Information
Code | HEM550 |
Name | History and Ethics of Science |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | . Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Course Goal / Objective
In this course, it is aimed to provide brief and systematic information on the internal and external determinants of evolution from the early stage of the effort to produce systematic knowledge to the structuring of contemporary sciences, on the one hand, and the basic values and norms, which are the criterion of goodness of the activities carried out in today's scientific world, and the related problems.
Course Content
Basic concepts of science: knowing, knowledge, philosophy of knowledge, science, scientific, basic science, applied science, philosophy of science, scientific methodology, history of science, science ethics
Course Precondition
none
Resources
1. Resnik D. "Bilim Etiği" Ayrıntı Yayınları 2004. 2. Arda B, Kahya E, Başağaç Gül T. "Bilim Etiği ve Bilim Tarihi" Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2009. 3. McClellan JE, Dorn H. "Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji" Akılçelen Kitaplar 2006. 4. Conner CD "Halkın Bilim Tarihi (Madenciler, Ebeler ve Basit Tamirciler" Tübitak 2012. 5. Ronan CA. "Bilim Tarihi" Tübitak 2005 6. Yıldırım C. "Bilim tarihi" Remzi Kitapevi 2006. 7. Editör Şenel A. "50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem" Bilim ve Gelecek Kitaplığı 2012. 8. Sarton G. "Bilim Tarihinde Yöntem" Doruk Yayınları 1997.
Notes
1. Resnik D. "Bilim Etiği" Ayrıntı Yayınları 2004. 2. Arda B, Kahya E, Başağaç Gül T. "Bilim Etiği ve Bilim Tarihi" Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2009. 3. McClellan JE, Dorn H. "Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji" Akılçelen Kitaplar 2006. 4. Conner CD "Halkın Bilim Tarihi (Madenciler, Ebeler ve Basit Tamirciler" Tübitak 2012. 5. Ronan CA. "Bilim Tarihi" Tübitak 2005 6. Yıldırım C. "Bilim tarihi" Remzi Kitapevi 2006. 7. Editör Şenel A. "50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem" Bilim ve Gelecek Kitaplığı 2012. 8. Sarton G. "Bilim Tarihinde Yöntem" Doruk Yayınları 1997.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Defines the ethics of science. |
LO02 | Knows the historical process of science. |
LO03 | Understands the importance of science ethics. |
LO04 | Defines the problems related to science ethics. |
LO05 | Develops behavior in accordance with scientific ethics. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Benefit from evidence-based nursing in nursing practice | 1 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses new approaches in nursing to analyze the problems of healthy and sick individuals | 1 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the basic information obtained from different disciplines and their fields in their fields of application and evaluates the service they provide | 3 |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Reflects the results obtained from the research in nursing practice | 4 |
PLO05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They can provide interdisciplinary communication and cooperation | |
PLO06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | They look at nursing practices critically | 2 |
PLO07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develop an attitude towards working in accordance with ethical principles in scientific researches and publications. | 5 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Concepts related to the history and ethics of science | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Relationships between science and society in general and other important social institutions such as philosophy, religion, art, politics, law, economy, industry and technology in particular. | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Science in Egypt, Mesopotamia, Anatolian civilizations | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Science in Greek and Roman civilizations | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Science in the Western Middle Ages and Islamic civilization | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Science during the Renaissance, Enlightenment, Industrial Revolution | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Science in the modern world | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Mid-Term Exam | reading, writing | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | History of the university and other scientific institutions | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | An overview of the philosophy of science | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Science ethics core values | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Scientific research ethics (1): Method and approach | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Scientific research ethics (2): Subjects and experimental animals, nter-worker relations | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Scientific publication process and ethics | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Social responsibility of the scientist | reading | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Term Exams | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | reading | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 15 | 2 | 30 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 15 | 1 | 15 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 1 | 10 | 10 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 10 | 10 |
Final Exam | 1 | 20 | 20 |
Total Workload (Hour) | 85 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,40 | ||
ECTS | 3 ECTS |