TS215 Medical Librarianship

2 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 3. Semester- 2 National Credit

Information

Code TS215
Name Medical Librarianship
Term 2024-2025 Academic Year
Semester 3. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 2 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Ön Lisans Dersi
Type Normal
Label VK Vocational Knowledge Courses C Compulsory
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Muzaffer EROL
Course Instructor Muzaffer EROL (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

It aims to make students understand the role and importance of Medicine and Health Sciences Libraries in the field of medicine and health.

Course Content

The aim and history of librarianship, types of libraries, medical and health sciences libraries, electronic databases in medical libraries, the role and place of these libraries in the field of health and medicine, as well as the qualifications, duties and responsibilities of medical librarians trained in this field.

Course Precondition

None

Resources

1. Akan, H. (2004). Kanıta Dayalı Tıp Uygulamaları. Yoğun Bakım Dergisi. 2. Akalın HE. Sağlık hizmetlerinde sürekli kalite iyileştirme. ANKEM Dergisi 2000; 14: 254-257 3. Alkan, N. (2008). Klinik tıp kütüphaneciliği. Bilgi Dünyası, 9(2), 315–347. 4. Armand Mattelart, Bilgi Toplumunun Tarihi, çev. Halime Yücel Altınel, İstanbul, 2004, İletişim Yayınevi. 5. Arslan, Ahmet (2012).Felsefeye Giriş, 16. Baskı, Ankara:Adres Yayınları. 6. Cevizci, Ahmet (2018).Bilgi Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları. 7. Çolaklar, H. (2018). Türkiye’de tıp kütüphaneleri: Elektronik süreli yayın hizmetlerinin yönetimi. İstanbul: Hiperlink Yayınları. 8. Güneş, G. (2018). Kütüphanecilikte Önemli Uzmanlık Alanı: Tıp Kütüphaneciliği Ve Günümüz Türkiyesindeki Durumu. İstanbul: Çağlayan kitabevi. 9. Jenkins, K. (1997). Tarihi Yeniden Düşünmek, Bahadır Sina Şener (Çev.), Ankara: Dost Kitabevi. 10. Kramer, S.N. (1999). Tarih Sümer’de başlar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. 11. Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri; Kavramlar, İlkeler ve Teknikler. Nobel Yayıncılık: Ankara 12. Kocaman, G. (2003). Hemşirelikte kanıta dayalı uygulama. Hemşirelikte Araştırrma Geliştirme Dergisi, 2(4), 61–69. 13. Köse, E. (2011). Tıp Akademisyenlerinin Kanıta Dayalı Bilgi Gereksinimleri ve Bilgi Arama Davranışları: Hacettepe Üniversitesi Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. 14. Orhan Hançerlioğlu, Toplumbilim Sözlüğü, İstanbul, 2001,Remzi Kitabevi. 15. Sümbüloğlu, K. ve Akdağ, B. (2010). Kanıta dayalı tıp. Ankara: Sistem. 16. Yıldız, N. (2003). Antikçağ Kütüphaneleri. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.

Notes

Medline (EBSCOhost), Lexpera, LegalOnline, İdealonline Süreli Yayın Elektronik Vertitabanı, TR Dizin (Ulakbim platformu); Lecture notes


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Student learns the concepts of libraries and the library profession and recognizes the history and types of libraries.
LO02 Recognizes access to information in medical and health sciences libraries.
LO03 Grasps the services provided in the library.
LO04 Gains information about information resources and electronic databases in medical libraries.
LO05 Gains information about clinical medicine librarianship
LO06 Grasps the practices related to evidence-based medicine.
LO07 Recognizes research strategies and techniques.
LO08 Grasps the medical classification systems used in libraries.
LO09 Recognizes the vital and strategic importance of information


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Contemporary usage of medical document describes basic information about 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The collection and analysis of Medical documents defines information about the 4
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anatomical, physiological structure, People, medical terminology, disease and explains the standard terminology of surgery
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Surgeries on patients ´ files and lists the international classification of diseases and coding
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Data processing using patient files archiving and indexing operations bases.The surgery on patients ´ files and lists the international classification of diseases and coding 3
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal In-house and external communications-related correspondence shows the ability to use techniques.
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal The basic rules in the preparation of the patient describes the report. " 3
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Maintains patient's health records. 3
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Basic medical secretarial knowledge and skills to have Office management operations executes
PLO10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Automation of Patient files and medical documents using computing technology in the evaluation makes the computer correspondence
PLO11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Data processing using patient files archives and indexes.
PLO12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Statistical data in accordance with the rules.
PLO13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı The best quality service in health care system to receive reports of individuals, social security related operations executes independently
PLO14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Within the framework of the Organization of the Office of professional responsibility, and solve problems
PLO15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Professional and ethical responsibility data about the Patient conscious evaluates as 3
PLO16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Colleagues, patients and health professionals communicate with Active.
PLO17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Computer-held records to be stored securely backs up these records, you need to provide.
PLO18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Professional, followed by technological developments and uses. 5


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Definitions, types, and the historical development of information and documents Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 The concept of librarianship, types and activities of libraries, and the historical development of libraries Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 The historical development and types of medical librarianship Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Access to information in medical and health sciences libraries Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Library services Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Technical librarianship services in medical and health sciences libraries Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Librarianship classification systems and subject indexes Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Evidence-based practices and evidence-based medicine Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Evidence-based medicine librarianship Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Clinical medical librarianship Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Research strategies and techniques Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Medical classification systems used in libraries: NLM (National Library of Medicine) Classification System Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Medical and health sciences libraries information resources and medical databases Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Medical Library visit Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 The user structure of medical and health sciences libraries, and the qualifications of medical and health sciences librarians Come prepared for class Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 1 14
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 1 1
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 1 1
Final Exam 1 1 1
Total Workload (Hour) 45
Total Workload / 25 (h) 1,80
ECTS 2 ECTS

Update Time: 21.02.2025 04:40