EFMZ206 Eğitimde Araştırma Yöntemleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ206
Ad Eğitimde Araştırma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Leyla SARAÇ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. Leyla SARAÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Eğitimde Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, öğretmen adaylarının bilimsel araştırma süreçlerini derinlemesine anlamalarını ve öğretmenlik yaşantılarında etkin bir şekilde uygulamalarını sağlamaya yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler; araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama); veri toplama araçlarının genel özellikleri; verilerin analizi ve değerlendirilmesi; makale, tez ve veri tabanlarına erişim; araştırma modelleri ve türleri; bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel ve nitel araştırma desenleri; nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi; nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik; makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma; araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama; eğitimde aksiyon (eylem) araştırması.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün E. E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2016). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

Cohen, L., Manion, L. Ve Morrison, K. (Çeviri Editörleri: Dinç, E. ve Kıroğlu, K.) (2020). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık. Şen, S. Ve Yıldırım İ. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademi Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramları açıklar
ÖÇ02 Bilimsel araştırmanın aşamalarını listeleyerek açıklar
ÖÇ03 Bilimsel araştırma probleminin özelliklerini açıklar
ÖÇ04 Nicel, nitel ve karma araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır
ÖÇ05 Eğitim alanına yönelik bir bilimsel araştırma önerisi hazırlar
ÖÇ06 Eğitim alanına yönelik bir bilimsel araştırma yürüterek ve sonuçlandırır
ÖÇ07 Bilimsel araştırmalarda etik konusuna değer vererek etik kurallarını uygular
ÖÇ08 Eğitim alanına yönelik yaptığı bilimsel araştırmayı topluluk önünde savunur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma toplantısı-Bilim ve bilimsel araştırma temel kavramları İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Alanyazın tarama Araştırma yapılan kaynakları listeleme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
3 Araştırma konu ve problemi Örnek bilimsel araştırma inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
4 Örnekleme yöntemleri Bir makalenin örneklemini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Nicel veri toplama teknikleri Veri toplanmasına yönelik yaşam deneyimlerini gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 Nitel veri toplama teknikleri Nicel ve nitel kavramları arasındaki farkı inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
7 Bilimsel araştırma modelleri Bir araştırma makalesine ulaşılması ve incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ders konularının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Nicel veri çözümleme Accessing and analyzing a research article Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
10 Nitel veri çözümleme Nitel bir araştırma makalesinin yöntem bölünü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
11 Nicel araştırma önerisi tasarımı Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Eğitim alanındaki bilimsel araştırmaların incelenmesi Eğitim alanı araştırma konularını listeleme Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
13 Beden eğitimi alanındaki bilimsel araştırmaların incelenmesi Beden eğitimi alanında, araştırma konusu olma potansiyeli olan bir konu belirleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
14 Beden eğitimi alanına yönelik bilimsel araştırma önerisi hazırlama Bilimsel araştırma ve araştırma önerisi farkını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
15 Bilimsel araştırma ve eylem araştırması ilişkisi Eylem araştırması makalesi inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders konularının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders konularının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 03:12