Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS708 |
Ad | İslam Tarihi Kaynakları II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslâm Tarihi kaynakları ve araştırmalarını tanımak ve bilimsel çalışmalarda kullanma becerisine sahip olmak
Dersin İçeriği
İslâm tarihi kaynaklarının dönemlendirilmesi ve türlerine göre ayrılması, İslâm tarihi kaynakları (genel, mahallî-şehir, vefeyât-tabakât-terâcim, ensâb, fütûhât), Orta Çağ İslâm tarihi kaynakları
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
1. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı 2. DİA ve İA´nın "Tarih" maddeleri 3. A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul 1985 4. M. Şemseddin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991 5. Mehmet Emin Yolalıcı, Türk Tarihinin Kaynakları, Samsun 2006; a.mlf., "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi/ The Journal Of International Social Research, 1/3, (2008), s. 471-484
Notlar
1. DİA ilgili maddeler 2. Donald P. Little, An Introduction to Mamluk Historiography, Wiesbaden 1970 3. R. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi (çev. Murtaza Bedir-Fuat Aydın), İstanbul 2004
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslâm tarihi kaynaklarını dönemlere ve türlerine göre tasnif eder. |
ÖÇ02 | Genel İslâm tarihlerini bilir ve okur. |
ÖÇ03 | Mahallî, vefeyât, fütûhât vb. türdeki İslâm tarihi kaynaklarını tanır. |
ÖÇ04 | Orta Çağ İslâm tarihi kaynaklarını bilir. |
ÖÇ05 | Kaynaklar arasında mukayese yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslâm tarihi kaynaklarının genel bir değerlendirmesi | "Tarih Notları", Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi (DGBİT), I, 51-66; R. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi, s. 47-136 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Kaynaklar açısından dönemlendirme ve türlerini belirleme meselesi | Eyüp Baş, İslâm Tarihi El Kitabı, s. 22-40 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Genel İslâm tarihleri I (Halife b. Hayyât) | DİA, "Halîfe b. Hayyât" mad. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Genel İslâm tarihleri II (Dîneverî) | DİA, "Dîneverî" mad. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Genel İslâm tarihleri III (Yâkûbî) | Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 51-52 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Genel İslâm tarihleri IV (Taberî 1) | DİA, "Taberî" mad. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Genel İslâm tarihleri V (Taberî) | DİA, "Taberî" mad. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | ara sınav | ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Genel İslâm tarihleri VI (İbnü´l-Esîr) | DİA, "İbnü'l-Esîr, İzzeddin" mad. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Mahallî ve şehir tarihleri, fütûhât kitapları | DİA ve İA´nın "Tarih" maddeleri; DİA´daki "Hatîb el-Bağdâdî", "İbn Asâkir" vb. maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Biyografik İslâm tarihi kaynakları (Vefeyât-Terâcim-Tabakât) | DİA ve İA´nın "Tarih" maddeleri; DİA´daki "İbn Hallikân", "Safedî" vb. maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Medeniyet tarihiyle ilgili kaynaklar (İbnü´n-Nedîm vb.) | Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 82-93; DİA, "İbnü´n-Nedîm" mad. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Orta Çağ İslâm tarihi kaynakları I (Abbâsîler döneminde kurulan Selçuklular, Hârizmşahlar, Gazneliler, Eyyûbîlerle ilgili bilgi veren kaynaklar) | Mehmet Emin Yolalıcı, "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 474-476; Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 111 vd. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Orta Çağ İslâm tarihi kaynakları II (Memlükler) | İsmail Yiğit, İslâm Tarihi (Memlûkler), VII, 326-359; Donald P. Little, An Introduction to Mamluk Historiography | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Osmanlı tarihi kaynaklarına giriş | Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 281-339.; Mehmet Emin Yolalıcı, "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, s. 476-483 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | final sınavı | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | final sınavı | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |