İTS828 Comparative Text Analyzes in Turkish Islamic Literature

6 ECTS - 3-0 Duration (T+A)- . Semester- 3 National Credit

Information

Code İTS828
Name Comparative Text Analyzes in Turkish Islamic Literature
Term 2024-2025 Academic Year
Term Spring
Duration (T+A) 3-0 (T-A) (17 Week)
ECTS 6 ECTS
National Credit 3 National Credit
Teaching Language Türkçe
Level Doktora Dersi
Type Normal
Mode of study Yüz Yüze Öğretim
Catalog Information Coordinator
Course Instructor Dr. Öğr. Üyesi Yasin KARAKUŞ (A Group) (Ins. in Charge)


Course Goal / Objective

Interpret the development of the munacat, mevlid, nat, tevhid and hilye at al. passages in the classical Turkish literature (Ottoman and Chagatay Turkic) on the level of historical periods. He recognizes the major texts of classical literature.

Course Content

According to centuries, examples of munacat, mevlid, nât, tevhid, hilye at al. species and the lives of their writers are given.

Course Precondition

None.

Resources

İsmail Hakkı Aksoyak, “Metin Şerhi, Eski Türk Edebiyatı El kitabı”, (Grafiker Yayıları, Ankara). Prof. Dr. Ömür Ceylan, “Tasavvufî Şiir Şerhleri” (Kitabevi Yayınları, İstanbul). Mevlid-name, Fatih Köksal, TDV Yayınları. Türk Edebiyatında Münacat, Abudlhakim Koçin, TDV Yayınları. Ahmed-i Dâî, Ceng-nâme. Hoca Ahmed-i Fakîh, Çarh-nâme. Nezahat Öztekin, “İslâmî Türk Edebiyatına Giriş ve Metin Şerhi” (İzmir). Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu, “Divanlar Arasında” (Akçağ Yayınları, Ankara). 16. yüzyıl Klasik Türk Edebiyatında Tevhid, Şerife Uzun, TDV Yayınları. Divan Şiirinde Nât, Emine Yeniterzi, TDV Yayınları. Türk Edebiyatında Tevhid, Ali Nihad Tarlan, İstanbul Burhaneddin Matbaası. ERASLAN, Kemal (1986), "Çağatay Şiiri", Türk Dili Türk Şiiri Özel Sayısı-II, Ankara. İNAN, Abdülkadir (1976), "Çağatay Edebiyatı", Türk Dünyası El Kitabı, TKAE Yayınları, Ankara. KÖPRÜLÜ, Fuat (1945), "Çağatay Edebiyatı", İslam Ansiklopedisi, İstanbul.

Notes

Ferit Devellioğlu, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. Şemseddin Sami, Kamus-ı Türkî. Muallim Naci, Lugat-i Naci.


Course Learning Outcomes

Order Course Learning Outcomes
LO01 Compare the examples of the types of munacat, mevlit, nat, tevhid, hilye at al. that took place in different periods of Classical literature.
LO02 He can analyze the written texts written in the classical period (Ottoman and Chagatay Turkic).
LO03 He can determine the changes of the contents of literary works according to centuries and compare texts comparatively.
LO04 Knows the history of Turkish Quran translations, one of the genres of Turkish-Islamic literature.
LO05 Obtains information about surah interpretations from examples of Turkish Islamic literature.
LO06 Distinguishes the features of the texts in Turkish Sufi literature from others.


Relation with Program Learning Outcome

Order Type Program Learning Outcomes Level
PLO01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Develops and deepens his/her knowledge in a different field at the level of expertise based on undergraduate level qualifications in the field of Islamic History and Arts. 2
PLO02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Understands the interdisciplinary interaction related to the field of Islamic History and Arts and conducts joint studies with different disciplines. 3
PLO03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field of Islamic History and Arts. 3
PLO04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uses research methods and techniques applied in the fields of Islamic History and Arts. 3
PLO05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise in the field of Islamic History and Arts.
PLO06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Through the knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts, it creates new information by integrating information in different disciplinary fields.
PLO07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı To be able to solve problems specific to the field of Islamic History and Arts with the most appropriate research methods and techniques. 3
PLO08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı To be able to use the specialized knowledge acquired in the field of Islamic History and Arts in order to raise the level of education, culture and art of the society.
PLO09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği To be able to independently carry out a study that requires specialization in the field of Islamic History and Arts. 4
PLO10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Develops new approaches to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Islamic History and Arts. 1
PLO11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği To be able to work independently as an individual in studies carried out in the fields of education, culture and arts and / or to produce solutions by taking responsibility in team work.
PLO12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği To be able to lead in environments that require solving problems related to the field of Islamic History and Arts; to be able to organize personal, institutional and team work at the level of expertise.
PLO13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği To be able to evaluate the theoretical and practical knowledge and skills acquired in the field of Islamic History and Arts with a critical approach.


Week Plan

Week Topic Preparation Methods
1 Text annotation, text description, text review, definitions of text analysis, characteristics, and differences between them. The basic features of the texts of classical Turkish poetry that should be known to the comment. None. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Text Review: Fuzuli's Divan and its comment Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
3 Text Review: Yunus Emre's Divan and its comment Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap
4 Text Review: Baki's Divan and its comment Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Anlatım
5 Text Review: Nabi's Divan and its comment Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
6 Text Review: Niyazi-i Mısrî's Divan and its comment Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
7 Text Review: Fatih's Divan and its comment Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
8 Mid-Term Exam exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 The change in the course of centuries, the language used in the text and examples Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 Verse and prose language differences in writing Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Text Review: Lutfi's Divan and its comment Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
12 Text Review: Sekkaki's Divan and its comment Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 Text Review: Nevai's Divan and its comment Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Text Review: Memoirs of Babur Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 First examples of interlinear Quran translations Reading and Text Analysis Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
16 Evaluation of the period Text analysis Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
17 Term Exams exam preparation Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Student Workload - ECTS

Works Number Time (Hour) Workload (Hour)
Course Related Works
Class Time (Exam weeks are excluded) 14 3 42
Out of Class Study (Preliminary Work, Practice) 14 4 56
Assesment Related Works
Homeworks, Projects, Others 3 16 48
Mid-term Exams (Written, Oral, etc.) 1 2 2
Final Exam 1 2 2
Total Workload (Hour) 150
Total Workload / 25 (h) 6,00
ECTS 6 ECTS

Update Time: 27.09.2024 12:09