Information
Code | AR473 |
Name | Various Hittite Texts I |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Semester | 7. Semester |
Duration (T+A) | 2-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 3 ECTS |
National Credit | 2 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN |
Course Instructor |
Prof. Dr. RUKİYE AKDOĞAN
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
The Hukkana Treaty of the Hittite Period constitutes the content of this course.
Course Content
The aim of this course is to understand the agreements made during the Hittite period.
Course Precondition
No
Resources
R.Akdoğan, Huqqana Antlaşması (A Nüshası) Transkripsiyon ve Tercümesi, Höyük Dergisi 4, 2011; R.Akdoğan, Hitit Devlet Antlaşmaları ve Huqqana Antlaşması İle İlgili Bazı Notlar, B. Dinçol ve A.Dinçol'a Armağan, İstanbul, 2007.
Notes
R.Akdoğan, Hukkana Antlaşması B Nüshasına Birleşen Yeni Bir Tablet Parçası, Colloquium Anatolicum 8, 2009.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Explains the contents of the Hittite treaty texts. |
LO02 | List the sections of the treaty texts. |
LO03 | Recognizes the first cuneiform treaties. |
LO04 | Analyzes the Hukkana treaty. |
LO05 | The witness in the covenant reveals the gods. |
LO06 | Defines vassal treaties. |
LO07 | Explains the witness gods in the covenants. |
LO08 | Explains the cuneiform lines of the Hukkana Treaty. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the basic knowledge of archaeology and advanced applied knowledge. | 3 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Explains advanced knowledge, scientific results and problems related to scientific and application areas of archaeology. | |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Classifies archaeological data and material chronologically. | 3 |
PLO04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Examines the stylistic characteristics of archaeological material. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses all the skills gained in the profession of archaeology to serve society and humanity in line with national and universal needs. | 4 |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Interpret the advanced knowledge and skills acquired in archaeology with a holistic perspective. | 3 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Records archaeological data visually and verbally using technological tools. | |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takes responsibility in field studies (excavations and surveys) and projects in archaeological sites. | |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Makes individual and team work in the laboratory environment where archaeological data are evaluated in written and visual form. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Evaluates the knowledge and skills acquired in the professional field with a critical approach. | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Continuously improves himself/herself with the principle of lifelong development in scientific, social, artistic and cultural fields within his/her professional and individual development. | |
PLO12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | To be able to share information about the field with experts and non-experts using Turkish and foreign languages. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Have professional and ethical responsibility. | |
PLO14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Protects historical and cultural heritage. | 4 |
PLO15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Organize collaborative studies for problem solving with different disciplines. | 4 |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Explains the contents of the Hittite treaty texts. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | List the sections of the treaty texts. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Evaluates the first cuneiform agreements. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | It shows the treaty texts in Mesopotamia. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Analyzes the Hukkana treaty. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Explains the witness gods in the covenants. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Describes the part where treaties are read aloud. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Mid-Term Exam | Overview | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | It indicates the preamble of the agreements. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Explains the curse and blessing formula. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Defines vassal treaties. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Explains the cuneiform lines of the Hukkana Treaty. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Evaluates the transcriptions of the lines. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Analyzes the meanings and grammatical explanations of words. | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | An overview | Library and internet use | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Term Exams | Library and internet browsing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Term Exams | Library and internet browsing | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 2 | 28 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 2 | 28 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 6 | 6 |
Final Exam | 1 | 16 | 16 |
Total Workload (Hour) | 78 | ||
Total Workload / 25 (h) | 3,12 | ||
ECTS | 3 ECTS |