TİB837 Formative Period of Sunnite Tradition

4 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code TİB837
Name Formative Period of Sunnite Tradition
Term 2024-2025 Academic Year
Term Fall
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 4 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor
1


Course Goal / Objective

To comprehend the formation of the Sunni thought tradition, its mentality and its representation in different regions and time periods with an integrative, impartial and descriptive perspective.

Course Content

The formation of Sunni Thought, the effective causes, the reflections of the process in various regions

Course Precondition

There are no prerequisites for the course.

Resources

Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı; C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018; Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker, Ankara 2012, 343-357.

Notes

C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik, 2018.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Knows the basic concepts of Sunni tradition.
LO02 Comprehends all aspects of the formation process of the Sunni tradition.
LO03 Analyzes the differentiations in the process.
LO04 Compares the differentiations within the Sunni tradition.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area 5
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research 2
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches 3
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis 3
PLO05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill for production of new ideas
PLO06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch 3
PLO07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area
PLO08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To publish at least an academically work related to the writing of history
PLO09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch
PLO10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life 3


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Basic Concepts (Sunni, Ahl-i Sunnah, Ahl-i Sunnah ve'l-Jamaat etc.) Related encyclopedia articles, • M. S. Hatipoğlu, (1985). Ehl-i Sünnet üzerine bir söyleşi. Aylık Dergi, 1985/I-II, 27-38.( Ehl-i Sünnet (Özel Sayı). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 The formations that emerged before the formation process of the Sunni tradition Watt, M. İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev. Ethem Ruhi Fığlalı. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 The Reasons that Prepared the Formation Process of the Sunni Tradition -I- • C. Melchert, Sünnî Düşüncenin Teşekkülü, Klasik Yay, 2018. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 The Formation Process of Ahl as-Sunnah ve'l-Jamaat • Sönmez Kutlu, “Ehl-i Sünnet Ehl-i Sünnet’in Teşekkül Süreci ve Fikrî Çerçevesi” “İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 343-357. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 The Formation Process of Ahl as-Sunnah ve'l-Jamaat Ashabur-Ray-Ashabu'l-Hadith • Sönmez Kutlu, Selefiliğin Fikri Arkaplanı, Otto Yayınları, Ankara 2016. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 The relationship between Ashabu'r-Ray, Murjia and Hanafism Fatmanur Alibekiroğlu, Akılcılık Mürcie ve Ebu Hanife Çizgisinde Bir Oluşum Olarak Ashabur-Rey, Ankara 2019 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 The relationship between Ashabu'l-Hadith-Shafi'i and Kullabiyye Kalaycı, M. "Eşarîliğin Tarihsel Arka Planı: Küllabîlik". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51 (2010 ): 399-431 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 The reasons that prepared the birth of Maturidism and its formation • Sönmez Kutlu, “Bilinmeyen yönleriyle Türk din bilgini: İmam Mâturidî”, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, GİRİŞ KISMI (s. 16-48), Ankara 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Basic Views of Maturidiness and Its Contribution to Solving Today's Problems • Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Ankara 2003. Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
11 The formation process of Ash'arism, its basic views. • Kalaycı, M. (2013), Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara Okulu Yay. Ankara. • Keskin, M. (2005), Eş’ariliğin teşekkül Süreci. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış doktora tezi) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Mental Differences Experienced by Asharism Theological-Philosophical-Akaid Asharite • Kalaycı, M. (2013), Tarihsel Süreçte Eşarilik-Maturidilik İlişkisi, Ankara Okulu Yay. Ankara. • Keskin, M. (2005), Eş’ariliğin teşekkül Süreci. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış doktora tezi) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Analysis of mentality differences in the Sunni tradition • Sönmez Kutlu, “Gelenekçi-Muhafazakar Din Söyleminin Analizi”, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, Otto Yayınları, II. Baskı, Ankara 2015, s. 47-60. Öğretim Yöntemleri:
Altı Şapka
14 current sunni formations • Adem Arıkan , İslam Dünyasının Mezhep Haritası ve Nüfus Dağılımı, İslami Araştırmalar, 2018; 29 (2), 348-379. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
15 Relationship between Shiism and Sunnism Kalaycı, Mehmet . "Şi'ilik-Sünnilik İlişkisinin Kapsamı ve Sınırlarına Dair Bazı Metodik Mülahazalar". e-Makalat Mezhep Araştırmaları Dergisi 6 / 2 (December 2013): 293-319 . Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Term Exams exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 3 42
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 7 7
Final Exam 1 18 18
Total Workload (Hour) 109
Total Workload / 25 (h) 4,36
ECTS 4 ECTS

Update Time: 13.05.2024 01:48