EFMZ203 Öğretim Teknolojileri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ203
Ad Öğretim Teknolojileri
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi HABİBE ALDAĞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrenme sürecinde öğretim teknolojilerinin ve materyallerinin önemi ve rolünün anlaşılması, öğretim amacına uygun seçilmesi, geliştirilmesi ve uygulaması becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Öğretim teknolojisi ile ilgili kavramlar, çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla öğretim materyallerinin geliştirilmesi, incelenmesi ve değerlendirilmesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Serkan Şendağ (2021) Öğretim Teknolojileri, Nobel yayıncılık 2. basım.

Notlar

Yanpar Şahin, Tuğba ve Soner Yıldırım. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Altun, Eralp ve Demirel, Özcan (2009). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Ö. Özgür Dursun. H. Ferhan Odabaşı (2011) Çoklu Ortam Tasarımı, Pegem Akademi. Şimşek, Ali (2009). Öğretim Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım. Seval Fer. Öğretim Tasarımı. Akkoyunlu, Buket, Altun, Arif ve Soylu Yılmaz, Meryem (2008). Öğretim Tasarımı. Maya Akademi.Yelken, Tuba, (2012) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Nuray Senemoğlu Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Sever, Ramazan( 2011) Öğretim Teknolojileri Materyal Tasarımı, Ankara: Anı Yayınları Meşe, C. (2012). Çoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Köroğlu, L. S. (2009). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi kalıtım konusunun tartışma öğeleri temelli rehber sorularla desteklenen benzetim ortamında öğretiminin akademik başarı ve tartışma öğelerini kullanma düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. Gökhan,A. (2011) Ortaöğretimde sera gazı etkisi, asit yağmurları ve ozon tabakası delinmesi konularında animasyonla öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğretim teknolojilerinin tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Öğretim teknolojilerinin temel kavram ve kuramsal temellerini açıklar.
ÖÇ03 ADDIE modelini öğretimsel problem çözümüne uygular.
ÖÇ04 Verilen bir öğretim tasarım modelini analiz, tasarım ve geliştirme aşamalarında kullanır.
ÖÇ05 Çoklu ortam ilkeleri temelinde materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir.
ÖÇ06 Genel materyal tasarımı ilkelerine göre materyal seçebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir.
ÖÇ07 Öğretim teknolojileri çalışmalarında öğretimsel öğeler arasında uyumu sağlar ve gerekçesiyle sunar.
ÖÇ08 Öğretim problemlerinin çözümünde ölçütler temelinde materyal özellikleri, öğretimsel koşul ve durumlara göre, uygun kararları alır, düzenlemeleri gerçekleştirir ve gerekçesiyle açıklar.
ÖÇ09 Yeni teknolojilerin kullanımları ve etkileri konusunda kuramsal, ilkesel ve rasyonel gerekçeler üretir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlar eğitiminin temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi ve çağdaş kültür-sanat mekânlarını eğitim öğretim sürecinde etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur.
PÖÇ17 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir.
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Program tanıtımı ve dersle ilgili uygulamaların açıklanması Öğretim teknolojileri ile ilgili genel tarihsel gelişim ve temel kavramlar İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Öğretim teknolojilerinde modeller: sistem yaklaşımı, ADDIE vd. , öğretim teknolojileri projelerinin belirlenmesi İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Öğretim teknolojilerinde yaklaşımlar ve öğrenme kuramları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Analiz: İhtiyaç analizi, öğrenen analizi ve şema, bellek yapıları, İKK, bilişsel yük İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
5 Tasarım: Gagne, Merill içerik birimleri ve davranış düzeyleri: Analiz ve tasarım etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Dick ve Carey ile hiyerarşik tablo, iş ve görev analizi: Analiz ve tasarım etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
7 Geliştirme: Multimedia: Mayer’in çok ortamlı öğrenmelerde bilişsel modeli: Geliştirme etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Materyal geliştirme genel kavram ve ilkeleri: alan, denge, çizgi, doku vb. : Etkili sunum ilkeleri vb. Geliştirme etkinliği İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
10 Yeni teknolojiler ve eğilimler: Öğretimsel öğeler arası uyum için yazılım örnekleri, değerlendirme; görseller,modeller, simulasyon, animasyon, oyun ve önerilerin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Vize ödevlerinin teslimi ve final projeleri için önerilerinin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Artırılmış gerçeklik, kavram haritaları ve bilişsel destek araçları, scratch vb., ve önerilerin tartışılması İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Yenilikler, yeniliklerin yayılması ve etkileri: Bilişim teknolojileri, öğretim teknolojileri, eğitim bilimlerinde değişim; Teknolojik, psikolojik, sosyo-kültürel, eğitimsel, ekonomik vb. etkiler İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Proje sunumları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Proje sunumlarını değerlendirme İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili ders kaynaklarının incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.05.2023 10:11