Information
Code | EFMZ206 |
Name | Educational Research Methods |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 4. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN |
Course Instructor |
1 2 |
Course Goal / Objective
To be able to discuss science and basic concepts (phenomenon, knowledge, absolute, error, universal fact etc.), basics of history of science, Being able to discuss and use structure of scientific research, scientific methods and different perspectives about scientific methods, problem, research model, sampling, data collection, methods in data collection (quantitative and qualitative methods), analysis, interpretation of data and reporting.
Course Content
Science and basic concepts (phenomenon, knowledge, absolute, error, universal fact etc.), basics of history of science, structure of scientific research, scientific methods and different perspectives about scientific methods, problem, research model, sampling, data collection, methods in data collection (quantitative and qualitative methods), analysis, interpretation of data and reporting.
Course Precondition
The course has no prerequisites
Resources
*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları
Notes
*Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. *Altunişik, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yildirim, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Kitabevi, Adapazarı. *Sayılı, A. (1999). Bilim tarihi. Gündoğan Yayınları. *Topdemir, H. G., & Unat, Y. (2018). Bilim tarihi. Pegem Atıf İndeksi, 001-424. *Altınkurt, Y., & Püsküllüoğlu, E. I. (2016). Bilim tarihi, sosyoloji ve psikoloji paradigmaları bağlamında eğitim yönetimi. Pegem Atıf İndeksi, 01-33. *Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi John W. Creswell , Vicki L. Plano Clark Çevirmen: Yüksel Dede , Selçuk Beşir Demir Yayınevi : Anı Yayınları
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Discusses the knowledge and science concepts transformation in the historical process |
LO02 | Explains the importance of scientific thinking method for understanding and inquiry life |
LO03 | Explains the limitations of the scientific method in social science |
LO04 | Conducts research in social sciences research and presents the findings |
LO05 | Determines a problem for research, conducts research using the steps of scientific method |
LO06 | Writes his research report |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | She / He plans physical education and sports lessons with the knowledge and skills she has received in the program, and applies the movement teaching steps in line with the developmental characteristics of the students. | 2 |
PLO02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analyzes current information about physical activity and health in physical education and sports education, makes plans for students with special needs. | 2 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to benefit from information technologies, scientific research methods and techniques in professional development practices. | 3 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gains the ability to examine the concepts and theories in the field of physical education and sports with scientific and technological methods, to analyze data and to use appropriate tools and materials for the teaching process. | 1 |
PLO05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Can organize and implement projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility. | |
PLO06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gains the ability to communicate and report effectively in Turkish orally and in writing, has sufficient foreign language knowledge to follow and understand the information related to the teaching profession and to communicate with colleagues. | |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Knows and applies the basic principles of the Turkish National Education System, solves the problems related to the field, and develops awareness of laws and professional ethical values. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Have sufficient knowledge of physical education and sports sciences and their pedagogical foundations. Gains lifelong learning and teaching skills of theoretical and applied knowledge and concepts in these fields. | 2 |
PLO09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | It makes measurement and evaluation to determine the physical and sportive developments of the students and provides feedback by interpreting the results. | 2 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction, course content, objectives and requirements for promotion | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Basic concepts and principles of research methods | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Research process - recognizing the problem, identifying the problem and sample, collecting and analyzing data, interpreting the results | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
4 | General characteristics of data collection tools in research | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
5 | Analysis and evaluation of data in research | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Access to articles, theses and databases | Selecting your own problem, describing this problem not to exceed two page. The problem statement must be expressed in the question form at the end of the problem situation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | Models in the research process | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
8 | Mid-Term Exam | Studying for the exam | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Basic paradigms in scientific research; quantitative, qualitative and mixed research designs, similarities, differences | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
10 | Sampling, data collection, data analysis in qualitative research | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Validity and reliability in qualitative research; | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
12 | Article or thesis review, evaluation and presentation | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
13 | Preparing a research report in accordance with research principles and ethics | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
14 | Action Research | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
15 | General assessment of student assignments and course process | Answering preparation questions and reading section | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
16 | Term Exams | Preperation for exam | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Term Exams | Preperation for exam | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 78 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,12 | ||
ECTS | 3 ECTS |