Information
Code | İTS708 |
Name | Sources of Islamic History II |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Spring |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
1 |
Course Goal / Objective
To know the sources and researches of Islamic History and to have the ability to use them in scientific studies
Course Content
Periodization of the sources of Islamic history and separation according to their types, sources of Islamic history (general, local-city, vefeyât-tabakât-terâcim, ensâb, fütûhât), sources of medieval Islamic history
Course Precondition
To have taken compulsory and optional courses.
Resources
1. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı 2. "Tarih" items of DİA and İA 3. A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul 1985 4. M. Şemseddin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991 5. Mehmet Emin Yolalıcı, Türk Tarihinin Kaynakları, Samsun 2006; a.mlf., "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi/ The Journal Of International Social Research, 1/3, (2008), s. 471-484
Notes
1. DİA related items 2. Donald P. Little, An Introduction to Mamluk Historiography, Wiesbaden 1970 3. R. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi (trans. Murtaza Bedir-Fuat Aydın), İstanbul 2004
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | The student classifies the sources of Islamic history according to periods and types. |
LO02 | Knows and reads general Islamic histories |
LO03 | Recognizes various types of Islamic historical sources Local, vefeyât, futuhat etc. |
LO04 | Knows the sources of medieval Islamic history |
LO05 | Students can compare sources. |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Recognizes and uses classical sources related to sub-disciplines of Islamic History and Arts Department. | 5 |
PLO02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Achieves the ability to follow contemporary domestic and foreign publications related to the field. | 5 |
PLO03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Can approach the problems related to the field with a critical mindset and perspective. | 4 |
PLO04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of re-interpreting and reproducing the knowledge which is learnt during the MA program, | 4 |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gains the ability of forming the topic in academic studies and of composing it in a logical framework, | 5 |
PLO06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gains the ability of benefiting from technological facilities (press, visual, audio, etc ) for accessing and using the academic studies during the MA program, | 3 |
PLO07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gains the ability of keeping scientific, cultural and moral values in these academic studies and of internalizing them, | 3 |
PLO08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Be open to interdisciplinary approaches by making use of theological sciences and other branches of science. | 2 |
PLO09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Gains the ability to carry out a work that requires expertise in the field of Islamic history and arts independently and as a team member. | 5 |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Understands that Islamic culture and civilization is a whole with science, history, art, music and literature. | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | The sub-disciplines of the Department of Islamic History Arts have common knowledge and competencies in the fields of Islamic History, Turkish-Islamic Literature, Turkish-Islamic Arts and Turkish Religious Music. | 2 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uses the skills of working with an individual team in national and international projects related to her field. | 2 |
PLO13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Learns the basic knowledge and approaches related to the sub-disciplines of the Department of Islamic History and Arts. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | continues its scientific activities in accordance with ethical rules. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | A general evaluation of Islamic historical sources | "Tarih Notları", Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi (DGBİT), I, 51-66; R. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi, s. 47-136 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | The issue of periodization and types in terms of sources | Eyüp Baş, İslâm Tarihi El Kitabı, s. 22-40 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sources of general Islamic history I (Halifa b. Hayyat) | DİA, "Halîfe b. Hayyât" item | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Sources of general Islamic history II (Dînawarî) Hayyat) | DİA, "Dîneverî" item | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Sources of general Islamic history III (Yaqubî) | Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 51-52 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sources of general Islamic history IV (Tabarî) | DİA, "Taberî" item | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Sources of general Islamic history V (Tabarî) | DİA, "Taberî" item | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | mid-term exam | mid-term exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sources of general Islamic history VI (Ibn al-Athir) | DİA, "İbnü'l-Esîr, İzzeddin" item | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Local and city histories, Fütûhât (conquest) books | "Tarih" items of DİA ve İA; "Hatîb el-Bağdâdî", "İbn Asâkir" etc. items of DİA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Biographical sources of Islamic history (Vefeyât-Terâcim-Tabakât) | "İbn Hallikân", "Safedî" etc. items of DİA maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Resources related to the history of civilization (Ibnu'n-Nedim etc.) | Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 82-93; DİA, "İbnü´n-Nedîm" item | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Medieval Islamic history sources I (Sources giving information about Seljuks, Hârizmshahs, Ghaznavids, Ayyubids founded in the Abbasid period) | Mehmet Emin Yolalıcı, "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 474-476; Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 111 vd. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Medieval Islamic history sources II (Mamluks) | İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 326-359; Donald P. Little, An Introduction to Mamluk Historiography | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Introduction to Ottoman historical sources | Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 281-339.; Mehmet Emin Yolalıcı, "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 476-483 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | final exam | final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | final exam | final exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |