Information
Unit | INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
ISLAMIC HISTORY AND ARTS (MASTER) (WITH THESIS) | |
Code | İTS743 |
Name | The Archive Resources of Ottoman History |
Term | 2024-2025 Academic Year |
Term | Fall |
Duration (T+A) | 3-0 (T-A) (17 Week) |
ECTS | 6 ECTS |
National Credit | 3 National Credit |
Teaching Language | Türkçe |
Level | Yüksek Lisans Dersi |
Type | Normal |
Mode of study | Yüz Yüze Öğretim |
Catalog Information Coordinator | |
Course Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi Aygül DÜZENLİ
(Güz)
(A Group)
(Ins. in Charge)
|
Course Goal / Objective
To gain the knowledge of reading and interpreting the written documents for the Ottoman history research
Course Content
To learn reading of Ottoman Turkish and different writing techniques
Course Precondition
To have taken compulsory and optional courses.
Resources
Başbakanlık Osmanlı Arşivi Katalogları Rehberi, Ankara 1995 Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 Akgündüz, Ahmet, Şer’iye Sicilleri I-II, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul 1998. Atlı, H. Halit, Örnek Çözümlemelerle Osmanlıca Edebi Metinleri ve Arşiv Belgeleri, Hayrat Neşriyat, Isparta 2014. Başbakanlık Osmanlı Arşiv Rehberi, Haz. Yusuf İhsan Genç ve diğerleri, Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2000. Başbakanlık Osmanlı Arşivi Metin Örnekleri, Başbakanlık Osmanlı Arşivi. Eminoğlu, Mehmet, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2015. Ergin, Muharrem, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2015. Kurt, Yılmaz – Ceyhan, Muhammed, Osmanlı Paleografyası ve Osmanlı Diplomatikası, Akçağ Yayınları, Ankara 2015. Kütükoğlu, Mübahat S., Osmanlı Belgelerinin Dili, Türk Tarih kurumu, Ankara 2013. Sakin, Orhan, Osmanlı Arşiv Belgeleri Okuma Klavuzu, Yeditepe Yayınları, İstanbul 2015. Şemseddin Sami, Kâmus-ı Türkî, Dersaadet 1317. Şeriyye Sicil Defterleri Metin Örnekleri, Başbakanlık Osmanlı Arşivi.
Notes
Atillâ Çetin, “Osmanlı Arşivlerinin Tarihçesi”, Osmanlı Arşivleri ve Osmanlı Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul, 1985, s. 63-71. Halil İnalcık, “Bursa Şer’iye Sicillerinde Fatih Sultan Mehmed’in Fermanları”, Belleten, XI/44 (1947), s. 693-709. İsmet Binark, Arşiv ve Arşivcilik Bilgileri, Ankara, 1980.
Course Learning Outcomes
Order | Course Learning Outcomes |
---|---|
LO01 | Recognize Ottoman archive sources |
LO02 | Interprets archival sources related to the Ottoman State from a historical viewpoint. |
LO03 | Discuss how archival documentation and classical sources can be used. |
LO04 | Produces information using archival sources related to the Ottoman State. |
LO05 | They read a variety of texts written in a variety of fonts. |
LO06 | They will resolve texts written in Ottoman Turkish with the help of a Dictionary. |
LO07 | According to the issues determined in the archives of the Ottoman document. |
LO08 | They will get the information that will help them in the studies of Master s Degree |
Relation with Program Learning Outcome
Order | Type | Program Learning Outcomes | Level |
---|---|---|---|
PLO01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Develops and deepens his/her knowledge in a different field at the level of expertise based on undergraduate level qualifications in the field of Islamic History and Arts. | 4 |
PLO02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Understands the interdisciplinary interaction related to the field of Islamic History and Arts and conducts joint studies with different disciplines. | 3 |
PLO03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field of Islamic History and Arts. | |
PLO04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uses research methods and techniques applied in the fields of Islamic History and Arts. | |
PLO05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field of Islamic History and Arts. | |
PLO06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Through the knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts, it creates new information by integrating information in different disciplinary fields. | 5 |
PLO07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to solve problems specific to the field of Islamic History and Arts with the most appropriate research methods and techniques. | |
PLO08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | To be able to use the specialized knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts in order to raise the level of education, culture and art of the society. | 3 |
PLO09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to independently carry out a study that requires specialization in the field of Islamic History and Arts. | |
PLO10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Develops new approaches to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Islamic History and Arts. | 3 |
PLO11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to work independently as an individual in studies carried out in the fields of education, culture and arts and / or to produce solutions by taking responsibility in team work. | 3 |
PLO12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | To be able to lead in environments that require solving problems related to the field of Islamic History and Arts; to be able to organize personal, institutional and team work at the level of expertise. | |
PLO13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to evaluate the theoretical and practical knowledge and skills acquired in the field of Islamic History and Arts with a critical approach. | 3 |
PLO14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | To be able to effectively teach the knowledge acquired in the field to individuals and groups under his/her responsibility. |
Week Plan
Week | Topic | Preparation | Methods |
---|---|---|---|
1 | Introduction to the course content, objectives, boundaries and resources related to new age resource information | Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | General introduction of archive resources | Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Hatt-i humayun, ferman. | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
4 | Introduction of the tradition of tahrir in the Ottoman State and the books of Tapu Tahrir | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Introducing Mufassal tahrir books | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Introducing icmal books | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Introducing evkaf books | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mid-Term Exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Introducing muhimme, ruznamçe, sancak tevcih books | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Information about Aklam-i sitte | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Analysis of Printed Texts I | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Analysis of Printed Texts II | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
13 | Analysis of Printed Texts III | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Analysis of Printed Texts IV | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
15 | Analysis of Printed Texts V | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Analysis of Printed Texts VI | Homework Presentation | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
17 | Term Exams | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Assessment (Exam) Methods and Criteria
Assessment Type | Midterm / Year Impact | End of Term / End of Year Impact |
---|---|---|
1. Midterm Exam | 100 | 40 |
General Assessment | ||
Midterm / Year Total | 100 | 40 |
1. Final Exam | - | 60 |
Grand Total | - | 100 |
Student Workload - ECTS
Works | Number | Time (Hour) | Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Related Works | |||
Class Time (Exam weeks are excluded) | 14 | 3 | 42 |
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) | 14 | 5 | 70 |
Assesment Related Works | |||
Homeworks, Projects, Others | 0 | 0 | 0 |
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) | 1 | 15 | 15 |
Final Exam | 1 | 30 | 30 |
Total Workload (Hour) | 157 | ||
Total Workload / 25 (h) | 6,28 | ||
ECTS | 6 ECTS |