TS215 Tıp Kütüphaneciliği

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TS215
Ad Tıp Kütüphaneciliği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Muzaffer EROL
Dersin Öğretim Elemanı Muzaffer EROL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere, Tıp ve Sağlık Bilimleri Kütüphanelerinin tıp ve sağlık alanındaki rolünü ve önemini kavratmayı hedefler.

Dersin İçeriği

Kütüphaneciliğin amacı ve tarihçesi, kütüphanelerin türleri, tıp ve sağlık bilimleri kütüphaneleri, tıp kütüphanelerinde elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olarak sağlık ve tıp alanında bu kütüphanelerin rolünü, yerini, aynı zamanda bu alanda yetişen tıp kütüphanecisinin niteliklerini, görev ve sorumluluklarını ortaya koymaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Akan, H. (2004). Kanıta Dayalı Tıp Uygulamaları. Yoğun Bakım Dergisi. 2. Akalın HE. Sağlık hizmetlerinde sürekli kalite iyileştirme. ANKEM Dergisi 2000; 14: 254-257 3. Alkan, N. (2008). Klinik tıp kütüphaneciliği. Bilgi Dünyası, 9(2), 315–347. 4. Armand Mattelart, Bilgi Toplumunun Tarihi, çev. Halime Yücel Altınel, İstanbul, 2004, İletişim Yayınevi. 5. Arslan, Ahmet (2012).Felsefeye Giriş, 16. Baskı, Ankara:Adres Yayınları. 6. Cevizci, Ahmet (2018).Bilgi Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları. 7. Çolaklar, H. (2018). Türkiye’de tıp kütüphaneleri: Elektronik süreli yayın hizmetlerinin yönetimi. İstanbul: Hiperlink Yayınları. 8. Güneş, G. (2018). Kütüphanecilikte Önemli Uzmanlık Alanı: Tıp Kütüphaneciliği Ve Günümüz Türkiyesindeki Durumu. İstanbul: Çağlayan kitabevi. 9. Jenkins, K. (1997). Tarihi Yeniden Düşünmek, Bahadır Sina Şener (Çev.), Ankara: Dost Kitabevi. 10. Kramer, S.N. (1999). Tarih Sümer’de başlar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. 11. Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri; Kavramlar, İlkeler ve Teknikler. Nobel Yayıncılık: Ankara 12. Kocaman, G. (2003). Hemşirelikte kanıta dayalı uygulama. Hemşirelikte Araştırrma Geliştirme Dergisi, 2(4), 61–69. 13. Köse, E. (2011). Tıp Akademisyenlerinin Kanıta Dayalı Bilgi Gereksinimleri ve Bilgi Arama Davranışları: Hacettepe Üniversitesi Örneği (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. 14. Orhan Hançerlioğlu, Toplumbilim Sözlüğü, İstanbul, 2001,Remzi Kitabevi. 15. Sümbüloğlu, K. ve Akdağ, B. (2010). Kanıta dayalı tıp. Ankara: Sistem. 16. Yıldız, N. (2003). Antikçağ Kütüphaneleri. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.

Notlar

Medline (EBSCOhost), Lexpera, LegalOnline, İdealonline Süreli Yayın Elektronik Vertitabanı, TR Dizin (Ulakbim platformu); Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kütüphane ve kütüphanecilik mesleği kavramlarını öğrenir. Kütüphaneler tarihini ve türlerini tanır.
ÖÇ02 Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişimi tanır.
ÖÇ03 Kütüphanede verilen hizmetleri kavrar.
ÖÇ04 Tıp kütüphanelerinde bilgi kaynakları ve elektronik veri tabanları hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ05 Klinik tıp kütüphaneciliği hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ06 Kanıta dayalı tıp ile ilgili uygulamalar yapmayı kavrar.
ÖÇ07 Araştırma stratejileri ve tekniklerini tanır.
ÖÇ08 Kütüphanelerde kullanılan tıp sınıflama sistemlerini kavrar.
ÖÇ09 Bilginin yaşamsal ve stratejik öneminin fark eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi dokümanların çağdaş kullanımı hakkındaki temel bilgileri açıklar 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tıbbi dokümanların toplanması ve analizi ile ilgili bilgileri tanımlar 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını, tıbbi terminolojiyi, hastalık ve ameliyatların standart terminolojisini açıklar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hasta dosyaları üzerinde ameliyatların ve hastalıkların uluslararası sınıflandırma ve kodlamasını listeler
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivleme ve indeksleme işlemlerinin esaslarını açıklar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili yazışma tekniklerini kullanabilme becerisi gösterir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hasta raporlarının hazırlanmasındaki temel kuralları açıklar. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hastanın sağlık kayıtlarını tutar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel tıbbi sekreterlik bilgi ve becerisine sahip olup, büro yönetimi işlemlerini yürütür
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Hasta dosyalarının otomasyonu ve tıbbi dokümanların değerlendirilmesinde bilgi işlem teknolojisini kullanarak bilgisayarla yazışmaları yapar
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgi işlem araçlarını kullanarak hasta dosyalarını arşivler ve indeksler.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiki verileri kurallara uygun olarak kaydeder.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık bakım sistemindeki bireylerin en kaliteli hizmeti alabilmeleri için raporlandırma, sosyal güvence ile ilgili işlemleri bağımsız olarak yürütür
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki sorumlulukları çerçevesinde organizasyonu yapar, karar verir ve sorunları çözer
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Hastayla ilgili verileri mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Meslektaşları, hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar ortamında tutulan kayıtların güvenli şekilde saklanmasını sağlar, gerekiyorsa bu kayıtları yedekler.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki teknolojik gelişmeleri takip eder ve kullanır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilgi ve belgenin tanımı, türleri ve tarihsel gelişimi Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Kütüphanecilik kavramı, kütüphane türleri ve faaliyetleri, kütüphanelerin tarihsel gelişimi Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Tıp kütüphaneciliği tarihsel gelişimi ve türleri Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinde bilgiye erişim Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kütüphane hizmetleri Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Tıp ve Sağlık Bilimleri Kütüphanelerinde kütüphanecilik teknik hizmetleri Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kütüphanecilik sınıflama sistemleri ve konu dizinleri Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kanıta dayalı uygulamalar ve kanıta dayalı tıp Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Kanıta dayalı tıp kütüphaneciliği Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Klinik tıp kütüphaneciliği Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Araştırma stratejileri ve teknikleri Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kütüphanelerde kullanılan tıp sınıflama sistemleri: NLM (National Library of Medicine) Sınıflama Sistemi) Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Tıp ve sağlık bilimleri kütüphaneleri bilgi kaynakları ve tıp veri tabanları Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Tıp Kütüphanesi ziyareti Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Tıp ve sağlık bilimleri kütüphanelerinin kullanıcı yapısı,tıp ve sağlık bilimleri kütüphanecilerinin nitelikleri Derse hazırlanıp gelinir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 45
Toplam İş Yükü / 25 (s) 1,80
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 04:40