Genel Bilgi
Kod | TİB845 |
Ad | Osmanlı Türkcesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri okuyup anlamayı ve değerlendirmeyi öğretmek.
Dersin İçeriği
Arap harfleri ile yazılmış Türkçe örnek metinler üzerinden okuma, anlama ve tahlil çalışmaları
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Tunca Kortantamer, Eski Türk Edebiyatı Makaleler, Akçağ Yayınları, Ankara 1993. Ahmet Ateş-Tahsin Yazıcı, Farsça Dilbilgisi, MEB İstanbul 1973. F. Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, XV. Yüzyıl, Gramer-Metin-Sözlük, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul 1977. F. Kadri Timurtaş, II Osmanlı Türkçesi Metinleri, 7. baskı, İÜ Edebiyat Fak. Yay. İst. 1998. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın Matbaası, İstanbul 1967,
Notlar
İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara Recep Toparlı, M. Sadi Çöğenli, Osmanlıcada Kullanılan Arapça ve Farsça, Edat, Zarf, Deyim ve Terkipler, Atatürk Üniversitesi, FEF Yayını, Erzurum 1990. Ş. Sami - Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri okur. |
ÖÇ02 | Osmanlı Türkçesi metinlerini dil ve edebiyat özellikleri açısından sınıflar. |
ÖÇ03 | Osmanlı Türkçesindeki Farsça dilbilgisi ve yazım özelliklerini ayırt edebilir. |
ÖÇ04 | Osmanlı Türkçesi metinlerindeki Farsça sözcükleri ve filleri bilir. |
ÖÇ05 | Farsça fillerin geçmiş zaman ve emir kökleriyle sözcükler türetebilir. |
ÖÇ06 | Farsça isim, sıfat, atıf ve kalıplaşmış (maklûb) terkipleri bilir. |
ÖÇ07 | Arapça tamlamaları ve kalıp ifadeleri anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türklerin kullandığı yazı sistemlerinin tanıtımı | Uygur, Göktürk ve Arap harfli Türkçe metin örnekleri hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Türkçede zamirlerin yazılışı, nazal n harfinin kullanım şekilleri | Örnek yazılar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Osmanlı Türkçesindeki Farsça tamlamaların özellikleri | Örnek yazılar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Osmanlı Türkçesindeki Arapça, sayı, takvim kelimelerinin özellikleri | Örnek yazılar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Türkçe çekim eklerinin yazılış kuralları | örnek yazılar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Osmanlı Türkçesindeki Farsça kelimelerin yapı özellikleri | Örnek yazılar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Farsça ve Türkçede sayı sıfatları | Örnek yazılar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
|
9 | Âşık Paşa – Garib-nâme | okuma metinleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Şeyyad Hamza – Yûsuf u Züleyha | Okuma metinleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Nâbî - Tuhfetü’l-Haremeyn’den, Timurtaş, s. 327-328. | Okuma metinleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Şeyhî - Methiye-i İbni Germiyan, İsen, Kurnaz, s. 91-93. | Okuma metinleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ahmed-i Dâ’î - Teressül, | Okuma metinleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Der-Medh-i Hazret-i Mevlânâ | Okuma metinleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | El yazması Türkçe metinlerin özellikleri | Okuma metinleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | El yazmalarında sıkça kullanılan Rik'a, Ta'lik ve nesih örnekleri ile okuma çalışmaları | Okuma metinleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 6 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |