Genel Bilgi
Kod | BSB614 |
Ad | Medya, Söylem ve İdeoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Söylem yaklaşım ve yöntemlerini tanıtmak ve uygulamasını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Medya metinlerindeki söylemlerin çözümleme metodolojisi farklı yaklaşımlar aracılığıyla açıklanacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Antaki, C., Billing, M.G., Edwards, D.and Potter, J.A., (2003) “Söylev Analizi, Analiz Yapmak Demektir: Altı Analitik Eksikliğin Etüdü”.
Notlar
Van Dijk, T. (2003). Critical discourse analysis. D.Schiffrin., D. Tannen, & E., H. Hamilton (Ed.), In The Handbook of Discourse Analysis. (352-372). Oxford: Blakwell Publishing. Wodak, R. & Meyer, M. (2002). Methods of critical discourse analysis. London: Sage Publications.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Söylem yaklaşım ve yöntemlerini öğrenecektir. |
ÖÇ02 | Öğrenci bu derste medya mesajlarındaki söylemleri farkedecektir. |
ÖÇ03 | Medya içeriklerindeki söylemleri çözümlemek için söylem analizini nasıl kullanacağını öğrenecektir |
ÖÇ04 | Söylem yaklaşımlarının sınırlarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | 4 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | 5 |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Söylem nedir, Nasıl açıklanır, Derse genel giriş | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Söylem ve ideoloji kavram ve yaklaşımlar | Purvis, T. & Hunt, A. (2014). Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji, Söylem, İdeoloji... . Moment Dergi , Çağın Ruhu ve Karşı-Hegemonya , 9-36 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Eleştirel söylem yaklaşımı-genel değerlendirme | ELPEZE ERGEÇ, N., (2010). Medya ve Söylem . Ankara: Pegem Yayınevi. https://avesis.cu.edu.tr/yayin/080415b0-f907-41e2-99b3-1384f75796e0/medya-ve-soylem | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Post-yapısal söylem yaklaşımı- Michael Foucault | Balcı, A. (2016). Michel Foucault’da Metod: Arkeoloji, Soybilim ve Etik . Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi , 1 (1) , 26-34 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Söylemsel pratik yaklaşım | Papatya, N. & Geniş, M. A. (2018). Reklamlarda İdeolojik Dil Ve Söylem: Norman Faırclough Ekseninde Eleştirel Bir Değerlendirme . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 5 (3) , 954-976 . | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sosyo-bilişsel söylem yaklaşımı | Haberlerin Söylem Olarak Disiplinlerarası İncelenmesi – Teun A. van Dijk https://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=82755 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Söylemsel tarihsel yaklaşım | Çakmak, F. & Bilişli, Y. (2019). İdeoloji, Söylem ve İletişim Çalışmalarında Ruth Wodak . Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 19 (2) , 99-124 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Bilişsel-dilbilimsel söylem yaklaşımı | M. Yetim, R. Erdağ, “Uluslararası İlişkilerde Eleştirel Söylem Analizi: Revizyonist Söylemin Gelişimi”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, (1), Nisan 2018, ss. 79-100. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Post-marksist söylem yaklaşımı | İNCE Ş (2012). Şapkadan çıkan: Bir söylem analizi denemesi. Kültür ve İletişim, 15(1), 9 - 36. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Medya metinlerinin çözümlenmesinde söylemsel pratik yaklaşım | Karaduman, S. (2017). Eleştirel Söylem Çözümlemesinin Eleştirel Haber Araştırmalarına Katkısı ve Sunduğu Perspektif . Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 4 (2) , 31-46 . | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Medya metinlerinin çözümlenmesinde bilişsel yaklaşım | Toruk, İ. & Sine, R. (2012). Haber Söylem Üretimindeki İdeolojik Etki: Wikileaks Haberleri . Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi , (31) , 351-378 . | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Medya metinlerinin çözümlenmesinde post marksist yaklaşım | N. ELPEZE ERGEÇ, "Medya Söylemi ile Düşmana Dönüşüm: Tekel İşçilerinin Eylemi," LaborComm 2010, Uluslararası İşçi ve İletişim Konferansı , Ankara, Turkey, pp.7-15, 2010 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Söylem çözümlemesine ilişkin eleştiriler | Charles Antaki, Michael Billig, Derek Edwards, Jonathan Potter (2003) Discourse Analysis Means Doing Analysis: A Critique Of Six Analytic Shortcomings | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | öğrenci sunumları | Ömer, Ö. Z. E. R. Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Haber Örnekleri Üzerinden Bir İnceleme. Etkileşim, (9), 36-54. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | . | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | .. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,36 | ||
AKTS | 5 AKTS |