Information
Code | BSB614 |
Name | |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall and Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 5 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Doktora Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To introduce the methods and methods of discourse and to teach the application.
Course Content
Analysis methodology of discourse in media texts will be explained. Discourse methodologies will be explained through different approaches.
Course Precondition
none
Resources
Antaki, C., Billing, M.G., Edwards, D.and Potter, J.A., (2003) “Söylev Analizi, Analiz Yapmak Demektir: Altı Analitik Eksikliğin Etüdü”.
Notes
Van Dijk, T. (2003). Critical discourse analysis. D.Schiffrin., D. Tannen, & E., H. Hamilton (Ed.), In The Handbook of Discourse Analysis. (352-372). Oxford: Blakwell Publishing. Wodak, R. & Meyer, M. (2002). Methods of critical discourse analysis. London: Sage Publications.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Students will learn the discourse approach and methods. |
LO02 | In this course the student will notice the discourses in media messages. |
LO03 | to learn how to use discourse analysis in media content |
LO04 | Students will learn the limits of discourse approach. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Belirsiz | Gains the ability to work in interdisciplinary areas. | 5 |
PLO02 | Belirsiz | Gains professional knowledge and skills that will contribute to the development of sports in the fields of coaching, health, sports management, teaching skills in sports, tourism and other sectors. | 4 |
PLO03 | Belirsiz | He/she specializes in the basic subjects specific to the field of sports sciences and the theories, concepts, principles and methods on which they are based. | |
PLO04 | Belirsiz | Gains competence in sports sciences. | |
PLO05 | Belirsiz | Follow the literature related to sports science at national and international level. | |
PLO06 | Belirsiz | Gains the ability to reach new syntheses by doing independent and original scientific research. | 4 |
PLO07 | Belirsiz | She/he can share her knowledge and transfer what she has learned. | 3 |
PLO08 | Belirsiz | They can use their knowledge and competencies for the benefit of society within the framework of ethical principles. | |
PLO09 | Belirsiz | Can define the problems of the field and produce analytical solutions. | 5 |
PLO10 | Belirsiz | Can make original studies that can bring innovation to sports sciences. | |
PLO11 | Belirsiz | They can follow technological developments in sports sciences and apply these developments in their field. | |
PLO12 | Belirsiz | They can take part in projects in different fields of sports sciences and approach problems holistically. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | What is Discourse, Introduction to the course | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Discourse and İdeology | Purvis, T. & Hunt, A. (2014). Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji... . Moment Dergi , Çağın Ruhu ve Karşı-Hegemonya , 9-36 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | critical discourse approach-overall assessment | ELPEZE ERGEÇ, N., (2010). Medya ve Söylem . Ankara: Pegem Yayınevi. https://avesis.cu.edu.tr/yayin/080415b0-f907-41e2-99b3-1384f75796e0/medya-ve-soylem | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Post-structuralist discourse approach - Michel Foucault | Balcı, A. (2016). Michel Foucault’da Metod: Arkeoloji, Soybilim ve Etik . Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi , 1 (1) , 26-34 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Discursive practical approach | Papatya, N. & Geniş, M. A. (2018). Reklamlarda İdeolojik Dil Ve Söylem: Norman Faırclough Ekseninde Eleştirel Bir Değerlendirme . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 5 (3) , 954-976 . | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Socio-cognitive discourse approach | Haberlerin Söylem Olarak Disiplinlerarası İncelenmesi – Teun A. van Dijk https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=82755 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Discursive historical approach | Çakmak, F. & Bilişli, Y. (2019). İdeoloji, Söylem ve İletişim Çalışmalarında Ruth Wodak . Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 19 (2) , 99-124 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | reading | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Cognitive-linguistic discourse approach | M. Yetim, R. Erdağ, “Uluslararası İlişkilerde Eleştirel Söylem Analizi: Revizyonist Söylemin Gelişimi”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, (1), Nisan 2018, ss. 79-100. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Post-Marxist discourse approach | İNCE Ş (2012). Şapkadan çıkan: Bir söylem analizi denemesi. Kültür ve İletişim, 15(1), 9 - 36. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Discursive practical approach to the analysis of media texts | Karaduman, S. (2017). Eleştirel Söylem Çözümlemesinin Eleştirel Haber Araştırmalarına Katkısı ve Sunduğu Perspektif . Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 4 (2) , 31-46 . | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Cognitive approach to the analysis of media texts | Toruk, İ. & Sine, R. (2012). Haber Söylem Üretimindeki İdeolojik Etki: Wikileaks Haberleri . Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi , (31) , 351-378 . | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Post-Marxist approach to the analysis of media texts | N. ELPEZE ERGEÇ, "Medya Söylemi ile Düşmana Dönüşüm: Tekel İşçilerinin Eylemi," LaborComm 2010, Uluslararası İşçi ve İletişim Konferansı , Ankara, Turkey, pp.7-15, 2010 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Criticisms of discourse analysis | Charles Antaki, Michael Billig, Derek Edwards, Jonathan Potter (2003) Discourse Analysis Means Doing Analysis: A Critique Of Six Analytic Shortcomings | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | presentations | Ömer, Ö. Z. E. R. Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Haber Örnekleri Üzerinden Bir İnceleme. Etkileşim, (9), 36-54. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Term Exams | . | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Term Exams | .. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 4 | 56 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 12 | 12 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 12 | 12 |
Final Exam | 1 | 12 | 12 |
Total Workload (Hour) | 134 | ||
Total Workload / 25 (h) | 5,36 | ||
ECTS | 5 ECTS |