EFMZ203 Instructional Technologies

3 ECTS - 2-0 Duration (T+A)- 3. Semester- 2 National Credit

Information

Code EFMZ203
Name Instructional Technologies
Semester 3. Semester
Duration (T+A) 2-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 3 ECTS
National Credit 2 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator Dr. Öğr. Üyesi MEHMET CAN ŞAHİN


Course Goal

The aim of the course is to understand the importance and role of instructional technologies and materials in the learning process, to select, develop and practice the appropriate teaching objectives.

Course Content

Concepts of instructional technology, properties of various instructional technologies, the place and use of instructional technologies in teaching process, development, examination and evaluation of instructional technologies through instructional technologies.

Course Precondition

None

Resources

Serkan Şendağ (2021) Öğretim Teknolojileri, Nobel yayıncılık 2. basım.

Notes

Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.Yelken, Tuba, (2012) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Sever, Ramazan( 2011) Öğretim Teknolojileri Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Köroğlu, L. S. (2009). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi kalıtım konusunun tartışma öğeleri temelli rehber sorularla desteklenen benzetim ortamında öğretiminin akademik başarı ve tartışma öğelerini kullanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Gökhan,A. (2011) Ortaöğretimde sera gazı etkisi, asit yağmurları ve ozon tabakası delinmesi konularında animasyonla öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Explains the historical development of instructional technologies.
LO02 Explains the basic concepts and theoretical foundations of instructional technologies
LO03 Applies the ADDIE model to instructional problem solving.
LO04 Uses a given instructional design model in the analysis, design and development phases.
LO05 Selects, evaluates and develops material on the basis of multimedia principles.
LO06 Selects, evaluates and develops materials according to general material design principles.
LO07 Provides and justifies balance among instructional components.
LO08 Makes appropriate decisions, arrangements and justifies decisions based on instructional criteria according to various material properties, instructional conditions and situations in solving instructional problems.
LO09 Produces theoretical, principled and rational justifications for the use and effects of new technologies.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Defends the necessity of visual arts course.
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explain the basic theory, concepts and principles of visual arts education.
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal It prepares a liberal educational environment that allows students to express themselves in different ways. 3
PLO04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses methods, techniques and strategies used in art teaching. 3
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Explains the artistic development characteristics of students.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Develops teaching materials specific to the field. 4
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses historical and contemporary culture-art venues effectively in the education process.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Designs art activities suitable for students' levels.
PLO09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Performs activities on the importance of cultural diversity in visual arts class.
PLO10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik It provides an educational environment for students with special educational needs.
PLO11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı It uses 21st century skills such as collaboration, communication, critical thinking, media and technology literacy. 3
PLO12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Acts in accordance with professional and ethical principles.
PLO13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal He/She explains the regulation on primary education institutions of the Ministry of National Education and the regulation on secondary education institutions.
PLO14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uses knowledge and skills related to classroom management effectively.
PLO15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Applies different measurement and evaluation approaches in visual arts course.
PLO16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı It has applications in various fields of visual arts.
PLO17 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Relates production processes for visual arts with different disciplines.
PLO18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Recognizes important artists, art movements and works of art from past to present.
PLO19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analyzes works from different fields of art within the context of formal, social-cultural contexts.
PLO20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uses a foreign language at the level stipulated by the program.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction of the program and explanation of the applications related to the course. General historical development and basic concepts related to instructional Technologies Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Models in instructional technologies: systems approach, ADDIE et al. And instructional technology projects Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Approaches and learning theories in instructional Technologies Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Analysis: Needs analysis, learner analysis and schema, memory structures, DCT, cognitive load Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
5 Design: Gagne, Merill content structures and behavioral levels: Analysis and design activity Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Hierarchical chart, job and task analysis with Dick and Carey Analysis and design activity Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
7 Development: Multimedia: Mayer's cognitive model in multimedia learning: Development activity Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Mid-Term Exam Study of related course resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 General concepts and principles of visuals and material development: area, balance, line, texture, etc. : Effective presentation principles, etc. Development activity Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
10 New technologies and trends: Balancing instructional components in instructional software, visuals, models, simulation, animation, games etc. and suggestions Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Submission of midterm assignments and discussion of their suggestions for final projects Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Augmented reality, concept maps and cognitive support tools, scratch etc., and discussion of proposals Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Innovations, diffusion and effects of innovations: Change in information technologies, instructional technologies and in educational sciences; Technological, psychological, socio-cultural, educational, economic, etc. effects Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Project presentations and evaluation Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Evaluation of presentations Study of related course resources Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Term Exams Study of related course resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Term Exams Study of related course resources Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 2 28
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 2 28
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 1 5 5
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 5 5
Final Exam 1 9 9
Total Workload (Hour) 75
Total Workload / 25 (h) 3,00
ECTS 3 ECTS