Genel Bilgi
Kod | HEM550 |
Ad | Bilim Tarihi ve Etiği |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste bir yandan sistematik bilgi üretme çabasının erken aşamasından çağdaş bilimlerin yapılanmasına uzanan evrimleşmenin iç ve dış belirleyicileri, diğer yandan günümüzün bilim dünyasında yürütülen etkinliklerin iyilik ölçütü olan temel değerler ve normlar ile bunlarla ilgili-bağlantılı sorunlar hakkında kısa ve sistematik bilgi aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
. Bilimle ilgili temel kavramlar: bilme, bilgi, bilgi felsefesi, bilim, bilimsel, temel bilim, uygulamalı bilim, bilim felsefesi, bilimsel metodoloji, bilim tarihi, bilim etiği
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Resnik D. "Bilim Etiği" Ayrıntı Yayınları 2004. 2. Arda B, Kahya E, Başağaç Gül T. "Bilim Etiği ve Bilim Tarihi" Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2009. 3. McClellan JE, Dorn H. "Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji" Akılçelen Kitaplar 2006. 4. Conner CD "Halkın Bilim Tarihi (Madenciler, Ebeler ve Basit Tamirciler" Tübitak 2012. 5. Ronan CA. "Bilim Tarihi" Tübitak 2005 6. Yıldırım C. "Bilim tarihi" Remzi Kitapevi 2006. 7. Editör Şenel A. "50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem" Bilim ve Gelecek Kitaplığı 2012. 8. Sarton G. "Bilim Tarihinde Yöntem" Doruk Yayınları 1997.
Notlar
1. Resnik D. "Bilim Etiği" Ayrıntı Yayınları 2004. 2. Arda B, Kahya E, Başağaç Gül T. "Bilim Etiği ve Bilim Tarihi" Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 2009. 3. McClellan JE, Dorn H. "Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji" Akılçelen Kitaplar 2006. 4. Conner CD "Halkın Bilim Tarihi (Madenciler, Ebeler ve Basit Tamirciler" Tübitak 2012. 5. Ronan CA. "Bilim Tarihi" Tübitak 2005 6. Yıldırım C. "Bilim tarihi" Remzi Kitapevi 2006. 7. Editör Şenel A. "50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem" Bilim ve Gelecek Kitaplığı 2012. 8. Sarton G. "Bilim Tarihinde Yöntem" Doruk Yayınları 1997.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim etiğini tanımlar. |
ÖÇ02 | Bilimin tarihsel sürecini bilir. |
ÖÇ03 | Bilim etiğinin önemini kavrar. |
ÖÇ04 | Bilim etiğine ilişkin sorunları tanımlar. |
ÖÇ05 | Bilim etiğine uygun davranış geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1. Hemşirelik uygulamalarında kanıta dayalı hemşirelik bakımından yararlanır | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı ve hasta bireyin sorunlarını çözümlemede hemşirelikteki yeni yaklaşımları kullanır | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinlerden ve kendi alanından edindiği temel bilgileri uygulama alanlarında kullanır ve verdiği hizmeti değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırmadan elde ettiği sonuçları hemşirelik uygulamalarına yansıtır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası iletişim sağlayabilir ve işbirliği kurabilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik uygulamalarına eleştirel gözle bakar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmalarda ve yayınlarda etik ilkelere uygun çalışılmasına yönelik tutum geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilim tarihi ve etiğine ilişkin kavramlar | okuma | |
2 | Bilim ile genel olarak toplum, özel olarak felsefe, din, sanat, siyaset, hukuk, ekonomi, endüstri ve teknoloji gibi diğer önemli toplumsal kurumlar arasındaki ilişkiler-bağlantılar | okuma | |
3 | Mısır, Mezopotamya, Anadolu uygarlıklarında bilim | okuma | |
4 | Yunan ve Roma uygarlıklarında bilim | okuma | |
5 | Batı Ortaçağında ve İslam uygarlığında bilim | okuma | |
6 | . Rönesans, aydınlanma, endüstri devrimi dönemlerinde bilim | okuma | |
7 | Modern dünyada bilim | okuma | |
8 | Ara Sınavlar | okuma, yazma | |
9 | Üniversitenin ve diğer bilimsel kurumların tarihçesi | okuma | |
10 | Bilim felsefesine genel bir bakış | okuma | |
11 | Bilim etiği temel değerleri | okuma | |
12 | Bilimsel araştırma etiği (1): Yöntem ve yaklaşım | okuma | |
13 | Bilimsel araştırma etiği (2): Denekler ve deney hayvanları, çalışmacılar arası ilişkiler | okuma | |
14 | Bilimsel yayın süreci ve etik | okuma | |
15 | Bilim insanının toplumsal sorumluluğu | okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,40 | ||
AKTS | 3 AKTS |