Information
Code | TS215 |
Name | Medical Librarianship |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 3. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 2 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Ön Lisans Dersi |
Type | Normal |
Label | VK Vocational Knowledge Courses C Compulsory |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Muzaffer EROL |
Course Instructor |
Muzaffer EROL
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
It aims to make students understand the role and importance of Medicine and Health Sciences Libraries in the field of medicine and health.
Course Content
The aim and history of librarianship, types of libraries, medical and health sciences libraries, electronic databases in medical libraries, the role and place of these libraries in the field of health and medicine, as well as the qualifications, duties and responsibilities of medical librarians trained in this field.
Course Precondition
None
Resources
1. Akan, H. (2004). Kanıta Dayalı Tıp Uygulamaları. Yoğun Bakım Dergisi. 2. Akalın HE. Sağlık hizmetlerinde sürekli kalite iyileştirme. ANKEM Dergisi 2000; 14: 254-257 3. Alkan, N. (2008). Klinik tıp kütüphaneciliği. Bilgi Dünyası, 9(2), 315–347. 4. Armand Mattelart, Bilgi Toplumunun Tarihi, çev. Halime Yücel Altınel, İstanbul, 2004, İletişim Yayınevi. 5. Arslan, Ahmet (2012).Felsefeye Giriş, 16. Baskı, Ankara:Adres Yayınları. 6. Cevizci, Ahmet (2018).Bilgi Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları. 7. Çolaklar, H. (2018). Türkiye’de tıp kütüphaneleri: Elektronik süreli yayın hizmetlerinin yönetimi. İstanbul: Hiperlink Yayınları. 8. Güneş, G. (2018). Kütüphanecilikte Önemli Uzmanlık Alanı: Tıp Kütüphaneciliği Ve Günümüz Türkiyesindeki Durumu. İstanbul: Çağlayan kitabevi. 9. Jenkins, K. (1997). Tarihi Yeniden Düşünmek, Bahadır Sina Şener (Çev.), Ankara: Dost Kitabevi. 10. Kramer, S.N. (1999). Tarih Sümer’de başlar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. 11. Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri; Kavramlar, İlkeler ve Teknikler. Nobel Yayıncılık: Ankara 12. Kocaman, G. (2003). Hemşirelikte kanıta dayalı uygulama. Hemşirelikte Araştırrma Geliştirme Dergisi, 2(4), 61–69. 13. Köse, E. (2011). Tıp Akademisyenlerinin Kanıta Dayalı Bilgi Gereksinimleri ve Bilgi Arama Davranışları: Hacettepe Üniversitesi Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. 14. Orhan Hançerlioğlu, Toplumbilim Sözlüğü, İstanbul, 2001,Remzi Kitabevi. 15. Sümbüloğlu, K. ve Akdağ, B. (2010). Kanıta dayalı tıp. Ankara: Sistem. 16. Yıldız, N. (2003). Antikçağ Kütüphaneleri. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Notes
Medline (EBSCOhost), Lexpera, LegalOnline, İdealonline Süreli Yayın Elektronik Vertitabanı, TR Dizin (Ulakbim platformu); Lecture notes
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Student learns the concepts of libraries and the library profession and recognizes the history and types of libraries. |
LO02 | Recognizes access to information in medical and health sciences libraries. |
LO03 | Grasps the services provided in the library. |
LO04 | Gains information about information resources and electronic databases in medical libraries. |
LO05 | Gains information about clinical medicine librarianship |
LO06 | Grasps the practices related to evidence-based medicine. |
LO07 | Recognizes research strategies and techniques. |
LO08 | Grasps the medical classification systems used in libraries. |
LO09 | Recognizes the vital and strategic importance of information |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Contemporary usage of medical document describes basic information about | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The collection and analysis of Medical documents defines information about the | 4 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anatomical, physiological structure, People, medical terminology, disease and explains the standard terminology of surgery | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Surgeries on patients ´ files and lists the international classification of diseases and coding | |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Data processing using patient files archiving and indexing operations bases.The surgery on patients ´ files and lists the international classification of diseases and coding | 3 |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | In-house and external communications-related correspondence shows the ability to use techniques. | |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | The basic rules in the preparation of the patient describes the report. " | 3 |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maintains patient's health records. | 3 |
PLO09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basic medical secretarial knowledge and skills to have Office management operations executes | |
PLO10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Automation of Patient files and medical documents using computing technology in the evaluation makes the computer correspondence | |
PLO11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Data processing using patient files archives and indexes. | |
PLO12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Statistical data in accordance with the rules. | |
PLO13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | The best quality service in health care system to receive reports of individuals, social security related operations executes independently | |
PLO14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Within the framework of the Organization of the Office of professional responsibility, and solve problems | |
PLO15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Professional and ethical responsibility data about the Patient conscious evaluates as | 3 |
PLO16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Colleagues, patients and health professionals communicate with Active. | |
PLO17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Computer-held records to be stored securely backs up these records, you need to provide. | |
PLO18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Professional, followed by technological developments and uses. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Definitions, types, and the historical development of information and documents | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | The concept of librarianship, types and activities of libraries, and the historical development of libraries | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | The historical development and types of medical librarianship | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Access to information in medical and health sciences libraries | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Library services | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Technical librarianship services in medical and health sciences libraries | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Librarianship classification systems and subject indexes | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Evidence-based practices and evidence-based medicine | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Evidence-based medicine librarianship | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Clinical medical librarianship | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Research strategies and techniques | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Medical classification systems used in libraries: NLM (National Library of Medicine) Classification System | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Medical and health sciences libraries information resources and medical databases | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Medical Library visit | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | The user structure of medical and health sciences libraries, and the qualifications of medical and health sciences librarians | Come prepared for class | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 1 | 14 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 1 | 1 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 1 | 1 |
Final Exam | 1 | 1 | 1 |
Total Workload (Hour) | 45 | ||
Total Workload / 25 (h) | 1,80 | ||
ECTS | 2 ECTS |