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area 3
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches 1
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis 2
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill for production of new ideas 3
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch 4
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To publish at least an academically work related to the writing of history
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch 3
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life 4


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction of the writing systems used by the Turks Turkish text samples with Uyghur, Gokturk and Arabic letters will be prepared. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
2 Spelling of pronouns in Turkish, usage patterns of nasal letter n manuscript samples Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Features of Persian phrases in Ottoman Turkish manuscript samples Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Features of Arabic, number, calendar words in Ottoman Turkish manuscript samples Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Spelling rules of Turkish inflectional suffixes manuscript samples Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Structural features of Persian words in Ottoman Turkish manuscript samples Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Numeral adjectives in Persian and Turkish manuscript samples Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Mid term Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Sözlü Sınav
9 Âşık Paşa – Garib-nâme reading texts Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Şeyyad Hamza – Yûsuf u Züleyha reading texts Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Nâbî - Tuhfetü’l-Haremeyn’den, Timurtaş, s. 327-328. reading texts Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Şeyhî - Methiye-i İbni Germiyan, İsen, Kurnaz, s. 91-93. reading texts Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Ahmed-i Dâ’î - Teressül, reading texts Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Der-Medh-i Hazret-i Mevlânâ reading texts Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
15 Features of manuscript Turkish texts reading texts Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Reading exercises with examples of Rik'a, Ta'lik and naskh frequently used in manuscripts reading texts Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
17 Final Exam Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 8 6 48
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 8 8
Final Exam 1 10 10
Total Workload (Hour) 150
Total Workload / 25 (h) 6,00
ECTS 6 ECTS