İTS743 The Archive Resources of Ottoman History

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Unit INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES
ISLAMIC HISTORY AND ARTS (MASTER) (WITH THESIS)
Code İTS743
Name The Archive Resources of Ottoman History
Term 2024-2025 Academic Year
Term Fall
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Yüksek Lisans Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor Dr. Öğr. Üyesi Aygül DÜZENLİ (Güz) (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

To gain the knowledge of reading and interpreting the written documents for the Ottoman history research

Course Content

To learn reading of Ottoman Turkish and different writing techniques

Course Precondition

To have taken compulsory and optional courses.

Resources

Başbakanlık Osmanlı Arşivi Katalogları Rehberi, Ankara 1995 Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007 Akgündüz, Ahmet, Şer’iye Sicilleri I-II, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul 1998. Atlı, H. Halit, Örnek Çözümlemelerle Osmanlıca Edebi Metinleri ve Arşiv Belgeleri, Hayrat Neşriyat, Isparta 2014. Başbakanlık Osmanlı Arşiv Rehberi, Haz. Yusuf İhsan Genç ve diğerleri, Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı Yayınları, İstanbul 2000. Başbakanlık Osmanlı Arşivi Metin Örnekleri, Başbakanlık Osmanlı Arşivi. Eminoğlu, Mehmet, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2015. Ergin, Muharrem, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2015. Kurt, Yılmaz – Ceyhan, Muhammed, Osmanlı Paleografyası ve Osmanlı Diplomatikası, Akçağ Yayınları, Ankara 2015. Kütükoğlu, Mübahat S., Osmanlı Belgelerinin Dili, Türk Tarih kurumu, Ankara 2013. Sakin, Orhan, Osmanlı Arşiv Belgeleri Okuma Klavuzu, Yeditepe Yayınları, İstanbul 2015. Şemseddin Sami, Kâmus-ı Türkî, Dersaadet 1317. Şeriyye Sicil Defterleri Metin Örnekleri, Başbakanlık Osmanlı Arşivi.

Notes

Atillâ Çetin, “Osmanlı Arşivlerinin Tarihçesi”, Osmanlı Arşivleri ve Osmanlı Araştırmaları Sempozyumu, İstanbul, 1985, s. 63-71. Halil İnalcık, “Bursa Şer’iye Sicillerinde Fatih Sultan Mehmed’in Fermanları”, Belleten, XI/44 (1947), s. 693-709. İsmet Binark, Arşiv ve Arşivcilik Bilgileri, Ankara, 1980.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Recognize Ottoman archive sources
LO02 Interprets archival sources related to the Ottoman State from a historical viewpoint.
LO03 Discuss how archival documentation and classical sources can be used.
LO04 Produces information using archival sources related to the Ottoman State.
LO05 They read a variety of texts written in a variety of fonts.
LO06 They will resolve texts written in Ottoman Turkish with the help of a Dictionary.
LO07 According to the issues determined in the archives of the Ottoman document.
LO08 They will get the information that will help them in the studies of Master s Degree


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Develops and deepens his/her knowledge in a different field at the level of expertise based on undergraduate level qualifications in the field of Islamic History and Arts. 4
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the interdisciplinary interaction related to the field of Islamic History and Arts and conducts joint studies with different disciplines. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field of Islamic History and Arts.
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses research methods and techniques applied in the fields of Islamic History and Arts.
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field of Islamic History and Arts.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Through the knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts, it creates new information by integrating information in different disciplinary fields. 5
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı To be able to solve problems specific to the field of Islamic History and Arts with the most appropriate research methods and techniques.
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı To be able to use the specialized knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts in order to raise the level of education, culture and art of the society. 3
PLO09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği To be able to independently carry out a study that requires specialization in the field of Islamic History and Arts.
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Develops new approaches to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Islamic History and Arts. 3
PLO11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği To be able to work independently as an individual in studies carried out in the fields of education, culture and arts and / or to produce solutions by taking responsibility in team work. 3
PLO12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği To be able to lead in environments that require solving problems related to the field of Islamic History and Arts; to be able to organize personal, institutional and team work at the level of expertise.
PLO13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği To be able to evaluate the theoretical and practical knowledge and skills acquired in the field of Islamic History and Arts with a critical approach. 3
PLO14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği To be able to effectively teach the knowledge acquired in the field to individuals and groups under his/her responsibility.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Introduction to the course content, objectives, boundaries and resources related to new age resource information Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 General introduction of archive resources Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Hatt-i humayun, ferman. Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
4 Introduction of the tradition of tahrir in the Ottoman State and the books of Tapu Tahrir Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Introducing Mufassal tahrir books Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Introducing icmal books Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Introducing evkaf books Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Mid-Term Exam Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Introducing muhimme, ruznamçe, sancak tevcih books Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Information about Aklam-i sitte Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 Analysis of Printed Texts I Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Analysis of Printed Texts II Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
13 Analysis of Printed Texts III Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Analysis of Printed Texts IV Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
15 Analysis of Printed Texts V Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Analysis of Printed Texts VI Homework Presentation Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
17 Term Exams Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Assessment (Exam) Methods and Criteria

Assessment Type Midterm / Year Impact End of Term / End of Year Impact
1. Midterm Exam 100 40
General Assessment
Midterm / Year Total 100 40
1. Final Exam - 60
Grand Total - 100


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 5 70
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 0 0 0
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 15 15
Final Exam 1 30 30
Total Workload (Hour) 157
Total Workload / 25 (h) 6,28
ECTS 6 ECTS

Update Time: 17.02.2025 02:42